Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 878 ggr
Saffran0Spice
7/20/14, 4:47 PM

Planerar 220 lit nano

Jag ska få hem ett 220 liter och min plan är att göra detta till ''nano-kar''
Dvs jag vill ha massor med små fiskar (upp till 2cm) i stora stim ^^

Men jag funderar på hur många av varje sort jag skulle kunna ha 🤔
och även vilka växter som är bra för dem och som även lyfter fram fiskarnas färger (utöver bra ljus!)

Arterna jag kikat på är dessa, ska inte ha alla utan tänkte kombinera 3-4 av dem.

  • Ladigesia roloffi
  • Hyphessobrycon amandae
  • Boraras micros
  • Barboides gracilis
  • Pangio cuneovirgata
  • Danio margaritatus
  • Petruichthys sp. 'rosy'
  • Parosphromenus anjunganensis
  • Trichopsis pumila

Vilka tror ni skulle trivas bäst ihop och vilka växter rekommenderar ni?
Tanken är att jag ska ha finkornig sand (vanlig ljus bläster), bra ljus och en växt jag vill ha är Hemianthus Callitrichoides. Inredning som grenar och sten väljer ja sedan =)

Annons:
Saffran0Spice
7/20/14, 4:50 PM
#1

Att jag frågar är för att detta blir nytt för mig och känner att jag stirrat mig blind på all fakta XD

[Jens]
7/20/14, 5:44 PM
#2

Jag var nyfiken på vad det är för små fiskar du har listat upp men alla dessa är ju inte så 'små'? Jag ser att vissa av dem skulle trivas i mindre storlek av akvarium om det nu inte är så att du ska ha väldigt tät växtakvarium i karet för det är just det de flesta gillar. Gärna låg temperatur också.

Saffran0Spice
7/20/14, 5:47 PM
#3

#2 Om jag har läst rätt på deras information så är de flesta under 5cm iallafall =)
Men jag kan ju ha läst fel information också - har läst om dem på http://www.seriouslyfish.com/

[Jens]
7/20/14, 5:50 PM
#4

Japp, det är sant men inte under 2 som du skrev i första inlägget. =) Nåväl, är du nybörjare för det är känsliga fiskar du har tänkt dig.

Saffran0Spice
7/20/14, 5:53 PM
#5

#4 Ok, ja då blev det ju lite konstigt ^^
Jag har akvarium sedan innan, men har inte haft någon av de jag listat. Jag har haft tåligare fiskar (typ tigerbarber) så jag är nybörjare inom nano och dessa känsligare fiskarter =)

[Jens]
7/20/14, 6:03 PM
#6

Om jag skulle starta upp ett akvarium så ska det vara mycket mycket växtlighet och sedan skulle jag starta med 4-5 Pangio c. för de håller rent på botten när mat kommer ramla ned. Sedan skulle jag satsa på 3-4 st Trichopsis pumila som liknar Gurami. Jag tittade på de flesta av de som du har nämnt och många många av dem lever i risfält så det är verkligen tätt med växtlighet. Sedan skulle jag följa alla konstens regler om vad man bör tänka på när man startar ett akvarium =) Växter? Vallisneria spiralis (massor), gärna flytväxter och sedan kanske yviga växter också. Det du skulle kunna göra är att titta på youtube efter hur växtlighet m.m. ser ut under ytan på risfält. Att du valde sand som botten passar ju utmärkt till Pangio c. men jag tänkte mera om det skulle vara bra med kvistar m.m. i akvariet också? Vet inte =)

Annons:
Saffran0Spice
7/20/14, 6:08 PM
#7

#6 ok - tack för svar!
Skall ha detta i åtanke =)

Roxie
7/20/14, 6:20 PM
#8

Har du läst på seriouslyfish så är infon där oftast korrekt. Så bara du läser på och utformar akvariet efter fiskens behov så kan du i princip ha vilka fiskar du vill. Vissa fiskar är känsligare än andra så det får man vara medveten om.

Ingen annan ska välja fiskar åt dig, det ska du själv göra :)

// Sofia

[Jens]
7/20/14, 7:27 PM
#9

självklart kan hon välja själv och att jag valde dessa två arter för att jag tror de anses vara de 'tåligaste' att starta med bland de hon listade upp. Det skulle möjligtvis vara Danion också men tror att den inte passar tillsammans med de andra arterna.

LajvKrattan
7/22/14, 4:38 PM
#10

Oj, det där lär bli dyrt!😮
Min första tanke när det kommer till fiskarna är att pygmégurmin inte skulel trivas med många av de pigga stimfiskar du har där. De skulle inte heller bidra till effekten av glittrande fiskmoln som glider runt.
     Ett annat, mindre, problem är att stimfiskarna sällan stimmar om inga rovdjur hotar dem vilket ju är lite tråkigt.
     Ett tredje är att HC inte kommer trivas i ett så djupt akvarium utan starkt vattenflöde, bra belysning och koldioxidtillsats. Dessutom är små fiskar särskilt känsliga för koldioxidspikar. I ett så stort kar som 220- liter kan ju dock lite större och lättare växter skapa en liknande effekt. Dvärgsvärdplanta och sagittaria subulata är lämpliga.
     Tänk på att ett enkelt akvarium som fungerar är mer glädjande än ett avancerat som inte fungerar.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Upp till toppen
Annons: