Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1153 ggr
Tokyo
7/2/14, 12:24 PM

Körsbär dör

Jag köpte från början 10 körsbär när jag startade mitt kar, igår räknade jag dom och de var bara 7. Dessutom ligger en av räkorna som jag såg igår på sidan, död, och jag har ingen aning om varför. Har sett två döda räkor , en idag och en igår, och den tionde räkan vet jag inte vart den är. Den har jag inte sett på jättelänge, utan jag har alltid bara kunnat räkna till 9 räkor (hon på djuraffären kanske räknade fel?) Hur som helst, vad är det som är fel? Temperaturen ligger på 20 grader, ingen nitrit. Vad är räkor extra känsliga för och varför dör dom?

Annons:
Tokyo
7/2/14, 12:26 PM
#1

Kanske ska tillägga att flera av räkorna har burit på rom, men det har inte blivit några räklingar. Det har bara försvunnit(?)

[Tinitusan]
7/2/14, 12:43 PM
#2

hur stor tidsspann har du på det här?

har du sett ömsade skal? oftast kan de dö om de inte lyckas ömsa skal ordentligt, har själv förlorat 3-4 räkor pga det, o hur länge sedan bar de på rom? de är oerhört små i början o nästan omöjliga att se.

har du bara räkor i karet eller ngt annat? använder du beredningsmedel eller dylikt?

Tokyo
7/2/14, 1:00 PM
#3

#2 Jag har sett ömsade skal, det var 3 månader sedan jag såg den första räkan bära på rom. Jag har snäckor i karet också (posthorn och skräpsnäckor). Jag använder inget beredningsmedel.

[Tinitusan]
7/2/14, 1:09 PM
#4

hmm, ja 3 månader då bör du ju se dem vid det här laget, inte helt säker på hur länge de bär men kanske 3 veckor o sen är det ju i så fall 2 månader till att växa på…

du har inte hydror eller så i karet som jag hade? de tog ju en omgång räklingar för mig, om du inte redan ger krossade äggskal etc så gör det, kalk hjälper ömsandet.

har du många gömställen? hur stort är karet? jag kan kanske tycka att du har lite för kallt, prova att höja upp tempen i alla fall några grader, kanske kan vara för kallt för de yngsta räklingarna, men det är en långsynt tanke trots allt…

Tokyo
7/2/14, 1:50 PM
#5

#4 Ska jag bara smula i äggskal och lägga i karet?

Jag har en rot som dom kan gå under samt två stenar som bildar en liten "grotta". Karet ligger på ca 125 liter.

[Tinitusan]
7/2/14, 2:10 PM
#6

ah men om det är så stort så kan det mkt väl vara så att du bara inte ser dem, jag har haft räkor i 56l o inte kunnat räkna dem trots att de, när jag flyttade dem var levande alla.

jag sparar mina äggskal när jag bakat eller lagat mat o torkar dem sen mortlar jag dem till ett fint pulver som jag lägger i alla mina kar 1-2 gånger i veckan där jag har räkor o snäckor, du kan även köpa sådana där vita veckofoder o lägga i, det är mestadels kalk i dem, sådana har jag oxå liggandes i alla räkkar!

Annons:
sauk1
7/2/14, 2:55 PM
#7

Jag är ingen räkexpert men tänker direkt att det kan vara något med vattnet. Antingen finns något i det, som inte försvinner, eftersom du inte använder vattenberedningsmedel. Eller så saknas det mineraler, själv började jag tillsätta mineraler när det inte kom räklingar. Vet inte om det var onödigt eller om äggskal hade varit tillräckligt.

Sen undrar jag vad du har för pH, eftersom det påverkar. Kalket höjer pH samtidigt som pH inte ska vara för högt, vad jag förstått. Men det kan säkert räkproffs här svara mer på.

Det jag vet är i alla fall att mitt kar nu 3 månader efter räkinflytt kryllar av massor med räkling-kullar. Jag har crystals.

Tokyo
7/24/14, 8:25 PM
#8

Jag har sett räklingar nu! 🙂 

Söta små liv som "springer" omkring i akvariet. Jag har bara sett typ 3 räklingar än så länge, men nu har jag även flera (3-4) vuxna räkor som bär på rom, så det lär väl bli fler :)

sauk1
7/25/14, 10:46 AM
#9

Grattis! Har du gjort något annorlunda eller räckte det med tålamod?

[Jens]
7/25/14, 11:10 AM
#10

Jag har alltid funderat det där med kalk till räkor men har inte tagit tag i det förrän igår. Jag kontaktade en som är expert på räkor och fick veta att 'krossat äggskal' behövs inte till räkor. Inte kalk heller för den delen utan det är snäckor som behöver det.

Tokyo
7/29/14, 10:12 PM
#11

#9 Jag gjorde faktiskt ingenting, så tålamod räckte i det här fallet.

Vet dock fortfarande inte varför räkorna dog..

#10 Okej, det var bra att veta!

sauk1
7/30/14, 7:55 AM
#12

#10 Om jag har fattat det rätt så räcker det med mineraler i vatten och mat samt att kanske ömsade skal, som ju räkorna äter upp, också ger något? Men allt det var bara antaganden. Skönt att veta att det inte behövs.

Upp till toppen
Annons: