Annons:
Etikettallmänt
Läst 1548 ggr
[Tinitusan]
4/14/14, 9:45 AM

obalans i gruppen =(

så mitt 375 är igång sen innan helgen o min annars så tajta grupp av Platy, Svärdbärare o vad som visade sig vara en slöjfensmolly hane har fått sätta igång det, sammanlagt 8 fiskar, tyvärr verrkar gruppen som innan fungerat så bra ihop inte alls fungera lika bra nu, min Platy hane är bara snäll mot 2 honor, den 3e jagar han bort konstant även om hon håller sig till gruppen o simmar i utkanten, hon verkar inte så stressad av detta, men den 4e honan gömmer sig bara i grottor, segelfenshanen simmar till o från henne hela tiden o är på henne så fort hon kommer fram.

dessutom kliar de sig lite, inte alla men 4-5 av dem, inte mkt men lite då o då, har inte ngn nitrit direkt i karet, pHt är stabilt, har inte mått ngra andra värden men det är ju samma vatten som mitt andra kar där allt fungerar, tror ni det är stress som gör att de kliar sig lite? inga prickar o inga klibbiga fenor eller annat som kan tyda på sjukdom.

har 1 Platy hane som innan blev mobbad av de andra hanarna kvar i det lilla karet plus 2 honor, funderar på att försöka flytta över den honan som gömmer sig till det karet  istället o ta över de andra två honorna i det stora.

vad tror ni det beror på att de inte funkar bra ihop längre o varför kliar de sig lite?

Annons:
[Tinitusan]
4/14/14, 10:07 AM
#1

ska tillägga att jag behandlade med 7 teskedar ectozon i lördags när jag såg det första kliandet, har upprepat det idag, dessutom är karet behandlat med en dos av happy life start bakterier per dag sen det startades(värt pengarna för att försöka undvika nitrit)

har jag gjort vad jag kan eller finns det ngt jag missat?

tacksam för fler råd!

Draken
4/14/14, 10:18 AM
#2

Du skriver att du inte har någon nitrit "Direkt" vad menar du med det ?

Är nitritvärdet på noll eller är det förhöjd minsta lilla ?

Nitriten är giftigt för fiskarna i mycket mycket små mängder, det räcker med att det är förhöjd en aning bara (0,1-0,3) så kan fiskarna reagera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
4/14/14, 10:51 AM
#3

Menar under 0.3 Dessa fiskar överlevde min spik i andra karet utan att klia sig alls, men kan de blivit extra känsliga pga det kanske? Jag gjorde faktiskt ett delvatten byte i lördags för det var min tanke…

Draken
4/14/14, 10:57 AM
#4

Jag vet inte om det kan försvaga dem om de redan har varit med om en spik, men eftersom värdet är något förhöjd, så gör ett mindre vattenbyte och he i nitrivec :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
4/14/14, 11:01 AM
#5

Ja fast det har jag ju gjort, happy life's motsvarighet till nitrivec har jag haft i lite varje dag sen jag startade akvariet onsdag förra veckan o bytte ca 30% i lördags, behandlade och med lite salt i fredags kväll när jag upptäckte beteendet. Men får kanske fortsätta med det Några Dagar till innan utvärdering?

Draken
4/14/14, 11:03 AM
#6

Fortsätt att med vattenbyten och nitrivec, eller motsvarande, så länge du ser att Nitriten är minsta lilla förhöjd. Mata mycket sparsamt eller inte alls de närmaste dagarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
4/14/14, 11:07 AM
#7

Har matat mkt lite men avstår i någon dag, ska oxå Köpa nytt nitrit test, men kan det vara lite stress eller det är orelaterat? Tack för hjälpen, känns bra att få bekräftat att man gör rätt :)

mimåne
4/14/14, 11:52 AM
#8

Har du nitrit så kan det också vara ett stressmoment för fiskarna. Flytta inte över någon mer fisk i nuläget tills nitriten är helt på noll. Du behöver inte salta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
4/14/14, 12:22 PM
#9

Fast jag är inte så säker på att jag har nitrit, testade nämligen mitt kranvatten o det visar oxå mitt i mellan 0 o 0.3, ska köpa ett annat test o kolla igen, flytta över mer fisk är inte aktuellt, tänkte mer att byta ut den som inte vågar visa sig, men kan ju ta ut henne o inte flytta över den andra honan förrän det är klart vad som är problemet o hunnit åtgärda det.

Draken
4/15/14, 8:03 AM
#10

Ja, men då är det kranvattnet som är boven. Det är där du får Nitriten ifrån. Men hur man gör med det under vattenbyten, är jag faktiskt väldigt osäker på ;/

Vårat dricksvatten var förorenad här i vintras, då fick man tillsätta askorbinsyra i vattnet vid vattenbyte. Men det var en avloppsledning som hade frusit sönder och kloakvattnet rann ut i dricksvattnet.

Och det är väl en annan sak tror jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
4/15/14, 8:10 AM
#11

Eftersom jag bor mitt i klippan o har kommunalt vatten tror jag mer på att det är testet som är fel, andra test har inte visat nitrit, fast visst det kan ju vara så, men jag börjar med att köpa ett nytt test av annat märke o så får vi se, om det oxå visar nitrit får jag ju kontakta kommunen så klart! Fast då är ju frågan, hur gör man med fiskvattnet då?

[Tinitusan]
4/16/14, 7:48 AM
#12

lite uppdatering!

så när jag kom hem igår kväll efter att varit borta sen i måndags förmiddag var jag ju givetvis orolig för mina fiskar o satte mig snabbt att studera dem, till min glädje är nu alla fiskar framme o simmar även om mollyhanen fortfarande är efter den ena honan mkt så är de nu en grupp igen!

inget kliande hittills vad jag såg igår kväll o sett nu på morgonen, dock ligger värdet på samma, men jag tror nog det lutar åt att testet är fel o ska lämna tillbacks det idag, även testa vattnet i affären o köpa hem ett annat märke av nitrit test!

om testet i affären visar bra ska jag inhandla 2 st Molly honor till min hane så den stackars Platy honan får en break haha

guppytjej
4/16/14, 7:56 AM
#13

de flesta nitrittest har ju 0,3 som lägsta mätskala visar det på den färgen (klart gul alltså) betyder det att det INTE finns nån nitrit.. Har aldrig sett ett nitritest som visar 0,0 som lägsta mätning utan det brukar gå från 0,3 (klart gul) som lägsta o 3,0 (riktigt mörktrött) som högsta.

Annons:
[Tinitusan]
4/16/14, 8:01 AM
#14

ja fast det visar lätt oranget direkt inte gult, gult är >0.3 orange 0.3 o mörk orange 0.9, detta testet visar orange direkt på kranvattnet, tror det är fel faktiskt, men eftersom fisken i samma veva betedde sig lustigt o kliade sig lite blev man ju ororlig, men som sagt det lutar ju mer åt att det var stress o inte nitrit!

jag återkommer med vad affären säger om vattnet!

[Tinitusan]
4/16/14, 8:02 AM
#15

oj haha <0.3 ska det ju vara haha

[Tinitusan]
4/17/14, 1:46 PM
#16

Så kan meddela att det inte alls fanns något nitrit i något av mina kar o att testet även visade nitrit i affärens växtkar så nog var det testet som var fel allt, skönt =)

mimåne
4/17/14, 2:18 PM
#17

Men vad skönt Tinitusan. Konstigt det kan bli!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
4/17/14, 2:35 PM
#18

Ja verkligen, kommer ju dock hålla kolla på det närmsta veckorna framöver eftersom det är nystartat o fiskar i men skönt att det inte var kranvattnet det var fel på verkligen!

mimåne
4/17/14, 2:48 PM
#19

Ja det hade varit jobbigt om det var kranvattnet. Köpte du dig ett nytt test också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
4/17/14, 2:53 PM
#20

Ja det gjorde i samma märke som jag använt innan, tetras, ska hålla mig till det hädanefter så man har att jämför med!

Annons:
mimåne
4/17/14, 3:12 PM
#21

Jag använder också tetras produkter bland annat nitrit testet och jag tycker det är bra. Jag har även ph test från tetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
4/17/14, 3:18 PM
#22

Mitt ph är från sera men de märkena känns ganska likvärdiga

mimåne
4/17/14, 3:35 PM
#23

Jo det kan jag hålla med om. Sera är också bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
4/17/14, 10:06 PM
#24

Men vad skönt :) Måste kännas som en stor lättnad :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
4/17/14, 10:10 PM
#25

ja verkligen, det var ett jäkla jobb rent ut sagt med 110 liters så dagliga 30-40% vattenbyten på det karet hade nog tagit död på min passion i åtminstone några dagar =0

men jag är inte helt out of the woods än, karet är ju nystartat o det har råkat bli en aning mer fiskar än planerat så jag håller ett vakande öga på nitrithalten ett tag till!

[Tinitusan]
4/18/14, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En härlig färg!

Draken
4/18/14, 8:56 AM
#27

Härligt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
4/18/14, 11:01 PM
#28

Jag märker att jag börjar bli trött när;

Jag ser bilden på ditt nitrittest och förbaskat grubblar över hur vattnet kan stå upp och inte lägga sig ner i behållaren.. 🤦‍♂️😴

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
4/18/14, 11:05 PM
#29

hahaha ja du jag kan trolla ;)

mimåne
4/18/14, 11:10 PM
#30

Jag satt en bra stund och grubblade på det kan jag erkänna.. Tecken på att det är dags att sova, Godnatt från mig! 🌛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
4/20/14, 1:19 AM
#31

#28 Man skall inte titta på bilder, eller på dataskärmen överhuvudtaget om man börjat bli för trött. Men jag ser för mig hur du sliter i håret för att komma underfund om vad du egentligen ser för något 😂

Nej, nu var jag dum, men kunde inte låta bli. Nu säger jag go'natt 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
4/20/14, 7:23 AM
#32

Haha förresten läste jag härom dagen att fiskarna kan klia sig lite av vattenberedningsmedel o då tänkte jag på hur länge vattnet var grumligt så det kan ju säkert varit det!

Upp till toppen
Annons: