Annons:
Etikettfoder
Läst 8049 ggr
Julip
7/23/14, 1:18 PM

Semester och mat, hur göra?

Åker troligen bort lör-tors och funderar då över hur fiskarna ska klara sig.. Foderautomat kommer jag isåfall hinna köpa på fredag vid löning men då kommer jag inte hinna "köra in/testa" den ordentligt.. Har sett på djuraffären att dom har sånadär semestertabletter, en stor vit klump som man lägger ner i akvariet så avsöndrar den en liten bit mat varje dag. Någon som har erfarenheter av det? Fanns tabletter allt från 2 dagar till 2 veckor tror jag.. Annars - klarar dom sig från lör till tors utan mat, utan att må dåligt? Och gällande denna värmebölja nu, kan det finnas risk för att akvariet blir överhettat under dessa dagar tro? Normalt sett när jag är hemma har jag min älskade AC igång några timmar om dagen.. Men det går ju inte att ha om ingen är hemma. Förslag tas tacksamt emot!

Annons:
monstermash
7/23/14, 1:41 PM
#1

När vi hade akvarium slängde vi ner en semestertablett för den veckan vi var borta, funkade utmärkt.

[Jens]
7/23/14, 2:35 PM
#2

Har man haft igång akvariet minst 3-4  månader så klarar sig fiskar, räkor, snäckor utan mat i en vecka utan problem. Använd inte semesterfoder för de är inte så bra.

Däremot är värmen ett problem. Kan inte svara på hur de klarar sig eller inte. Vad har du för temperatur nu om du skulle låta bli? Jag vet visserligen att det ska bli 'sämre väder' nästa vecka i södra delarna av Sverige.

kallepudas
7/23/14, 3:55 PM
#3

Strunta i dessa tabletter för jag har hört att dessa inte är så bra & dom dagarna klarar sig fiskarna ändå.

Temperaturen ska väl inte vara ett problem egentligen,släck ner akvariet  eller ställ in timer på att lite färre ljustimmar dessa dagar……sedan skulle det bli lite svalare nästa vecka som jens påpekade så du kan ju kanske kolla upp hur vädret ska bli där du bor.

enny
7/23/14, 4:11 PM
#4

Vi köpte en foder automat till vår semester på 3veckor fungerade utmärkt. Hus och akvarievakten kom varannan till var tredje dag. Då vankades det extra mat till fiskarna. Vi test körde automaten över en bricka så vi kunde ställa in rätt mängd mat för vårt foder. Sedan använde vi den två dagar innan så vi såg att det var okey. När vi kom hem hade vi den några dagar till. Fiskarna hade lärt sig att när automaten vred sig i läge sändes det ut ett ljud och vibrationer alla fiskarna blev som tokiga och simmade till nedsläppnings hålet. Rätt kul att se. Hoppas att du hittar en bra lösning.

Malin688
7/23/14, 7:11 PM
#5

Lånar tråden lite! Vi åker iväg nu på fredag, foderautomaterna och jag är INTE överens ;) går det att lämna dom ca 1 vecka utan mat utan att vara rädd? Det karet som är minst inkört har varit igång ca 4 månader, dom andra runt året om det spelar roll? :) tack på förhand!

Blandad kompott är en bra kompott :)

mimåne
7/23/14, 7:17 PM
#6

Ja Malin688, fiskarna klarar sig fint! Mata dem innan du åker iväg så behöver du inte oroa dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
OlleA
7/23/14, 7:29 PM
#7

Vuxna, välnärda fiskar klarar sig utan problem i 2-3 veckor utan mat. Som andra har skrivit är semesterfoder i tablettform inte bra. Fiskarna är inte så förtjusta i dem, och oavsett vad reklamen påstår blir vattnet dåligt när de har legat i akvariet i några dagar. Man bör också vara försiktig med att låta någon okunnig person komma och mata fiskarna. Även om man ger noggranna instruktioner, blir det lätt så att "fiskarna ser så hungriga ut så de får allt ha lite till". Så är överutfodringen ett faktum, med dåligt vatten som följd. Inte minst vid hög temperatur (varmt väder) är risken för dåligt vatten stor vid överutfodring. Det allra bästa, om man är borta i omkring en vecka eller mindre, är att lämna akvariet helt utan matning!

Olle

Malin688
7/23/14, 7:31 PM
#8

Jag tackar! :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Julip
7/26/14, 2:24 AM
#9

Jag ställde in timern så det är tänt kl 18-23 istället.. är det lagom under dessa 5-6 dagar?

Det blir varmt här på övervåningen.. nu när jag var på jobbet ikväll och kom hem vid midnatt hade temperaturen ökat från deras normala temp på 24 grader till ca 27-28 grader.. klarar dom sig i 28 grader i några dagar?!

Det är platys, sorgmanteltetror och äppelsnäckor.

sauk1
7/26/14, 8:03 AM
#10

Undvik att förändra något. Jag har sett flera personer som ändrat ljuset och då fått nitritförgiftade fiskar för att växterna dog/inte tog hand om avfallet i akvariet. Bäst är om alltär detsamma som innan. När jag var bortrest två veckor hade jag någon som kom och matade tre gånger. Men de hade säkert klarat sig utan det. Jag var bara lite orolig för crystalräkorna. Just nu är väl värmen ett större problem men tillfälligt klarar nog dina fiskar en högre temp. Jag var precis borta fyra dagar men mina räkor klarade t o m vad som verkade vara 29 gradigt vatten. För fiskarna var det inget problem.

Aristarcos
7/26/14, 8:30 AM
#11

Det finns tydligen kylare att köpa, funderar ju på att köpa akvarium, och då vi har nu 30 grader inomhus så behövde jag veta att det går att kyla ner om vi skaffar fiskar =)

[Tinitusan]
7/26/14, 10:07 AM
#12

27-28 är inga problem det går mina fiskar o snäckor i normalt =)

Upp till toppen
Annons: