Annons:
Etikettmalar
Läst 2065 ggr
Julip
4/8/14, 11:44 AM

Frågor om ancistrus

- Kan man ha Ancistrus med slöjstjärtar? - Trivs Ancistrus själv eller ska dom vara i par/grupp? - Är Ancistrus lika "lättskött" som slöjisar? På djuraffären såg jag en ensam Ancistrus med några slöjstjärtar men deras djurhållning är ju i 9,5/10 fall inget att ta efter..

Annons:
-Cissi-
4/8/14, 11:55 AM
#1

Tror det ska gå bra beroende på vad du har för temp :) Ancistrus går fint att ha själva.

Nu har jag inte haft slöjisar men ancistrusar är lätta att sköta :) lite kokta grönsaker/algtabletter ibland och en mjuk rot att gnaga på så klarar dom sej fint :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ellenor123
4/8/14, 12:01 PM
#2

Jag har haft de två tillsammans under en kort period, det gick bra men slöjstjärtarna åt upp deras mat. Var omöjligt att gömma maten för slöjstjärtarna.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Apsn-
4/8/14, 1:13 PM
#3

Ska inte vara några problem med ansistrus! Annars kan jag rekomender Sewellia Linnolata! Släkting till karpfiskar. Inte lika effektiva algätare dock men de är riktigt trevliga :)

[Seaside]
4/8/14, 1:16 PM
#4

Jag hade Ancistrus med mina slöjstjärtar och det fungerade bra. Maten var dock som #2 säger ett problem. Själv löste jag det hela med att köpa en grotta som bara malen kunde komma in i (hålet var för litet för de andra) - och däri la jag Ancistrusens mat. Han höll även till där ibland annars också, tror han ville komma ifrån emellanåt - slöjisar kan ju vara lite buffliga i sättetGlad

Apsn-
4/8/14, 1:29 PM
#5

Har ingen erfarenhet av Ancistrus så kan egentligen inte uttala mig om de men fördelen men sewellia är att de håller sig runt ca 5 cm så de konkurerar inte om plats. Sen så är det sjukt, snabba och aktiva och lyckas alltid sno åt sig lite mat. Städar upp de mindre matbitarna som slöjstjärtarna inte bryr sig om också och tar även lite alger. i mitt akvarium har jag också sparsamt med inredning (håller mig till låga växter, mycket sten etc) för att ge slöstjärtarna mycket utrymme vilket liknar sewellians naturliga miljö :)

Julip
4/23/14, 4:43 PM
#6

Någon som vet hur vanligt det är med andra färger på Ancistrus än brun/svart? Tillhör det vanligheten att hitta det på djuraffären eller måste man be dom beställa hem det? Vill gärna ha en röd/orange/gul 😍

Annons:
Ellenor123
4/23/14, 4:56 PM
#7

Här i Stockholm ser jag albino(gula) ofta. Röda har jag sett fåtal gånger, senast för 2 veckor sedan på Djurmagazinet i Farsta.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Bubbles669
4/23/14, 9:36 PM
#8

Det finns super röda, bruna, svarta, gula och albino. Jag köper mina hos privata odlare då de är av bättre kvalitet och billigare så det är bara att söka på lite forum etc så kommer du att hitta. Bor du i Skåne så kan jag tipsa dig om några ställen. Mvh Rickard

Sarah E
4/23/14, 10:29 PM
#9

Jag har röd/svarta. De är jättefina!

Julip
4/25/14, 2:21 PM
#10

#8 Typiskt att jag inte är skånebo då :( bor i Stockholm. Blir kanske ett besök på djurmagazinet i Farsta istället då som #7 nämnde :) Ingen som har tips på privata odlare i Stockholm annars? Gillar inte djurhållningen i djuraffärer så stödjer helst dom så lite som möjligt iaf med att köpa levande djur.

Sarah E
4/26/14, 1:50 PM
#11

Jag har massa rödsvarta yngel. De är ännu för små för flytt men kan ju slänga ut en blänkare här när de vuxit till sig. Bor i Sthlm.

Linus....
6/1/14, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej

Undrar om dessa malarna är ancistrus

Linus....
6/1/14, 4:12 PM
#13

En film på den andra också

Annons:
Linus....
6/1/14, 4:12 PM
#14

En film på den andra också

mimåne
6/1/14, 6:30 PM
#15

Bild #12 är en Ancistrus. Tyvärr kom inte de följande bilderna med.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: