Annons:
Etikettallmänt
Läst 2048 ggr
Fjordell
4/17/14, 12:37 PM

Aggressiva neontetror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan jag flyttade mina 10 neontetror till det mindre karet, så plockade de fenorna på mina Guppy. Nu har jag satt i två albino Corydoras aeneus i väntan på 4 till av samma art, i samma kar som neontetrorna. 

Efter 2 dagar har de redan pajat en av de stackars malarnas ryggfena, och så syns det att de även har nafsat på stjärtfenan. Och jag ser att de smyger sig fram till malarna för att snabbt nafsa på dem. Är detta normalt beteende från neontetrornas sida? Jag vet att de blir rätt aggressiva under matning, men jag försöker att alltid mata neontetrorna innan jag sätter ned någon maltablett, men de går ju ändå dit och käkar av dem, och råkar en mal komma i förbivägen så tar de en smakbit utan problem. Kan jag minska problemen med detta? Eller ingår det helt enkelt i en tetras vardag att sabba för andra fiskar?😕

Malarna har gömställen i form av en kokosnötgrotta, under en stor sten och rötter, men neontetrorna är så jäkla snabba att malarna inte hinner undan.

Annons:
[Seaside]
4/17/14, 2:50 PM
#1

Oj, visste inte att dom kunde vara så hårda i sättet. Har aldrig haft några själv (dock funderat på att köpa ett stim) men överallt jag läst står det att dom är fredliga…  Fortsätter de bråka med dina Corydoras etc. kanske det är dags att byta ut/sälja dem?

mimåne
4/17/14, 2:57 PM
#2

Men oj så tråkigt! Måste säga att jag själv haft många neontetror under min tid med akvarium och de har aldrig visat aggression eller rört någon en fena. Inte ens att de vågat ta för sig under matningen. Min uppfattning om dessa är att de är väldigt tillbakadragna och lugna men ditt inlägg säger ju något helt annat.

Det du beskriver kan man se hos många andra tetra arter av större storlek. Neontetror är så pass små och ofta hålls de i sällskapsakvarium med andra arter som är större i storlek. Det kan ha en betydelse om varför de håller sig i styr. Om jag förstått situationen rätt så har du endast dessa två malar med neontetrorna vilket gör att de kan känna sig så här pass trygga och ta sig dessa friheter då det inte finns några som helst hot i nuläget.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/17/14, 3:26 PM
#3

Har aldrig hört talas om detta förut och måste ändå fråga om det verkligen är så att det är neontetrorna som beter sig så? Att de är framme av ren nyfikenhet kan man förstå men att nafsa på en fisk fenor? Kanske du 'tycker' det ser ut som om de vore boven i dramat men ändå är det en annan fisk som är den stora boven?

Överraskad är jag om det verkligen skulle vara neontetrorna.

mimåne
4/17/14, 3:29 PM
#4

#3 Jag tror inte fjordell har andra fiskar i det akvariet med neontetrorna och dessa två malar om jag förstått situationen rätt. Det skulle kunna vara en utlösande faktor till beteendet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Rawhide
4/17/14, 3:40 PM
#5

Intressant… frågan är om storleken på akvariet kan utlösa "aggressivt" beteende hos fiskar. Har just nu 7st drygt månadsgamla platy-yngel i ett yngelkar och upptäckte häromdagen att ett av ynglens stjärtfenor var skadade (ätna på?). Eftersom inga andra fiskar kommer åt dem antar jag att syskonen gett sig på denna av någon anledning… Kom också att tänka på att malars fenor ibland kan se "trasiga" ut utan att jag sett att någon gett sig på dem, har en slöjancistrus som ibland ser ganska "fransig" ut i fenorna, men detta fenomen verkar komma och gå så det kanske handlar om något annat, en brist på något näringsämne eller liknande. (Ancistrusen går tillsammans med några Platy och en liten L066 så det finns inga direkt aggressiva fiskar i akvariet).

[Seaside]
4/17/14, 3:55 PM
#6

Bostadsytan kan säkert spela in - Man vet ju själv hur det kan kännas då man varit instängd i exempelvis en båt sommartid Djävlas. Är lätt att få "flipp" då…

Annons:
Rawhide
4/17/14, 4:10 PM
#7

Jo, det är ju sant ;)

Bjallstal
4/17/14, 4:11 PM
#8

Min brors neontetror är också rätt aggressiva. De domderarde och hade sig i hans 112 liters, så nu har alla andra fiskar fått flytta till de andra karen. (375, 450 och 860)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Jens]
4/17/14, 4:14 PM
#9

Intressant när ni skriver om bostadsytan att det kan ha betydelse. Får tro att det är så i det här fallet.

[Seaside]
4/17/14, 4:16 PM
#10

#8 FunderarDå spelar med andra ord inte själva ytan så stor roll, 112 liter är ju en hel del. Jag tror på Mimånes #2 teori att de isåfall saknar andra fiskar som kan sätta dem på plats

Fjordell
4/17/14, 5:52 PM
#11

Ja, som jag skrev så är neontetrorna och de två malarna de enda fiskarna i karet nu, och så är det ett 20-tal sandsnäckor där i. Grejen är ju att de betedde sig likadant i mitt 110L. De är väldigt tuffa, inte ett dugg skygga, utan de är alltid först på plats. Det var definitivt neontetrorna som ställde och styrde i det större karet bland mina Guppy också.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag ser att det nästan alla neontetrorna är honor. Det är bara en, max två hanar. Honorna verkar reta sig på varandra lite, som jag tolkar det. De jagar varandra rätt ofta. 

Jag tror inte de menar att vara elaka, men de kan liksom inte låta bli att smaka på fenorna. Kanske är det så att de är rätt tuffa pga de känner sig för trygga då? De har inte rört min Ancistrus när de bodde i det större karet. Den kanske var lite för stor för dem? Dessa pansarmalar är ju inte mycket större än neontetrorna själva, kanske därför de vågar sig på att gå lite för nära?

mimåne
4/17/14, 6:33 PM
#12

"Kanske är det så att de är rätt tuffa pga de känner sig för trygga då?"

#11 Det är precis det jag menar. Att ens fiskar ska känna sig trygga är självklart något man eftersträvar och man bör göra sitt bästa för att få dem att känna så men jag vet också att det finns dem som kan ta ut sin rätt om det inte finns någon som sätter dem på plats. Givetvis ska man inte stoppa ner någon art som gör fiskarna rädda och otrygga, det ska mer fungerar mer som en illusion. En art som glider runt fredligt och visar upp sig i större storlek kan göra mycket. Fiskarna kan då ha fortsatt trygghet men sluta göra utfall och bestämma.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
4/17/14, 6:44 PM
#13

#12 Då tänker vi ungefär likadant angående det hela. Man har ju sällan neontetror för sig själva, då man ofta har en kombination av någon par-/gruppfisk och stimfisk. Undrar vad som skulle kunna få dem att känna sig lite mer tillfreds? Jag är inte säker på att jag vill stoppa tillbaka dem i mitt 110 liters, då jag fortfarande är i mitt planeringsstadie för vad jag ska ha där i utöver Guppy.

Ottosar kanske skulle göra sig väl där i tillsammans med neontetrorna? Malarna bor ju som bara där tillfälligt, men vill såklart ändå att neontetrorna inte ska vara helt ensamma där i efter att malarna flyttat till det större karet.

Annons:
mimåne
4/17/14, 7:08 PM
#14

Hmm.. Otocinclus är nog för mesiga för det jobbet men någon parfisk är vettigt. Det beror nog helt på vad du är intresserad av och vad du har för framtidsplaner. Hade du tänkt från början att alla dina fiskar skulle få gå i det stora och ha det lilla som reserv ifall något händer?

Är det så att du inte hade några planer eller intresse i att skaffa någon lite större art som t.ex en parfisk så kanske det inte är så bra att rusa sig in i det heller för jag kan inte garantera att det kommer fungera. Det kan lika gärna sluta i att du står där med nya fiskar och fortfarande har aggressiva neontetror.

Har du planer på att skaffa otocinclus så kan jag säga att jag även beställt hem dem, vittatus till piteå så snart lär de ska komma in. Jippi! Jag trodde de skulle komma nu i veckan men de har inte ringt så antagligen nästa vecka. För tillfället finns det bara en liten stackars arnoldi kvar, utan några kompisar av samma art..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
5/3/14, 5:02 PM
#15

Funderar Hur är det om man enbart har Neontetror, dvs inga andra fiskar (men snäckor + Amanoräkor) - finns det fortfarande en risk att de börjar visa mobbingtendenser?

Fjordell
5/3/14, 5:18 PM
#16

Jag kan förresten meddela att neontetrorna har slutat ge sig på malarna. De har nämligen vuxit om neontetrorna, så de har helt klart mer respekt för dem nu!

[Seaside]
5/3/14, 5:20 PM
#17

#16 Vad skönt att höra!

Fjordell
5/3/14, 5:25 PM
#18

#17 Verkligen! Fenorna har fått läka och är nu hela och fina igen :) De har dessutom fått ytterligare två metallpansarmalar som sällskap, så de får vara i karantän tillsammans i åtminstone 1½ vecka till.

axa
5/3/14, 5:38 PM
#19

Varför har du två albino med två metall? de behöver vara minst 6st av samma art i akvarium. De är ju stimfiskar :) Skönt att det löste sig för dig, har inte heller hört något om agression bland neontetror.

Roxie
5/3/14, 6:08 PM
#20

Och det enda jag hört om neontetror är att de är värsta fenbitarna :P

// Sofia

Annons:
[Seaside]
5/3/14, 6:15 PM
#21

#20 Aj då, är de fenbitare mot andra Neontetror också? (Funderar över det jag frågade om i #15)

Fjordell
5/3/14, 6:42 PM
#22

#19 De är samma art, Corydoras aeneus :) De två albino jag köpte hade jag tänkt som sällskap till 4 st metallpansarmalar jag ska få ta över av en privatperson. Men så "råkade" jag bli med ytterligare två metallpansarmalar, så i slutändan kommer jag ha 8 st.

axa
5/3/14, 8:39 PM
#23

Jo, men de är "färgtittare" eller vad man ska säga. Det är som artraser, typ. Ta hundar som exempel, en vattenhund leker oftast bättre med en annan vattenhund än en vallhund. Men har du tur så stimmar albinosarna med metallerna. :) Det går säkert bra ändå, dom har ju varandra om inte =)

Fjordell
5/4/14, 12:19 AM
#24

#23 De stimmar och bildar T:n tillsammans (lekbeteende, vet dock inte när de blir könsmogna), men det syns att de vet att de tillhör varandra, eller hur man nu ska säga. Albino - metall interagerar precis lika mycket med varandra som metall - metall eller albino - albino :)

Upp till toppen
Annons: