Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 5977 ggr
Sarah E
4/3/14, 1:32 PM

Projekt barnens hexagonkar 60 liter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags för nästa akvarium. Blir en liten projekttråd av det.

Som sagt, 60 liter Aquael hexagonkar med inbyggt filter/pump och lock med belysning. Står på "piedestal".

Det blir en prövning för mig som ogillar all typ av onaturlig akvarieinredning att göra detta med mina pöjkar, men å andra sidan är det bra för mig att inte vara så fyrkantig ;) Det kommer nog att bli en kompromiss där mamma får ha med en rot och barnen ett kranium (tack och lov lyckades jag avstyra de neonfärgade dinosaurierna). Sen blir det nog också lite färgglada plastsnäckor, sjöstjärnor och annat bling kan jag tro…

Har lagt silikon invändigt längs fogarna för att vara på den säkra sidan.

Annons:
Sarah E
4/3/14, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har redan en rot som ska i och rådasand 0,33 mm. Växter kommer jag nog mestadels ta från vårt andra kar. Funderar på att köra jord i botten på detta också. Har det i mitt andra kar och gillar att växterna blir så fina utan krångel och massor av pyssel.

Eftersom det är smalt och högt funderar jag på att höja upp botten på något vis i halva karet, som en terass, för att skapa lite dynamik och få upp inredningen lite. Borde kunna bli snyggt. 

Kanske om man tar en glasslåda el liknande och silikonar fast stenar på sidorna, eller sand….eller båda…sand emellan stenarna… som en mur… då kan det iofs bli coolt med ett slott eller ruin på terassen… ☝️😮 Ska försöka rita hur jag menar. Får återkomma med det. Tar gärna emot feedback på den idén!

Micke R
4/3/14, 2:15 PM
#2

Ingen dum ide' det där med glasslådan, jag byggde en terass en gång med skifferplattor och svart silicone.

Sarah E
4/3/14, 2:25 PM
#3

Vad fyllde du den med? Eller var det tomt inuti?

Ellenor123
4/3/14, 2:45 PM
#4

Vad kul med ett akvarium till barnen! :) Vem ska få flytta in när det är dags?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Fridhem
4/3/14, 2:51 PM
#5

Hmm jordbotten, terass jag tycker det låter som det är mamman som bestämmer😉

Micke R
4/3/14, 3:02 PM
#6

#3 Jag gjorde sidor och fyllde med grus, jäkla snyggt kar förresten.

Annons:
Sarah E
4/3/14, 3:26 PM
#7

#5 haha, avslöjad! Nä men jag har inte bestämt. Tänkte det kan bli ett kul pyssel att göra tillsammans. Jordbotten eller ej blir dock jag som bestämmer :)

Sarah E
4/3/14, 3:28 PM
#8

# 6 ja jag tyckte det såg fint ut :) Inte jättekompis med färgen på möbeln bara….

Micke R
4/3/14, 3:46 PM
#9

Det fixar du lätt med en skumgummiroller och lite färg.

Sarah E
4/3/14, 3:57 PM
#10

Är det ngn särskild färg man ska ha? Det är väl inte allt som fäster på laminat, som jag antar att det är…

Fridhem
4/3/14, 4:00 PM
#11

Det finns något som heter häftgrund som jag använde som grundfärg på en byrå och det fungera jätte bra.

Sarah E
4/3/14, 4:02 PM
#12

Bra tips där! Ska jag kolla upp. Men vi tar det roliga först :)

Lilolizeit
4/3/14, 4:02 PM
#13

När jag skulle måla på laminat (eller någon liknande) så fick vi köpa någon speciell färg, som fäster på plast osv. Det var bara att fråga i järnhandeln och han visst precis vad vi skulle ha.

Dock hade jag nog sprayat, sprayfärger verkar fästa på det mesta.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
NiklasM
4/3/14, 4:09 PM
#14

Rugga ytan och spraya. Snabbt och ger bäst resultat 😉

mimåne
4/3/14, 5:01 PM
#15

Ja jag sprayar också! Det blir ett sådant fint resultat, så länge det inte börjar rinna.

Men var noga i så fall med vilken sprayfärg du köper. Vissa skär sig lätt och börjar se ut som kristaller.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Micke R
4/3/14, 6:13 PM
#16

Jag håller med minimåne, du kan tala om vad du skall måla när du är i färghandeln så tar de fram rätt grejer till dig jag tänkte spraya men fick rådet av färghandlarn att ta roller altså ingen sån där luddig sak utan en av skumgummi ser ut lite som en filterpatron fast superfin struktur, jag var lite skeptisk, men det ser verkligen sprutlackerat nu när det är klart. Lycka till.

Sarah E
4/3/14, 6:15 PM
#17

Tack för alla råd! Ni är inte bara bra på akvarium märker jag!👍

Sarah E
4/4/14, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Okej här kommer en rätt ful bild där jag försökt rita ner den fina bilden som finns i mitt huvud…

Sarah E
4/4/14, 11:59 AM
#19

Ska ju vara betydligt grönare men bara så ni (kanske) får en bild. Barnen var sådär intresserade av att bygga terass. Ena sonen var på. Få se om den andra också vill va med :) Inte så lätt diskutera inredning med kidsen. De tänker liksom bara på fiskar :)

Sarah E
4/4/14, 12:00 PM
#20

Men jag vill ju att de ska lära sig hela grejen ju.

Annons:
Micke R
4/4/14, 12:05 PM
#21

Bilden var väl jättebra, nu blev jag sugen på att göra om vårt.

Sarah E
4/4/14, 12:10 PM
#22

Hehe, tack,  jo kan vara farligt kolla runt här på forumet. Blir liksom merarbete av det…

[Seaside]
4/4/14, 1:53 PM
#23

#19 Men om det nu är "deras" akvarium - varför inte låta dem ha neondinosaurier etc. och de fiskar de önskar (-som såklart är anpassade för karet). Tror att de tröttnar fortare än fort om det blir för vuxen-seriöst om du förstår vad jag menarGlad. Strunt samma HUR det ser ut - poängen var väl att väcka deras akvarieintresse?

Malin688
4/4/14, 2:12 PM
#24

Vad blir det för fisk då? :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Sarah E
4/4/14, 7:52 PM
#25

#23 jo du har ju rätt i det! De vill ha ett kranium och dinos så antar att det blir så. Jag överlever nog, haha! #24 vi har nog inte landat riktigt. Det har talats om Kampfisk länge, och räkor, och Galaxyrasbora, och dvärgguramis mm. Det är ju som när man står vid godishyllan på ica och bara får välja två sorter. Men svårt för de har ju inte koll på vilka fiskar som skulle funka och inte. Jag kan ju inte sätta dem att kolla på zoopet och säga varsågod välj varsin fisksort. Kan det vara en bra idé att ge dem tre olika kombos att välja mellan? Hur skulle ni göra?

LajvKrattan
4/4/14, 8:00 PM
#26

#25 Att ge dem tre olika kombinationer låter bra.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

CatchFatch
4/4/14, 8:00 PM
#27

Jag skulle leta upp vilja fiskar som passar i just detta akvarium ( som tex inte är fenbitare) och sedan ta fram en bild på arterna och be barnen välja :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Annons:
Fridhem
4/4/14, 8:00 PM
#28

Det ska bli spännande att se karet när barnen fått välja, och det blir nog många byten av inredning i början😉 att ge dom olika kombos att välja mellan är nog en jätte bra idé.

Micke R
4/4/14, 8:04 PM
#29

Jag skulle gett dem några bra kombinationer att välja mellan, det är nog rätt tänkt att låta dem bestämma så mycket som möjligt, intresset väcks och de kommer att utvecklas.

Sarah E
4/4/14, 8:56 PM
#30

Tack hörrni för alla tips, råd och feedback. Jag uppskattar det verkligen! Ok då får ni hjälpa mig med de tre olika kombinationerna, hehe. (60 liter högt och smalt) Kombo 1: Glaxyrasbora och chrystal red-räkor. Kombo 2: Kampfisk 1+2 ????? Kombo 3: ?????

CatchFatch
4/4/14, 10:01 PM
#31

Dvärggurami?
Gubby/Endlers Guppy?
Drottningrasbora?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

mimåne
4/4/14, 10:23 PM
#32

Som barn kan jag tänka mig att fiskar som får yngel skulle vara roligt! Kanske Platy? De finns ju i många färger… "neonorange?" ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/4/14, 11:01 PM
#33

#31 Tack för tips!! Dvärgguramis har de kikat på tidigare och gillat. Finns ju i fina färger också. Endlers och Guppy har vi i det andra karet redan. Platy ska vi kika på! Finns någon bra sida där man kan se vilka olika färger som finns?

mimåne
4/4/14, 11:10 PM
#34

Bara genom att googla tycker jag att man hittar många färguppsättningar med namn som undertext.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
4/4/14, 11:35 PM
#35

Här kan jag lista några namn på platys med olika färgteckningar åt dig:

sunset

musse pigg / micky mouse

wagtail

blå / blue

indian-perra

dalmatiner

tuxedo

hawaii

bumble bee

korall

blue mountain

golden dusk

tiger

panda

peach

Många av dessa teckningar finns i flera olika färger. Som du säkert förstår nu så finns det en heeeeel uppsjö!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/5/14, 7:53 AM
#36

Haha! Ja, de du skrev räcker gott och väl att välja mellan. Tack!

Sarah E
4/5/14, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu en heeelt annan fråga: ska köpa nytt lysrör och började försöka öppna plaströren som själva lysröret sitter i men det sitter ju fastlimmat. Och smart som jag är kom jag på att man kanske inte ska ta ut det alls. Det kanske sitter ihop och man köper allt nytt. Har jag tänkt rätt??

Sarah E
4/5/14, 7:57 AM
#38

Men ska man köpa helt ny sladd och allt?! Verkar ju konstigt!

Sarah E
4/5/14, 8:09 AM
#39

Och här är pumpen med filterbehållaren. Suga vattnet in via det svarta röret som hänger ner och sen genom filterbehållarna m filtermassa och ut på andra sidan? Det finns två filterbehållare, de vita, vad ska man ha i dem? Filtersvamp? Och isf samma grovlek eller en grövre och en finare?

Sarah E
4/5/14, 8:10 AM
#40

Och här kommer bilden

Sarah E
4/5/14, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Suck, mobilen

Annons:
[Jens]
4/5/14, 8:36 AM
#42

Synd att man inte kan se en bild på rampen som pwss har på sin sida men det har något med belysningen att göra. Kanske kan man skriva till dem och fråga?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=12857&cat=0&page=1

Platyfarmer32
4/5/14, 12:32 PM
#43

Hej jag har ett sådant lysrör fast den ligger på glas locket till karet och inte men men när jag skulle byta lysröret så såg jag att dom hade limmat så jag satt och tänkte så till slut blev det så att jag tog en liten kniv och tryckte in den och liksom bröt sönder limmet som hade stelnat och sedan var det som en plast skiva i den som var spegelfärgad om man kan säga så. Efter att jag hade fått bort limmet så tog jag en tång och drog ut den plast skivan och där följde även lysröret med ut då det var bara att sätta på det nya och börja använda det. Och glöm inte att dra ur kontakten innan du gör det lycka till! ;)

mimåne
4/5/14, 12:39 PM
#44

det ser ut som att det skulle passa två filtersvampar i pumpen. Ska man ha något på sidorna om de vita behållarna i pumpen också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/5/14, 12:50 PM
#45

Så var min tanke också mimåne. Kanske filter i de yttre och makaroner i den ena och kol i det andra?

Sarah E
4/5/14, 12:56 PM
#46

#43 men det verkar ju korkat att limma! Vill de man ska köpa helt nytt akvarium eller?! Sånt blir jag sur på :( Tack för ditt svar dock! :) Jag får ta mig en funderare på det där… Det sitter en "reflektorplåt" i plaströret om det var det du menade med plastskiva?

Sarah E
4/5/14, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#44 & #45 Jag tror inte man kan sätta filtermaterial på sidorna. På ena sidan sitter ett powerhead och på andra sidan sätter man doppvärmaren.

Sarah E
4/5/14, 1:00 PM
#48

Och andra sidan

Annons:
Sarah E
4/5/14, 1:00 PM
#49

Och andra sidan……

mimåne
4/5/14, 1:01 PM
#50

Bilderna verkar vara på vift

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/5/14, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Men snälla lilla telefonen :(

mimåne
4/5/14, 1:03 PM
#52

Ja jag tycker det ser ut att finnas plats för filtermedia där också. Ju mer desto bättre!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/5/14, 1:28 PM
#53

Iom att det bara är på 60 L så tror jag inte det behövs mer än just filter i behållarna.

Du skrev vilken storlek, skulle vilja säga normal som det brukar vara när man köper filtermassa till pumpar.

Sarah E
4/5/14, 2:37 PM
#54

Ok Mimåne och Jens, tack för all hjälp! Om jag nu sätter i filtermedia även på sidorna ska det vara svampar eller hur? Man kan ju inte ha nåt löst smul som far runt där. Och då nämnde du Jens kol, som jag har hemma men också makaroner. Vad är det? För jag fattar ju att det inte är såna man äter ;)

Sarah E
4/5/14, 2:37 PM
#55

Alltså kol o makaroner i de vita behållarna…

Annons:
peppe_ing
4/5/14, 3:48 PM
#56

Jag har också ett sånt 6kantigt och när jag köpte det så satt det ett sånt där "svampfilter" i första lådan och makaroner i andra.

[Jens]
4/5/14, 3:53 PM
#57

Keramiska ringar aka makaroner är ett sk förfilter som hjälper till att ta bort större smuts och partiklar innan det fortsätter till andra filter.

Jag skulle skippa både kol och makaroner (keramiska) och bara använda filtermateriel i behållarna. Det är ju sjutton att man inte kan hitta någonstans på nätet om t ex tillbehör till AquaEL Hexagon 60 L.

Platyfarmer32
4/5/14, 5:38 PM
#58

#46 a precis det jag menadet :)

[Seaside]
4/5/14, 6:26 PM
#59

#37 Oops, det där är samma typ av lysrör som jag hade i mitt gamla Aquaelkar. Dessa går tyvärr inte att byta enbart lysrör på, jag fick rådet att köpa en ny komplett huvLedsen

#39 Surfade runt lite ang. filtermedium. Det enda typ av information som jag hittade var dessa: http://aquatek.com.ua/index.php?productID=2743 

http://tablica.pl/oferta/akwarium-aquael-hexa-set-ii-60l-gotowe-do-uruchomienia-CID103-ID2t241.html

Sarah E
4/5/14, 8:03 PM
#60

Tack för tips oc länkar alla! Det är då sjutton att man ska behöva köpa ny huv :( Prövar nog pilla loss limmet och byta bara lampan oc skiter det sig får jag väl köpa nytt.

[Seaside]
4/6/14, 10:40 AM
#61

Låter som en bra plan!Glad

Sarah E
4/7/14, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Sönernas hardscape klart! Inte helt lätt med 3 par armar i det smala karet :) Och måste tillägga att jag bara la i roten för den var svår med den långa pinnen.

Annons:
NiklasM
4/7/14, 5:43 PM
#63

Jag sa ju att den rosa Dinon var en självklar "etta" ;D

Snyggt och tacky på en o samma gång, tycker det är bra att barnen får vara med om de vill. Mina är totalt ointresserade, om jag inte skaffar Pirayor förstås, lol

Sarah E
4/7/14, 5:44 PM
#64

De har fått välja på antingen Platy + någon stor snäcka, kampfiskar + stor snäcka eller Galaxyrasbora + räkor. Det blev en del gnissel för självklart valde de olika alla tre. Men nu lutar det åt kampfisk….

mimåne
4/7/14, 6:10 PM
#65

Vad det glädjer mig att få se barnen göra det här tillsammans även om de gnabbas en del. Det är så roligt att de intresserar sig och att du låter dem göra det :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/7/14, 6:10 PM
#66

Haha, jaa se barn =) Men som sagt vad gör man inte för dem ….

mimåne
4/7/14, 6:17 PM
#67

Måste säga också att din, eller barnens rot är väldans snygg till detta akvarium då den är så hög och slingrig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/7/14, 9:55 PM
#68

Hihi, det blev inte så dumt! Har tagit växter från stora karet nu och så ska vi komplettera med ngn liten cryptocoryne och Valle som ska få växa upp genom kraniet.

Sarah E
4/7/14, 9:58 PM
#69

#63 Haha! Ja det skulle va nåt att ha i badkaret :)

Annons:
Sarah E
4/8/14, 10:42 AM
#70

Om man nu ska ha kampfiskar, 1 hane + 2-3 honor, vilket först? Honorna el hanen?

[Jens]
4/8/14, 10:49 AM
#71

Vad jag har lärt mig så ska man inte ha dem ihop överhuvudtaget. Rätta mig om jag har fel =)

Sarah E
4/8/14, 11:13 AM
#72

Nej jag har också hört det. Men även hört många som säger att det går bra. Svårt veta vad man ska gå på 🤔 Tillslut känns det som att man måste testa själv och se hur det går…. svårt

Sarah E
4/8/14, 11:20 AM
#73

Är ju som inge kul med bara en kampis i det stora karet….

Sarah E
4/8/14, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Ser ut såhär nu

Sarah E
4/8/14, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

[Seaside]
4/8/14, 1:06 PM
#76

#72 Tror att dom som kör den kombinationen har större akvarium, så att firrarna kan komma ifrån v.b. Annars mår de nog bäst själva. Min kampis accepterade inte ens snäckor som kompisar han…Galen

Annons:
[Seaside]
4/8/14, 1:07 PM
#77

#74 Fint! Nu fattas det bara invånareGlad

Sarah E
4/8/14, 1:08 PM
#78

Återigen, ursäkta bilderna på tvären. Lägger upp fr tfn. Ang belysningen förresten: jag lyckades pilla med en kniv och få ut själva lampan ur röret. Tror inte det var lim utan ngn typ av fett för att täta mot fukt. Men det verkar inte finnas ngn ny lampa att köpa, iaf inget de har inne. Lampan är på bara 11 W. Känns lite??? Skulle ju vilja ha lite mera kräm….

Sarah E
4/8/14, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Bara test för att se om jag kan få bilden på rätt köl…

[Seaside]
4/8/14, 1:10 PM
#80

#78 Dessa fantastiska "lösningar" som tillverkarna kommer på… (Själv bojkottade jag Aquael efter mitt 1:a kar från dom. Orkade med byta-ut-belysnings-problemet)

peppe_ing
4/8/14, 5:07 PM
#81

hmm mysko.. på mitt kar är det en plastkåpa i locket som man lossar ett par skruvar på och sen är det inga som helst problem att byta lampa. Inget vettigt miljötänk från tillverkaren å tvingas byta hela locket.

[Seaside]
4/8/14, 5:16 PM
#82

Du har troligtvis en nyare akvariemodell. Den jag köpte begagnat var som Sarah E:s. Nä, noll miljö- eller kundtänk där - tur att de nya modellerna har bättre lösning!

Sarah E
4/8/14, 6:31 PM
#83

Tack Seaside! Jo det blir nog riktigt nice :) Ja jag gissar att det är en äldre modell. Men som sagt lyckades jag få ut lampan ur kåpan, moahaha! Nu är problemet att hitta en ny som passar. I värsta fall finns det inte… Jo så är det kanske att de som har flera kompisar har större kar… Jaja, vi har inte spikat vilka fiskar det blir. De gillade ju även platy…. Och när jag var i zoo-affären igår blev jag särskilt förevisad röd Molly (tror jg de hette, var Molly iaf), jättefina! Skulle matcha dinosarna perfekt ;)

Annons:
Sarah E
4/8/14, 6:31 PM
#84

Får helt enkelt åka till zoo-affären med grabbarna och titta!

Sarah E
4/9/14, 12:37 PM
#85

Seaside, jag har en fråga till dig som tycks ha haft samma typ av kar som detta. Powerheaden som sitter uppe i filterbehållaren (#47) visst ska den vara helt under vatten? Minns du om man kunde reglera styrkan på den?

Sarah E
4/9/14, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Nya kompisarna!

Sarah E
4/9/14, 6:56 PM
#87

Haha världens sämsta bild men de är väldigt blyga.

[Seaside]
4/9/14, 7:18 PM
#88

Bra gjort att få loss lampan! Vad jag själv gjorde med lampan och huven ska vi inte gå in påOskyldig

Det följde inte med någon insats, där man placerar pump och doppvärmare, när jag köpte mitt kar begagnat - så jag vet tyvärr inte… (Jag fick köpa annat innerfilter och doppvärmare separat)

mimåne
4/9/14, 8:25 PM
#89

Åh blev det Platy! Vad roligt! De är så fina. Hoppas dina pojkar blev nöjda med beslutet alla tre så att det inte är någon av dem som grinar ikväll. 

Angående frågan i#85 så ska nog hela vara under vatten för att ha sin rätta funktion.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/9/14, 8:46 PM
#90

Aha! Jag ska inte pressa dig på detaljer Seaside ;) Jo det blev Platy. Alla är nöjda :) Det är ok cirkulation nu genom filtret även om jag skulle föredra lite mer… Men firrarna är pigga och simmar högt och lågt. Däremot är det en viss temperaturskillnad längst ner i karet jämfört med högre upp. Logiskt iofs då kallare vatten "sjunker" men hade inte en tanke på att det kunde bli så… Beror såklart på karets form. Köpt en riktigt fin röd hornsärv (kan ha fel, minns inte riktigt pinsamt nog) på Akvarielagret, och så platysarna då. Och så väntar vi på vallisneria från Fislisa :) När det gäller planteringen så är det mest jag som styr, barnen visar klent intresse för grönsakerna ;)

Annons:
[Seaside]
4/10/14, 7:36 AM
#91

#90 Ingen fara. Hade önskat att jag hade mer svar att geGlad

"När det gäller planteringen så är det mest jag som styr, barnen visar klent intresse för grönsakerna ;)" - Aquascaping intresset brukar komma senareSkämtar

Sarah E
4/10/14, 9:19 AM
#92

Haha, ja så är det nog. Nu var kommentaren va?!? Bara två fiskar?!

[Tinitusan]
4/10/14, 9:54 AM
#93

Åh vad är den slingrande växten för växt? Väldigt fin!

Sarah E
4/10/14, 5:10 PM
#94

Det är spikblad. Perfekt slingerväxt :)

Sarah E
4/10/14, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

En bild på karet och lilla dräktiga fru Platy.

CatchFatch
4/10/14, 11:57 PM
#96

Glad dinosaur!😃

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Sarah E
4/11/14, 7:39 AM
#97

Ja! De är otroligt lättskötta, alltid glada, inget krångel ;)

Annons:
[Seaside]
4/11/14, 9:59 AM
#98

#97 Gapskrattar

Sarah E
4/22/14, 9:51 PM
#99

Idag såg jag tre små yngel :) Kul!

Den inbyggda lampan gav så sanslöst dåligt ljus så nu kör vi utan lock och en golvlampa med studioljuskälla på 6400 K och 2200 lumen. Inte så snyggt men man ser fiskarna och växterna är glada 😛

[Seaside]
4/23/14, 8:37 AM
#100

Grattis till småttingarna!Glad

Draken
4/23/14, 9:14 AM
#101

Jag "lider " med dig Sarah ;) Gick igenom samma sak för ett par månader sedan med 3 utav mina ungar, fast de hade lite större att jobba med, så de hade lite mer val, men lika förbaskat så slutade det med 3 grodor 😓🤦‍♂️

Men de valde växter och inredning och det gick förvånansvärt bra faltiskt :) Det var däremot mamma som bestämde vilket botensubstrat det skulle vara , så det blev blästersand ;) Hade ungarna fått välja där, så hade det blivit det största gruset som finns på marknaden 🤦‍♂️ Men jag var lite finurlig och talade om att om de skulle ha så stora "stenar" i akvariumet, då kunde de inte ha grodorna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
4/23/14, 9:32 AM
#102

Haha! Bra där Rovfisk! Man måste vara smart alltså ;) Nu har det varit fisk i karet sen 2,5 veckor och ännu 0 nitrit. Vi har matat minimalt och dessutom varit bortresta en vecka då de fick svälta mer eller mindre. (fick mat vid två tillfällen av en person som skulle titta till dem, hade skrivit en lapp med instruktion om mängd ;) ) Tyckte trots detta att det såg liiite skräpigt ut på botten nu när vi kom hem så tog ett till gäng sandsnäckor från stora karet och la i som städpatrull. Vill inte köra ngt vattenbyte ännu. Ska vänta en vecka till om de braiga värdena håller i sig. Ph-värdet är också bra, ligger mellan 6,8 och 7 på stickan. Och äggskalen har gjort sitt för kh-värdet, så det rullar på bra :)

LajvKrattan
4/23/14, 10:07 PM
#103

#102 Använd doseringsaskar om du ska resa bort, då kan fiskpassaren inte feldosera.😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
4/23/14, 10:23 PM
#104

Smart. Finns speciella fiskmatsdoseringsaskar eller tar man vad som helst, typ pillerdoseringsask (eller vad det nu heter :P )

Annons:
Sarah E
4/23/14, 10:24 PM
#105

Skulle bara tillägga att jag hade angett en flinga/matning till fiskvakten (tetra pro). Så jag tror ju inte att de fått för mycket mat.

LajvKrattan
4/23/14, 10:32 PM
#106

#104 Jag skulle använda apotekets. Någon doseringsask för fiskmat har nog ingen uppfunnit än men det låter som en lukrativ marknad.😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
4/23/14, 10:35 PM
#107

Haha! Jo det kan det säkert vara. Ska testa det nästa gång :)

mimåne
4/23/14, 10:39 PM
#108

När jag var liten och min mormor skulle mata fiskarna använde jag mig av tomma filmrullar som man använde till gamla kameror. Bara att tömma en burk om dagen ner i vattnet. Så vilket litet kärl som helst gör nog susen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/24/14, 6:12 AM
#109

#106

Otroligt smart idé LajvKrattan! Så jäkla bra =) Borde alla få reda på för oftast så vet de inte alls hur mkt man ska mata fiskarna. 👍

Sarah E
4/24/14, 7:18 AM
#110

Blir en tur till Apoteket och skaffa två doserare, en till stora och en till lilla karet :D

Sarah E
4/24/14, 7:20 AM
#111

Kanske någon admin skulle kunna pinna en tråd som heter nåt i stil med "smarta lösningar" el liknande, där såna här tips finns med?

Annons:
Draken
4/24/14, 10:58 AM
#112

Har använt bullformar som jag har lkagt upp fiskmatem i när jag skall resa bort och ha "fiskvakt" Har ju flera akvarium, men har gjort iordning till varje akvarium, antal bullformar som dagar vi är borta ;) Vissa matas också bara varannan dag ;) Det har funkat jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
4/24/14, 10:08 PM
#113

Det där med att samla smarta lösningar i en tråd är en jätte bra idé! Så smart! 👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LajvKrattan
4/24/14, 10:36 PM
#114

#109 Tack så mycket!😊Jag kom på det när jag funderade på hur jag skulle göra med skolans akvarium under loven. Städpersonalen är vänlig och hjälpsam med de förstår sig inte på att mata fiskar.

#111 Bra idé! Jag undrar bara hur vi ska lägga upp det; vi har redan ganska många klistrade trådar. Jag skulle föredra en artikel i stil med växtlexikonet där nya tips och tricks läggs in efterhand.🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
4/24/14, 10:45 PM
#115

#111 jomen det låter väl som en bra grej! Hur funkar det då rent praktiskt. Om jag kommer på en smart lösning som jag vill få med i artikeln postar jag den i tråden bara eller. Som Walstadakvarier-artikel-tråden?

LajvKrattan
4/24/14, 10:49 PM
#116

#115 Artikeln skulle publiceras med några tips att börja med. När någon kommer på något smart kan de skriva det i kommentarerna till artikeln och så lägger en Medarbetare till tipset i artikeln.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
4/24/14, 10:55 PM
#117

Jamen det blir ju jättebra!

Sarah E
4/25/14, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Fått hem vallisneria gigantea av yppersta kvalité från Fislisa här på forumet. Blev super som "grön vägg". Är ju inge snyggt när man ser sladdar och grejer bakom karet. När jag då ändå var tvungen tömma ut en massa vatten för att kunna plantera (hällde tillbaka samma vatten såklart iom att det är nystartat) så gjorde jag rent powerheaden och oj vilken sprutt det blev på vattnet! Måste ha missat att rengöra i alla små hål när jag startade upp…

Annons:
Sarah E
4/25/14, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

En till

Sarah E
4/25/14, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Helbild

Sarah E
4/25/14, 4:11 PM
#121

Återigen förlåt halvfärdiga bilder på snedden. Fattar inte varför set blir så med mobilen…

mimåne
4/25/14, 6:02 PM
#122

Måste säga att det ser riktigt snyggt ut trots dinosaurierna! Du, eller barnen(?) har lyckats jätte bra!

Vad är namnet på den crypto liknande växten på botten?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/25/14, 7:54 PM
#123

Tack!! Jomen vi har samarbetat om scapet :) Det är cryptocoryne nana? (tror jag)

mimåne
4/25/14, 10:31 PM
#124

Nana?

Inte wendtii?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/25/14, 10:58 PM
#125

Jo så kanske det hette. Minns inte, nana var det första som dök upp i huvet men det är ju anubias som heter så va? Antagligen stod det på lappen bredvid när jag köpte cryptocorynen :P Iaf är det den minsta sorten crypto tror jag :)

Annons:
Sarah E
4/25/14, 11:01 PM
#126

Hoppas på att den ska bilda en fin liten skog på hela botten så småningom. Har ju redan upptäckt den stora nackdelen med den lilla bottenytan, skräp och lort lägger sig mer koncentrerat trots bara två små fiskar och minimalt med mat.

Draken
4/26/14, 11:50 AM
#127

Ser jättebra ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kigon
4/26/14, 11:56 AM
#128

Öppna bilden i t.ex. paint och sedan spara om den utan att göra någonting annat, så borde mobilbilderna vara på rätt håll!

Om de är på sidan i paint också så bara kolla uppe i alternativen tills du hittar rotera och rätta bilden, sedan spara! 
Brukar i princip alltid fixa detta problemet 🙂

Snyggt kar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Sarah E
4/26/14, 1:21 PM
#129

Tack! Och tack för tips med bilderna :) Om jag skickar dem till datorn så brukar jag rotera dem och sen spara. Detta m luggande bilder blir när jag ska lägga upp direkt från tfn.

mimåne
4/26/14, 8:28 PM
#130

Ja anubias nana finns, har själv dem. Aldrig hört om någon crypto nana däremot ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/26/14, 10:00 PM
#131

Haha nä det hade jag hittat på alldeles själv ju ;) :P

mimåne
4/29/14, 11:47 AM
#132

Hur tycker du att den fungerar annars? Är den svår?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
4/29/14, 12:45 PM
#133

Antar du menar crypton? Den är superenkel än så länge. Inte så ljuskrävande verkar det som. Har ett tunt lager jord under sanden och det verkar den gilla. Det kommer redan nya små blad :) Plantorna var inte mer än max 5 cm när jag köpte dem. De är riktigt ljusgröna.

Jag har ju så dåligt minne när det gäller komma ihåg namn tyvärr men tror det stod på etiketten att den blir 5-10 cm. Antingen bör det vara wendtii eller parva enligt resultat när jag googlat.

Sarah E
4/29/14, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Närbild

Sarah E
4/29/14, 12:53 PM
#135

Hm, vid närmare eftertanke är det inte parva. På dem är bladen smalare och övergången från stjälk till blad är inte markerad som på mina…

mimåne
5/3/14, 9:31 PM
#136

Jag tror också att det är wendtii. Hittar dock inte så mycket information om just den men jag antar att den inte skiljer sig allt för mycket från övriga crypton. Den verkar dessutom vara relativt vanlig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
5/4/14, 11:07 AM
#137

Vet inte vad det är för Crypto du har där, men jag har för mig att Wendtiin är mer röd/brunaktig, och smalare …Fast det är ingenting jag kan svära på 😊

Googlade på Wendtii och hittade den här bilden 🤔

http://www.aquahobby.com/garden/img/Cryptocoryne_wendtii_2.jpg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
5/4/14, 7:59 PM
#138

Jo jag har också sett den "bruna" man tror det finns en "wendtii green" ev?

Ellenor123
5/4/14, 8:12 PM
#139

Finns en grön och en brun variant :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Annons:
Draken
5/5/14, 7:47 AM
#140

Ja det är ju mycket möjligt. Jag har en röd/brun sort, men om det är wendtii, det vet jag inte 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
5/5/14, 12:17 PM
#141

Fast den jag har ser ju mycket ljusare och mer skir ut än den gröna wendtiin också. De är ju lite läderartade i bladen och det är inte denna.

Sarah E
5/5/14, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Den nya skönheten! Egenhändigt utvald av den akvarieintresserade sonen.

Sarah E
5/5/14, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

LOL! Uppochner! Förlåt.

Draken
5/6/14, 9:56 AM
#144

Jättesnygg, pojken din har bra smak 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah E
5/6/14, 10:23 AM
#145

Jovisst vettu :D

Sarah E
5/12/14, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Nu har vi möblerat om lite då det klagades på att man inte kunde se kraniet. Grottan fick ryka. Är inte helt klart ännu efter ommöblering och delvattenbyte.

Annons:
Sarah E
5/20/14, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Det växer!

[Seaside]
5/20/14, 9:21 AM
#148

Kul! Vad fint det blivit

Sarah E
5/20/14, 10:27 AM
#149

Tackar! Ja det växer galet fort med jordbotten. Särskilt cryptocorynen.

Sarah E
5/20/14, 10:27 AM
#150

Tackar! Ja det växer galet fort med jordbotten. Särskilt cryptocorynen.

Sarah E
5/20/14, 10:29 AM
#151

Haha! Förlåt att jag upprepar mig. Krånglar ibland att posta från tfn.

Draken
6/2/14, 9:35 AM
#152

Snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tlundegard
6/2/14, 1:21 PM
#153

Jättefint och lummigt kar :) Och ja, jag är nästan helt säker på att det är en C. wendtii du har. Har själv ett par såna :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Sarah E
6/2/14, 1:29 PM
#154

Tackar hörni! Det enda som känns sådär ar att inga yngeltycks överleva. Tror att föräldrarna käkar dem tyvärr :( Platy är det. Men men, nångång får vi väl ngn liten överlevare. Vattenvärdena är jättebra så det är inte ngt problem.

Ankah
6/2/14, 6:07 PM
#155

Oj, vad snyggt det var! Har alltid varit lite misstänksam mot sexkantiga kar men det där var ju skitsnyggt! (….jag kanske behöver ett till hallen…)

Sarah E
6/2/14, 11:24 PM
#156

#155 Ja det behöver du 😃 Roligt att du gillar det!

Jag tror hemligheten är att få upp inredningen på höjden så det inte blir lite grejer på botten och sen en enorm rymd med vatten. Jag råkade ha en redmoor-rot med en jättlång pinne som stack upp så det var perfekt. Det var ju svårt med bakgrund också så jag planterade massor av vallisneria gigantea längs de sidor som är mot väggen. Blev bra.

HeidiH
6/3/14, 11:20 AM
#157

Fint!

Upp till toppen
Annons: