Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 631 ggr
[Tinitusan]
2014-04-17 08:14

en kärlekshistoria...

…så här på morgonkvisten ;)

jag har som ni kanske vet vid det här laget ett 375 liters som har satts igång av min tajta lilla grupp med ett svärdbärarpar, en platyhane o 5 honor, o vad som visade sig vara en segelfensmolly hane.

gruppen blev ju lite splittrad när de kom in i det stora karet, den ena platyhonan gömde sig hela tiden o mollyhanen simmade mellan hennes gömställe o de övriga, så fort hon kom ut vid matdax etc var han på henne.

blödig som jag är tyckte jag synd om dem båda o tänkte att det blir kanske bättre om jag köper ngn mollyhona åt killen, nu har jag ju plats! sagt o gjort, jag köpte 3 mollyhonor, o vad hände?

nästan ingenting haha, ända som ändrats är att platyhonan i fråga numera vågar sig ut ur sitt gömställe o simmar med gruppen igen som vanligt, med mollyhanen i släptåg HELA tiden, fast han är inte elak mot henne, bara följer henne konstant, tror nog han är lite betuddad hehe.¨

men kan Platy o Molly leka, vad blir det då för ngt?

Annons:
axa
2014-04-17 09:28
#1

Tror inte det går, men med Guppy och Molly går det. Men det är ju såklart att fiskar kan ha känslor för andra fiskar.. Väl?

Har hänt mina förut, eller iaf att dom hellre är med en från en annan art än sin egen.

atlanta
2014-04-17 09:49
#2

#1 Kan Guppy och Molly para sig och få bebisar? 😮

Vad blir det?

[Tinitusan]
2014-04-17 13:48
#3

Ja de är faktiskt riktigt gulliga ihop haha

mimåne
2014-04-17 14:12
#4

I min barndom hade jag Molly och Platy ihop. Dessa korsade sig faktiskt och jag fick hybrid yngel av dem.. Ynglen fick kroppsformen från Molly och de var mestadels svarta med fläckar i orange och ljusare toner.. De var inte alls snygga.

Dessa levandefödare vi pratar om, Guppy, Platy och Molly är alla i min mening burdusa när det kommer till parning. Får inte hanarna honor i sin egen art så tror jag absolut att de är kapabla till att ge sig på andra levandefödare. Men det är nog inget man vill eftersträva.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-04-17 14:38
#5

Haha ja nej klart det inte är! Till mitt försvar trodde jag det vart en Platy hane tills alldeles nyligen, frågan är vad man gör nu när de redan "bildat par"… dela på dem i den mån att hela Molly gruppen får gå för sig o Platy för sig kanske?

mimåne
2014-04-17 14:47
#6

Hur länge har du haft honorna åt honom nu? Är de också segelfens  eller någon annan Molly?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
2014-04-17 14:57
#7

I tre dagar bara o nej tyvärr det fick jag inte tag på trots att jag letade i 3 olika affärer, skulle jag väntat kanske?

mimåne
2014-04-17 15:11
#8

Din tanke är god tinitusan om att skaffa din segelfensmolly hane egna honor men det bästa hade nog varit om det blev några av hans egen art.

Segelfensmolly och vanlig Molly är besläktade men de skiljer sig också åt t.ex på storleken. Om jag var du idag, så hade jag lämnat tillbaka dessa mollyhonor i butiken du köpte dem i och eventuellt också hanen om du inte fäst dig alldeles för mycket vid honom. Med tanke på osämjan du har i ditt akvarium. Vill du väldigt gärna ha honom kvar kan du fråga i butiken om de kan beställa in segelfensmolly åt dig så snabbt som möjligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-04-17 15:20
#9

Affären som sa att det gick bra, ganska typiskt, får se vad de säger men får nog försöka i alla fall

mimåne
2014-04-17 15:27
#10

"Kunden har alltid rätt"…. Är ju säljarens första prioritering.

De brukar vara hjälpsamma och ta tillbaka. Speciellt om det är butiken som felinformerat dig på något vis så ska det inte vara några problem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-04-17 15:32
#11

Ja värt ett försök, även om de verkar funka bra ihop i gruppen så var det ju Molly hanen som skulle få sällskap, jag ringer o försöker, frågan är om jag kan få tag på dem i mitt stora akvarium =0

mimåne
2014-04-17 15:34
#12

Haha ja, att få tag på dem är en annan sak! Det kan jag inte hjälpa dig med! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-04-17 18:23
#13

Nu har jag suttit o tittat på dem ett tag o kommit fram till att alla 3 Molly honor funkar kanon med gruppen, det är egentligen segelfens hanen som är problemet som trakasserar mina Platy honor, han är inte elak men ser ut att vara jävligt enerverande haha så om han inte blir bättre närmsta dagarna så plockar jag bort honom istället för att ta honorna tillbaka. Kan ju istället framöver skaffa den en lugnare hane! Seem funderar jag på om inte denna ens Platy honan faktiskt är en Molly istället, hur det man egentligen skillnad? Ser bara att Platy är kortare o mer satta i kroppen, vad missar jag?

Annons:
[Tinitusan]
2014-04-17 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är en bild

Upp till toppen
Annons: