Annons:
Etikettallmänt
Läst 6607 ggr
Julip
2014-04-20 18:43

Sociala fiskar?

Finns det några fiskarter som är lite mer framåt och sociala än andra som kanske är lite mer skygga? Har hört att guldfiskar och slöjstjärtar har tendens till att vara väldigt sociala och nyfikna.. Finns det andra fiskar som har liknande psyke också?

Annons:
Tequilaboj
2014-04-20 18:52
#1

Jupp, slöjstjertvarianten av Guldfisk är alltid framme om man närmar sig deras kar. 

Vet inga fiskar är i närheten imo :D

Lillyrod
2014-04-20 19:19
#2

Alla mina fiskar kommer fram när jag är vid karet. Dom som är mest sociala av mina är nog agassiziin. Både hanen o honan

[SonjaG]
2014-04-20 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina guldskalarer är otroligt sociala och sällskapssjuka!

Alltid framme vid rutan och följer efter mej när jag går åt andra sidan av akvariet. Jättecharmiga helt enkelt.

mimåne
2014-04-20 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har anomalochromis thomasi/tomasciklid och de är jätte nyfikna och inte ett dugg blyga. Alla 5 kommer direkt fram och tittar på när jag petar bland växterna, ibland får jag t.o.m fösa undan dem för att få ansa i fred. Sedan tycks de gilla att titta på mig bakom glaset lika mycket som jag gillar att titta på dem. 

Mina är bara små barn ännu men vill gärna visa en bild ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Julip
2014-04-21 11:29
#5

Någon som vet hur det är med mollys, guppys, Svärdbärare?

Ellenor123
2014-04-21 11:51
#6

Jag har guppys och så skygga är dem väl inte, men inte sociala tycker jag. Om jag sticker ner handen i karet så simmar dem iväg. De är ganska lättskrämda tycker jag. Mina fjärilsciklider är väldigt orädda och nafsar på min hand när jag ska plantera, de simmar aldrig iväg oavsett "faran".

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Annons:
Vovisch nr2
2014-04-21 11:58
#7

Mina Bolivianska Fjärilsciklider är också sociala! När man sätter sig framför akvariet så "dansar" dem nästan och tigger mat, när man gör vattenbyte så simmar dem framför slamhäverten! De är verkligen roliga fiskar :D rekommenderar

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

molam
2014-04-21 12:07
#8

Guppy som jag hade förr tuggade på mina fingrar om jag stoppar ner dom i karet, nu har jag tetror (Rödsvansad Glastetra, KArdinaltetror. falska neontetror och mina drottningar, drottningrasboror) i de karet och om jag stoppar ner handen för att sätta fast nån växt eller nått så stryker dom sig efter mina armar.

Mammas oscarciklider är också väldig nyfikna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-04-21 12:07
#9

Håller med både Ellenor123 och Vovisch nr2 om fjärilscikliderna, dom är alltid framme när man är vid karet eller håller på i det, nafsar en på händerna och tigger mat.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Julip
2014-04-21 13:16
#10

Någon som vet hur det är med Platys? Om någon har något specifikt tips på en bra dvs tålig och fredlig nybörjarfisk som är relativt nyfiken/framme/social så tas det gärna emot! ^^

Julip
2014-04-21 18:57
#11

Putt

axa
2014-04-21 20:10
#12

Slöjscalarerna här hemma är hur sociala som helst! Karet dom bor i är i vardagsrummet så det är alltid kul att komma in dit! Känns som om dom har ögon i nacken för oavsett vart man är så är dom på jakt efter vart du är! Tugga på fingrar, smaka på slamhäverten, äta allt man ger (utom ett frysfoder jag köpt för diskusarna, otroligt nog, men det är ju smaksak) och efter som dom själva är slöjade så jagar dom inte efter fenor (undantag för hanar som är i lekperiod/har trångt revir). Bland dom vackraste fiskarna jag sett!

[Budgies]
2014-04-21 20:11
#13

Kopparbarb är sociala enligt min erfarenhet . När jag går till karet kommer alla oftast fram och visar upp sig.

Annons:
Apsn-
2014-04-21 22:03
#14

Heh kanske inte är helt neutral i frågan då jag är helt såld på slöjisar men de är väldigt sociala! Framme och pickar på en när man pillar i karet och de lär sig enkla grejer också såsom att följa fingrar och kan även lätt läras att handmatas!

Oliviahack
2014-04-21 22:35
#15

Mina guppys och platys är inte rädda för handen. Mina kakaduor som jag hade var väldigt nyfikna, särskilt hanen.

Apsn-
2014-04-22 09:14
#16

Platys är ju otroligt fina fiskar! Vi hade dem i ett sällskapsakvarium när jag var liten. Fick ungar flera gr och har man lite tur kan man ju få se dem föda ^^

mimåne
2014-04-22 10:14
#17

#10 Platy är trevliga fiskar. De kommer gärna fram till slamhäverten eller handen när man är där och petar omkring. Som barn gillade jag att stoppa ner handen och forma en tunnel åt dem och Platy fiskarna tyckte om det. De simmade gärna in i handen och trängdes. 

De är glada, pigga och nöjda med det mesta. Lite ovan molnen kanske, som en labrador ungefär.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Julip
2014-05-01 19:04
#18

Trevligt att läsa era svar :)

[Tinitusan]
2014-05-01 19:35
#19

Jag köpte nyligen ett stim med zebrafiskar o de är absolut de mest orädda fiskar jag haft!

Girrre
2014-05-01 20:52
#20

Jag har ett stim Purpurhuvudsbarb och dom är riktigt nyfikna och sociala. Till och med så att dom e framme och små biter en i armen när man håller på med något i karet.

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-05-02 06:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Många levandefödare såsom Molly, Platy och Guppy blir väldigt tama och kommer gärna fram till händerna, flera större malar såsom gibbiceps är också väldigt orädda många gånger, mina är inte sådana som simmar upp till händerna men de är framme mycket, tigger mat och är inte rädda för att man rotar runt i karet. 

Gurami är tuffa fiskar och de olika sorterna jag har haft har inte varit "handskygga" alls.

Glasmalar är egentligen rätt skygga men har man ett stort stim och de känner sig trygga och nöjda i övrigt blir de väldigt nyfikna, de är väldigt matglada och alla mina äter ur händerna.

Som du säger så är också slöjstjärt och Guldfisk ofta sociala och orädda fiskar. Slöjstjärtar blir jättetama, jättelätt. Ärtan:

![​IMG]

Guldfiskar likaså, klappvänliga fiskar som är matglada som sjutton vilket gör det rätt lätt att få dem tama fort, beror förstås på individen men överlag är de så matglada och trevliga fiskar att man i princip inte behöver göra någonting alls för att de ska bli tama, så fort de fattar att händer = mat så blir de tiggande kelgrisar av sig själva. Min Skriner på bild, halvvuxen guldfisk:

hejkomochhjälpmig
2014-05-02 06:57
#22

Ju tryggare de känner sig i sitt hem, ju tuffare fisk det är från början och ju matgladare/rovgirigare fiskarna i fråga är desto lättare blir de tama.

Har aldrig haft ciklider själv men jag tror att flera av dem kan vara lätta att få tama. Påfågelcikliderna är kända för att bli väldigt tama t.ex.

Julip
2014-05-02 12:09
#23

#21 Gud vilka fina bilder. Gillade särskilt den på slöjstjärten, superfin bild 😍

Julip
2014-05-04 17:35
#24

Putt :)

Julip
2014-05-08 11:52
#25

Puttar

Julip
2014-05-14 23:22
#26

Hmm.. funderat lite kring guppys. Samt Svärdbärare

Någon som har något att säga om dessa? 😃

[Tinitusan]
2014-05-14 23:25
#27

har du bestämt dig för att behålla akvariet i alla fall?

Annons:
Julip
2014-05-14 23:30
#28

#27 Nä, den ligger ute på annons. Letar efter ett 60-140L akvarium att ha istället.. inte det lättaste att hitta dock.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
2014-05-15 10:02
#37

Har ett par Blue Diamond discuss och den ena är jag väldigt tajt med, den söker alltid ögonkontakt när jag tittar mot akvariet, har ett par Guldfiskar men dom är mest intresserade av mat tycker jag?

EmmaiNorr
2014-05-15 10:13
#38

Ett par inte så färgranna men snälla och nyfikna fiskar är långsträckta pansarmalar. Hålls i stim, vi har ett litet på 6 st.

Väldigt nyfikna, alla händer smakas mjukt på med tömmarna och stoppar man ner några nya växter "hjälper" dom gärna till. 😃 Och allt som man har berört i akvariet måste smakas på noggrant, dvs har man grävt ner en växt borrar de ned huvudet i sanden runt växten och mumsar glatt.

Väldigt charmiga fiskar!

Platys som folk har nämnt blir också väldigt sociala, dock inte lika glada vid just händer. Går lätt att locka på och prata med så kommer de fram och tittar på en. Vi har ett yngel som reagerar på "skorpan", "pyret" och "matdax" sagt med lite lägre, gullande röst. 😂 Så mysigt!

+ Att de lär sig känna igen folk som knackar på glaset, då far de och gömmer sig!

[rolnor]
2014-05-15 10:28
#39

Min Discuss brukar nibbla på mina fingrar när jag matar, den vill att jag håller i maten under vattnet!

Upp till toppen
Annons: