Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 4568 ggr
Lillyrod
4/3/14, 10:26 AM

Apistogramma Agassizii

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gör jag en egen tråd för mina veliga Apistogramma agassizii. Dom som inte kan bestämma sig för om dom vill ha bebisar eller inte.

Igår på dagen när jag tände och gav mat var allt som vanligt i mitt 152 liters kar. Jag brukar handmata frysmaten och alla fiskar äter snällt av det jag har i nypan. Då kan jag samtidigt kolla att alla är där.

När jag kom hem från jobbet var allt som vanligt. Men när jag skulle släcka fick jag syn på den lilla sandhögen utanför den vanliga kokosnöten. AHA är ni på gång igen?? Hanen var där men honan syntes inte till. Nåja jag släckte och gick till sängs själv med.

Nu har jag matat och honan kom från nöten för att äta. Jag tänkte att nu ska jag passa på att kolla att det verkligen finns rom där inne så med risk för mina fingrar lyfte jag på nöten. Jag kan tala om att fru Agassizii var inte glad åt det tilltaget men hon vågade inte anfalla även om hon gjorde små utfall. Jodå hela taket är fullt med fina gula korn. Hann knappt få ner nöten innan hon var inne igen. Vände kikade ut och blängde på mej. Ok jag lovar jag ska inte göra så mer 😃

Slänger med en bild på pappa fisk.

Annons:
idaaforsling
4/3/14, 11:36 AM
#1

Det är alltid lika kul med yngel! Uppdatera gärna med massor av bilder då äggen kläckts :)

Lillyrod
4/3/14, 11:42 AM
#2

Det är tredje gången dom leker och än har det inte blivit några bebisar. Det brukar va över nån gång på tredje dygnet. Men vi får se. Kanske lyckas dom denna gången.

mimåne
4/3/14, 11:46 AM
#3

Jippi! Äntligen en ny omgång.

Du verkar åtminstone ha fått tag på väldigt produktiva individer ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/3/14, 11:49 AM
#4

Ja dom verkar inte ge sig i första taget. Jag var tvungen att kolla idag så att det verkligen fanns rom där. Hade nästan börjat tro att dom driver med mej. Jag har inte gjort något för att sätta igång dom heller. Inget kallvatten….

mimåne
4/3/14, 11:50 AM
#5

Då måste dom verkligen vilja ha bebisar :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/4/14, 7:31 PM
#6

Jaha idag är det fredag. Dom har lekt onsdag alla tre gångerna. "Lillelördag". På fredagen efter jobbet har leken varit över och rommen borta. Tog vägen förbi akvarieaffären på hemvägen från jobbet och där sa han att jag minsann inte valt den lättaste apiston. Nä det har jag inte men jag gillar dom. Förmodligen, sa han, så är det så att rommen möglar. Mamma plockar bort dom mögliga äggen och när det blir för många tar hon allihopa. Det brukar va det vanligaste. Vi diskuterade olika lösningar och jag fick veta att en kille här som lyckats med apistogramma tillsätter Easy life filtermedia varje dag från det rommen lagts till dom kläckts. Det hjälper tydligen till. Så det inhandlades och sen åkte jag hem. Kikade försiktigt in i mitt sovrum där akvariet står. Pappa står stilla utanför kokosnöten och kikar. Smyger in och kollar. Helt stängt. Mamma har lagt upp en sandhög utanför ingången. Så….. ROMMEN ÄR KVAR!!!!

Annons:
mimåne
4/4/14, 10:58 PM
#7

Jippii! En dag längre än de förra gångerna!

Intressant det där med butikssäljarens erfarenhet. Vad hade han för andra lösningar på det scenariot?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/4/14, 11:10 PM
#8

Det roliga eller kanske inte roliga är att dom säger olika. Två ägare. Den jag pratade med idag är den jag pratat minst med innan. Den andre säger att agassizii ska kunna leka och lyckas i vanligt kranvatten. Idag var det om mögel. Att tillsätta torv om det inte vill sig är ett tips jag fått. För att sura ner det ordentligt. Det är kanske något jag får testa nästa gång. Lite pessimist ja. Det skulle va otroligt roligt om det lyckades. En dag i taget 😓

mimåne
4/4/14, 11:12 PM
#9

Ja fortsätter dom som de gjort hittills med romläggningen så lär det komma många försökskaniner

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/5/14, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mamma är ute och sträcker lite på sig idag

Lillyrod
4/5/14, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Pappa på vaktrunda

[Jens]
4/5/14, 11:04 AM
#12

Fina agassizii ! Åt det gula hållet. Mina är nog åt det röda hållet =)

Tycker din hona ser bättre ut än min skrala hona.

Lillyrod
4/5/14, 11:29 AM
#13

Jag tror din är en dubble red JensW. Där är hanen betydligt rödare om rumpan än vad min är. Honan är inte så här gul utan rom. Det är finklänning hon har på sig nu 😉

Annons:
Lillyrod
4/5/14, 9:51 PM
#14

Still there…..🤫

Lillyrod
4/6/14, 10:10 AM
#15

Mamma i lekdräkt fortfarande men koll i nöten visade att den är tom. Igår mitt på dan var rommen kvar och den var frisk. Det måste vara hon själv som äter upp den. O jag som började bli nervös för det var dags för kläckning nu närsomhelst. Bara att invänta nästa omgång.

[Jens]
4/6/14, 12:30 PM
#16

Hmm, jag har inte sett min hona på två dgr.

Lillyrod
4/6/14, 12:48 PM
#17

Min hona är bara inne i nöten korta stunder när det finns rom. Resten av tiden ägnar hon åt att jaga i första hand platyhannarna och sen Ancistrus. Hon är inne kanske 20 sek åt gången sen ute några minuter. Men det kan säkert vara olika på honorna.

mimåne
4/6/14, 1:10 PM
#18

Äsch!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/7/14, 7:15 PM
#19

Det är konstigt i karet. Mamma agassizii är fortfarande i lekdräkt. Hon är fruktansvärt aggressiv mot hanen som får finna sig i att gömma sig i spikbladet. Tur han vet att min nypa betyder mat. Jag får mata honom i hörnet där han är för han får inte komma fram. Äter snällt gör han när jag ger honom. Honan försvarar inte nöten mot någon mer än hanen just nu. Tom ancistrusen satt på den igår utan att hon brydde sig. Hon går in där ibland kanske en gång på en timme och stannar inte länge. Men färgen på henne säger att det är något där inne. Något som jag inte såg igår tydligen. Fattar ingenting nu. Hur ser det ut när rommen kläcks? Faller den ner i sanden kanske? Har sökt lite på nätet men hittar inget som ger mej svar. Någon som vet?

Lillyrod
4/10/14, 9:59 AM
#20

Dag 9 idag. Mamma agassizii är fortfarande i lekdräkt. Pappa är kvar i hörnet. Hade vi inte varit såna kompisar så jag kan mata honom direkt i gapet hade han väl svultit ihjäl. Så fort han visar sig ute i akvariet jagar honan honom flera varv. Han finner sig i det vilket han inte gör när det inte finns rom. Då är rollerna ombytta. 

Idag vaktar honan nöten väldigt intensivt vilket hon inte gjort på några dagar även om hon är där inne med ojämna mellanrum. Hon hade knappt tid att komma ut och äta. Stora ancistrusen är väldigt intresserad av nöten men om hon inte lyfter den kan hon inte komma in. Det MÅSTE vara något därinne. Tidsmässigt ska dom vara frisimmande inom några dagar. Uff nervös!

Annons:
youssefsfiskar
4/10/14, 10:05 AM
#21

skriv mer om dom och vad som har hänt jätte spännande jag följer definitivt  :)

mimåne
4/10/14, 11:10 AM
#22

Ååh så spännande! Heja mamma agassizii!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/10/14, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Satte mej framför akvariet för en stund sen för att kolla hur det stod till. Varken herr eller fru agassizii kom för att hälsa. Dom är alltid först annars. Hittade pappsen bland växterna men inte mamma. Sen plötsligt ser jag ett litet gult huvud sticka fram bakom stenen på vänstra sidan akvariet. Omtalade nöten ligger på högra. Vad gör du där säger jag. Du måste ju passa barnen. Hon kommer fram och kikar på mej men när jag inte har mat vänder hon blixtsnabbt och försvinner bakom stenen igen. Efter en stund kommer hon och simmar raskt in i nöten. Kommer ut efter några sekunder och simmar i ilfart tillbaks till högra sidan. 

Efter en stunds stirrande in bland växterna ser jag dom. Galna lilla mamma. HON HAR TAGIT UT DOM!!! 

Spretiga rötter från stora växten vid pumpen, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, rör sig…. Det har fastnat lite mossa där som växt lite också. Där är dom små liven. Pytte pyttesmå gråa saker som sakta rör sig bland rötterna. Ett under att jag inte började hyperventilera 😃

Önskar jag hade ett nät eller dylikt så jag kunde dela akvariet men det har jag ju inte. Vill inte försöka flytta henne till det nästan tomma 54 karet heller. Så jag river upp en stor hög javamossa och närmar mig försiktigt hennes gömställe. Petar in mer mossa runt foten på växten så det täcker runt om. Hon står stilla och låter mej hållas utan att ens se nervös ut. 

En gång till har jag sett henne simma iväg bort till kokosnöten och sen tillbaks igen i farlig fart. Vet inte om hon just nu håller på att flytta dom eller bara kontrollerar lite nervöst. Jag hoppas verkligen att hon inte tänker ta tillbaks dom sen för då får nog jag ett nervöst sammanbrott. Hon har andra nöten precis bredvid så hon kan ta dom dit istället om hon vill. 

Väldigt dålig bild. Lite grynigt med eftersom jag varit där och petat ner mossa. Mamma syns till vänster halvt bakom stenen. Tja ögonen syns iallafall.

mimåne
4/10/14, 10:38 PM
#24

Men är det sant! Åh nu blev jag glad! Såååå roligt! Nu vill jag komma på bio hos dig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/10/14, 10:42 PM
#25

Ha ha ja du. Nu håller den envisa fisken på att flytta tillbaks barnen till nöten. Jag vill sova!! Släckte akvariet men har tänt i taket så får hon en stund att samla ihop dom. Såg inget som rörde sig därborta nu så jag hoppas hon snart är klar.

mimåne
4/10/14, 10:54 PM
#26

haha, inte lätt att vara mamma😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/11/14, 10:35 AM
#27

Idag hade mamma plockat ut dom små redan innan jag tände. Hon hade tid att komma fram och få lite mat men var snabbt tillbaks hos dom. Ancistrusarna är intresserade men jag tror väl inte dom jagar yngel?? Däremot kryper dom små gärna upp och lägger sig på närmsta nöten och där kommer malen direkt. Motade bort den med en håv. Det brukar va det mest avskräckande för en fisk 🙂

Jag har inte sett hur många hon har där men igår såg jag iallafall 6 st samtidigt. Hon lär väl "tappa" några varje dag men hoppas verkligen någon klarar sig. Jag har flyttat guppyhanarna och sorgmanteltetran till lilla karet så länge. Dom är alla 3 skickliga yngeljägare. Så nu har hon pappa malarna och 10 Neontetra att hålla undan för.

Annons:
mimåne
4/11/14, 4:42 PM
#28

Vad bra att du kunde flytta undan dem åtminstone. Ser fram emot nästa uppdatering om hur det går :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/11/14, 9:56 PM
#29

Mamma är inte så smart. Nu hade hon flyttat dom från den skyddande mossan och höll till vid roten. Malarnas favoritplats. Mitt i akvariet utan skydd. Räknade till 4 men dom är så himla små och rör sig så sakta att det är svårt att se. Kunde varit fler. Släckte akvariet men tänt i taket så hon får flytta in dom. Hon blev smått hysterisk när jag släckte. Ljuset faller på platsen där hon hade dom så hon bör hitta dom flesta iallafall. Jag räknar inte med att någon i denna kullen ska överleva. Alldeles för oerfaren mamma.

mimåne
4/11/14, 10:21 PM
#30

Inte så lätt att vara nybliven mamma för första gången och veta vad de bästa är kanske. Förhoppningsvis lär hon sig med tiden :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/11/14, 10:33 PM
#31

Men jag talar ju om det för henne 😃 Skäller på henne när hon drar ut dom på fel ställe. Hon ser intresserad ut när jag pratar (antar att det hörs in) men skiter i vad jag säger. Jag vill inte försöka ta bort ynglen heller. Finns så mycket fisk som inte vet hur man gör pga att deras föräldrar aldrig fick försöka. Vi kör naturligt och hoppas på det bästa.

motherangel
4/11/14, 11:18 PM
#32

Håller tummarna för att mamman ska lugna ner sig och hålla koll på sina små :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Lillyrod
4/12/14, 11:15 AM
#33

Jaha ny dag med nya nervösa besvär för mej. Småttingarna är ute och hon har placerat dom mitt i karet idag med. Dom är extremt små så jag skulle behöva förstoringsglas för att se hur många hon har. Med säkerhet kan jag säga 4 men det kan va fler. Dom simmar betydligt bättre idag så det är ännu svårare att räkna. 

Jag tände och matade direkt idag så alla hann äta innan hon tog ut dom. Kändes lugnast så.

Lillyrod
4/13/14, 2:13 PM
#34

Äta bör man annars dör man…

Även om man bara är någon mm lång och genomskinligt ljusgrå. Var iväg till akvarieaffären igår och köpte "barnmat". Små korn som ska ligga i vatten en stund och sen hällas ner över barnen. Sen får man hoppas att dom hittar maten med. Efter genomförd matning idag inser jag att dom här kornen nog bör ligga ganska länge i vatten innan man försöker mata. Hela karet fullt med mat men några stycken korn kom väl dit dom skulle. Neontetrorna tycker dom är väldigt goda….

Annons:
[Jens]
4/13/14, 2:15 PM
#35

Min hona hon gömmer sig verkligen väl. Det kan gå dagar innan jag ser henne igen men visst lever hon. Hanen är framme ofta men honan är blyg. =)

Lillyrod
4/13/14, 2:20 PM
#36

Hanen är inte särskilt charmig när dom inte leker. Min hona håller sig undan honom mellan lekarna här. Hanen kan om han är riktigt sur ha ihjäl honan om hon inte vill leka när han är på humör. Blev varnad för det när jag köpte dom. Men nu får han igen med råge om han visar sig. Båda är först framme när jag kommer till karet så dom är inte blyga nån av dom. Riktigt sociala.

[Jens]
4/13/14, 2:22 PM
#37

Aha, det visste jag inte om dessa arter. Intressant!

Lillyrod
4/15/14, 10:46 PM
#38

Igår märkte jag att den stora ancistrusen var mer och mer intresserad av att förfölja mamma agassizii. Såg inte bra ut och den la sig gärna på kokosnöten och väntade på kvällen. Idag har det tydligen varit en rejäl fight i karet. Avbrutna växter, mossan flöt runt överallt och tom ormhasseln var skadad. Bitar avbrutna. Mamma är fortfarande i lekdräkt men det verkar inte som om hon vet var hon har sina barn. Hon är mer intresserad av mej och ev mat än att vakta någon särskild stans. Då och då tar hon ett varv runt karet och kikar lite här och lite där men som sagt. Det ser ut som om hon inte vet var dom är. En mal som sveper runt kan nog få iväg dom en bra bit och kanske slå ihjäl dom med. Varje kväll när jag släckt i karet men haft taklampan tänd så har hon skyndat sig att ta in dom. Ikväll simmade hon en runda och sen fortsatte hon leta mat. Malarna är förpassade till en hink och ska iväg till en kompis i morgon. Önskar verkligen jag plockat ur dom igår.

mimåne
4/15/14, 11:25 PM
#39

Det lät mindre kul Lillyrod.. Stämningen borde bli något lugnare nu iallafall och om det finns några yngel kvar så kan mamma tryggt leta reda på dem.. Men det lät inte bra alls.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/16/14, 6:56 PM
#40

Den som söker hon finner…..

Hemkommen från jobbet sätter jag mej vi stora karet och möts av mamma. Fortfarande i fin färg. När rommen försvunnit de andra gångerna har den fina gula färgen försvunnit efter ca en halv dag. Hur går det mamma säger jag. Har du hittat nån? Då spänner hon upp fenorna och tar en sväng över en platt del av roten som går ner i sanden. Jag stirrar stint på roten. Jo baske mej. En liten liten grå varelse simmar runt där. Mamma tar sandsnäckan som är för nära i munnen och kastar iväg en bit. Blänger på en Neontetra och kommer sen fram till mej igen. Så jag talar om för henne vilken duktig mamma hon är och att hon ska vakta ordentligt nu. Så nu undrar jag om hon slutat leta och nöjer sig med den här lilla eller om hon kommer att fortsätta söka efter sina små. Det kan ju finnas fler. Spännande fortsättning följer….

mimåne
4/16/14, 9:17 PM
#41

Åh vilken duktig mamma! Vad roligt!

Det är ett sant nöje att läsa dina uppdateringar i den här tråden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
4/18/14, 7:57 AM
#42

Igår kväll när jag släckte karet hade mamma återtagit sin vanliga gråaktiga färg. Hanen simmade fritt runt utan att bli attackerad. Det var snarare så att han svepte runt honan och visade upp sig. Tydligen har hon tappat bort det sista lilla ynglet med. Men utan elaka tantmalar så har hon ett betydligt bättre utgångsläge för nästa kull. För det är jag övertygad om att det kommer att bli. Så idag blir det städning av stora karet. Ser väldigt rörigt ut efter stora slagsmålet och växterna behöver fixas till. Så för denna gången….. The end

mimåne
4/18/14, 11:03 PM
#43

😭!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/18/14, 11:03 PM
#44

Var är fru agassizii???

Hade inte sett henne sen i morse och blev nästan lite orolig att något hänt henne. Hon brukar alltid komma så fort man visar sig. Har kikat lite under dagen men näe som bortblåst. 

Nu ikväll tog jag en grundligare titt. Från alla håll som går. Ingen fisk. Men vart har du tagit vägen? Gömmer du dig nånstans? Jag lyfte på kokosnöten…. Jisses vilken ilsken kärring det kom ut därifrån. Klädd i gul klänning…. 

Dom har lekt igen! Tror dom blivit skvatt galna. Hoppas nu bara att hon orkar med det här.

Lilolizeit
4/18/14, 11:10 PM
#45

Oj oj oj, de är verkligen flitiga! 😃

Å du beskriver henne så fint, "ilsken kärring - klädd i gul klänning" fick med ett gott skratt.

Ja, hur pass mycket sliter det på en hona att lägga rom så här ofta?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
4/18/14, 11:13 PM
#46

Men, haha! De är ju ena riktiga galningar! Så dom producerar!

I den här farten lär du nog inte behöva vänta länge på yngel.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/18/14, 11:24 PM
#47

Normalt är honan ganska brun-grå till färgen och med ett svart streck från ögat till stjärtfenan. När hon har rom eller yngel blir hon helt gul. Stjärtfenan är svagt röd. Det svarta strecket försvinner och det är bara en punkt bakom ögat. Så det syns väl att det är på gång.

Hon skrämde mej när hon kom utfarande så jag hann aldrig se om det satt rom i taket men det ser sannerligen ut så. Hon ställde sig utanför med helt utspända fenor och snurrade runt helt klart beredd på strid. Så jag fick snabbt bort fingrarna 😃

Jag har ingen aning om hur mycket ork en liten hona har. Det har gått ungefär 2 veckor mellan romläggning förut och nu var det bara drygt ett dygn efter att hon tydligen förlorat sista ynglet. Känns som om det blir tufft för henne.

mimåne
4/21/14, 9:43 PM
#48

Hur har det gått över påsken?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
4/21/14, 10:35 PM
#49

Det är lugnt i karet. Bara 10 Neontetra där just nu plus pappa då så hon är mycket lugnare denna gången. Rommen är kvar.

mimåne
4/22/14, 10:34 AM
#50

👍!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/23/14, 10:32 AM
#51

Dag 5 på nya kullen. Beteendet säger att rommen är kläckt. Hon har byggt upp en liten sandhög framför öppningen och bryr sig inte så mycket om nöten. Hon gjorde likadant förra gången men då trodde jag rommen var borta. Jag ska inte göra misstaget att lyfta nöten nu. Larverna ligger ju i sanden. Förmodligen förskingrade jag ett gäng genom att lyfta upp den förra gången. Hon får sköta sig själv. Tror hon gör det bäst 😉

mimåne
4/24/14, 10:35 PM
#52

Hon har visat stora framsteg i de kullar hon fått med tanke på att hon tagit kullen längre för varje gång. Förhoppningsvis går det som tidigare, ännu längre denna gång! Bara den envisa mamman orkar med allting nu :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/8/14, 7:09 PM
#53

Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Det har inte hänt så mycket.  Mamma agassizii har inte brytt sig särskilt om nöten men färgen har varit kvar. Jag väntade mej att dom skulle kläckas runt dag 9-10 men inget verkade hända. Hon var inte ens och kollade nöten när jag var i närheten iallafall. 

Men i helgen började hon vakta nöten igen. Väldigt energiskt. Var riktigt vildsint mot hanen. Jaha tänkte jag är dom kläckta nu flera dagar för sent egentligen. Väntat varje dag på att hon ska ta ut dom för det gjorde hon direkt sist men inget har hänt. Hon själv har bott konstant i nöten och inte ens kommit ut och ätit varje dag. Jag har knappt sett henne. 

Idag är dom ute. Himmel vad småttingar hon har. Det kryllade under henne när jag kikade närmare. Nu har hon flyttat dom bakom stenen så jag ser dom inte men hann se att dom är betydligt större och simmar mycket bättre än förra gången. Mamma lär sig. Man ska inte plocka ut dom för tidigt. Hon har förmodligen haft frisimmande yngel i nöten i nästan en vecka innan hon bestämde sig för att ta ut dom. Duktig mamma. Nu önskar vi henne Lycka till med den här kullen

Lilolizeit
5/8/14, 8:41 PM
#54

Åh va roligt :) lycka till med ynglen till både dig och duktiga mamman

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
5/8/14, 8:58 PM
#55

Hon hälsar och tackar. Ser ut som om hon redan har plockat in dom för kvällen för hanen rör sig fritt i karet.

Annons:
mimåne
5/8/14, 10:59 PM
#56

#55 Men så gulligt!

Vad duktig mamma agassizii är! Tänk vad fina ynglen kommer bli om de klarar sig, som har en sådan duktig mamma!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/10/14, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Idag höll mamma på att plocka ut ynglen när jag tände. Fattar inte varför hon ska ha ut dom i mörkret men det kanske känns säkrare. Hon håller sig bakom roten så jag får inte se dom. Vaktar väldigt energiskt. Ingen får komma i närheten.

Nu ikväll har hon dom på roten. Inte bästa stället för dom syns väldigt väl. Lite konstigt är det men plötsligt tar hon hjälp från pappa. Han tillåts komma närmare och får hjälpa till att jaga bort nyfikna Neontetra och en gammal Sorgmanteltetra.

Måste vara världens sämsta foto med gammal digitalkamera. Iallafall så är dom små grå pluttarna framför honan yngel 😊

Dom är väldigt rörliga så hon har fullt upp med att hämta tillbaks dom när dom smiter iväg.

mimåne
5/10/14, 8:20 PM
#58

Åh 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/16/14, 10:37 AM
#59

Jag undrar lite över mamma agassiziis uppträdande här. Igår kväll fick jag inte henne till att ta in ynglen i nöten när det var dags att sova. Släckte ena rampen i god tid och det brukar räcka. Men näe dom var fortfarande kvar ute en stund senare. Släckte båda ramperna och tände i taket i rummet istället. Inte en min av att vilja samla ihop några yngel. Hon brukar göra det direkt när man släcker. Efter 20 min gav jag fasen i henne och släckte och gick o lade mej. 

Idag har hon lekfärgen kvar och sjasar bort hanen lika intensivt som vanligt men vaktar inte särskilt. Hon kom fram bakom roten där hon brukar vara när jag kom med maten men sen äter hon lugnt utan att rusa tillbaks för att kolla. Det var samma sak igår vid maten. När hon ätit färdigt då så simmade hon tillbaks till dom igen. Det verkar som om hon har dom kvar idag med trots en utenatt. 

Är det någon som vet hur länge dom tar hand om ynglen? Det verkar ju på henne som om hon trappar ner och dom är inte mer än ca tre veckor nu. Väldigt små är dom med. Jag hittar ingenting på nätet om hur länge ynglen tas omhand av mamman.

mimåne
5/16/14, 1:48 PM
#60

Är det tre veckor sedan dom blev frisimmande?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/16/14, 2:22 PM
#61

Dom la rommen långfredagen. Hon höll dom i nöten en vecka längre än förra gången och dom var mycket större när dom kom ut. Dom har varit ute i en vecka så nja drygt 2 veckor har dom varit frisimmande.

mimåne
5/16/14, 2:30 PM
#62

Hm.. Måste säga att jag har ingen aning om hur länge hon vakar över dem men det låter sannerligen som att hon släppt på tyglarna lite. Om det är tillfälligt eller inte återstår väl att se.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
5/16/14, 7:45 PM
#63

Nu har hag suttit en stund och studerat. Ynglen eller ynglet (har bara sett ett åt gången) hålls vid stengrottan. Bra ställe för det finns både växter och mossa. Varje gång mamma simmar däråt så kommer en och möter. Jag vet inte om det är samma eller olika men tyckte jag såg en till vid mossan. Så 2 är det iallafall. Jag antar att hon inte kan ha koll på dom ute på natten. Dom simmar ganska bra nu. Nackdelen med dessa yngel är ju att dom inte reagerar på att någon tar dom i munnen… Måste vara lätt för dom andra att få tag i om dom hittas. Hon är inte där särskilt ofta. Det kan gå 5 min mellan gångerna hon tittar till dom.

[Jens]
5/16/14, 8:52 PM
#64

Igår så köpte jag en ny hona till hanen. Jag har sett hanen väldigt ensam i några 2-3 veckor och inte sett röken av honan så min misstanke var att hon är död. Nu finns det en ny hona och henne ser jag inte heller utan bara hanen. Jag har så mycket gömställen så jag vet ju inte var de är =) Eller hon är om den förra dog. Jobbigt! =)

sauk1
5/16/14, 8:59 PM
#65

#64 Kan det vara romläggning?

[Jens]
5/16/14, 9:01 PM
#66

Inte en aning sauk1 . Ser inte honan alls sedan förra veckan.

Lillyrod
5/16/14, 9:08 PM
#67

Det är konstigt JensW. Min hona är alltid framme vid rutan. Ibland sitter jag där och tittar efter henne och när jag tittar till så har vi nästan näsorna ihop så nära är hon. Därför jag inte ser henne ; ) Nu är det ju bara neontetror i karet förutom agassiziin så dom är ju herre på täppan. Eller ja hon är det. Hanen är förpassad till ett hörn. Men så blyga så dom aldrig kommer fram verkar inte normalt. Mat brukar ju inte fiskar nonchalera precis. Jag tycker hanen borde jaga lite iallafall. Det gör min mellan lekperioderna. Då borde han jaga fram henne.

[Jens]
5/16/14, 9:11 PM
#68

Kanske är min apisto den 'lägsta' i karet och håller sig undan för jag har ju fler ciklidarter i karet. Hmm… ska se hur det utvecklar sig och jag kanske får lämna tillbaka dem.

Lillyrod
5/16/14, 9:27 PM
#69

Ja är dom minst så är det ju en möjlighet. Synd för det är en väldigt trevlig och social firre när dom är trygga i sitt kar. Det är definitivt mitt bästa köp. Skulle ju inte ens ha såna när jag åkte iväg till affären….

Annons:
Lillyrod
5/17/14, 3:48 PM
#70

Jag hittade en satmara till 😃

Inser att strykbrädan speglar sig i akvariet men lite action kom med.

Pandorna till höger och pappa till vänster.

mimåne
5/17/14, 4:49 PM
#71

Det är tråkigt jens att du inte ser till din agassizii hona, jag funderar på om det kan vara en bidragande faktor att du har en del större ciklider i karet samt att hon kan ha tagit ett revir längst bak i akvariet där det ser ut att finnas mer högre växter som skyddar. Håller hon sig där kanske det är svårt att få syn på henne?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/17/14, 7:35 PM
#72

Köpte en ny hona igår och de simmar tillsammans och det var nog så att den förra honan var död.

mimåne
5/17/14, 7:47 PM
#73

Ojdå.

Men vad roligt att den nya honan är framme och simmar med hanen :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/17/14, 11:12 PM
#74

Ja ibland i alla fall. Såg dem då och då idag. Får se hur det utvecklar sig. :)

Lillyrod
5/19/14, 10:32 AM
#75

Jaha. Vad ska man säga om det här? Igår hade jag åtminstone ett yngel kvar i agassizii karet. Honan vaktade ena hörnet.

Idag när jag kom hem för frukost och tänder upp för att mata så kommer först hanen och sen honan ut ur nöten!!! Jomen nu vaktar hon nöten så det står härliga till. Kanske därför hanen hade en underbar lila färg på kroppen igår kväll….

mimåne
5/19/14, 6:49 PM
#76

Nämen!

Är alla ynglen borta nu då alltså?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
5/19/14, 7:12 PM
#77

Ja eftersom dom lekt igen så är dom väl det. Ingen bra idé av henne att inte ta in dom på nätterna. Jag antar att hon tappat bort dom för dom simmade ganska bra på slutet. Jag ska fråga i affären om deras beteende och eviga lekande så får jag hoppas att dom har några svar.

mimåne
5/19/14, 7:14 PM
#78

Och det som var så nära den här gången.. Kändes det som åtminstone 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/19/14, 7:16 PM
#79

Ja det kändes som om hon började slarva nu på slutet. Det kanske hade varit bättre om dom väntat ett tag nu innan ny romläggning.

[Jens]
5/19/14, 7:26 PM
#80

Så tråkigt. Undrar om man kan göra något för att skydda nästa kull eller tror du att de lär sig med tiden att bli bättre på att vakta sina ungar för de blir ju äldre och klokare ?

Lillyrod
5/19/14, 7:33 PM
#81

Jag funderade faktiskt på om det skulle gå att göra en ram och sätta nät i och dela av karet med. Så hon kunde få en bit för sig själv. Jag tror dom andra fiskarna skulle bli lättade med för hon är riktigt elak. Hon har ju klarat sig längre och längre för varje gång men jag vet inte om hon till slut reder ut det. Det finns ju inga direkta fiender i karet heller nu.

mimåne
5/19/14, 7:33 PM
#82

Med tanke på hur stora framsteg hon lärt sig för varje romläggning och kull så tror jag att det kommer fortsätta. Det bästa är nog att låta naturen ha sin gång och ynglen ärva de goda egenskaperna mamman har i sin yngelvård. Det här låter kanske dumt men vissa avkommor bör kanske inte gå vidare i avel och när man låter naturen ha sin gång är det de starkaste som klarar sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/19/14, 7:37 PM
#83

Ja jag tänker lite så med annars kunde jag ju försöka flytta dom. Mamman och ynglen alltså men samtidigt måste hon ju få försvara dom så ynglen växer upp och är medvetna om det. Att alltid ta bort yngel eller tom rom så blir ju arten okunnig till slut.

Annons:
mimåne
5/19/14, 7:49 PM
#84

Ja precis. Jag blir så glad att du förstår det också, det visar att du är en väldigt medveten och omtänksam akvarist :) 

Det jag funderar på är hur mycket det här kan komma att slita på honan. Man blir ju orolig att hon ska slita ut sig helt och inte orka med.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/19/14, 8:03 PM
#85

Jag har sökt på nätet efter info om hur dom tar hand om sina små och hur länge mm men hittar ingenting. Att dom har en intressant yngelvård står det överallt men hur var när och varför finns inget om. Mamman lär dom små att hitta mat stod det på ett ställe men det är allt jag hittat.

Hon får en paus när ynglen kläcks. Medan dom är larver bryr hon sig inte ett dugg. Det är ju ca en vecka. Men före och efter har hon fullt upp så det måste ju ta på henne. Hon är väldigt hungrig och äter glupskt hela tiden så jag antar att det tar på henne och att hon behöver mycket energi.

mimåne
5/19/14, 8:20 PM
#86

Konstigt att det ska finnas så lite information om denna. Den är ju ändå en av de vanligast förekommande apistogamma i handeln. Tycker det borde finnas mer. Söker du på engelska också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/19/14, 8:43 PM
#87

Jag har sökt över hela nätet men det finns inget att hämta på engelska heller.

mimåne
5/19/14, 9:06 PM
#88

När mamman fått upp en kull till vuxna individer får du skriva något eget om dem och posta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/19/14, 10:03 PM
#89

Om jag hade vetat att hon förlorat sista ynglen igår hade jag tagit bort nöten ett tag. Jag hinner inte med mellan gångerna. Ja lyckas hon så får jag lägga ut något.

mimåne
5/20/14, 11:34 AM
#90

Det skulle vara intressant att läsa.

Så snabba och omättliga som de verkar vara så förstår jag dig absolut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
5/27/14, 9:52 PM
#91

Tredje kullen ute idag. Känns inte lika kul denna gången. Pappa är trött. Han får stryk femtioelva gånger varje dag av en skogstokig mamma. Han håller sig i sitt hörn men hon söker upp honom o pucklar på honom ordentligt. Han har stått där i hörnet bra länge nu. Sist han var ute och simmade i karet var när han fick sova över i nöten. Innan dess var det ju också skamvrån som gällde. Han har känts pigg och ätit ordentligt men idag ville han inte ha. Undrar om det går vägen med honom. Om dom här ynglen försvinner så åker nöten bort direkt även om dom hinner lägga ny rom. Det måste bli lite lugn i 152an.

mimåne
5/27/14, 10:19 PM
#92

Stackars pappa agassizii.. Hoppas han står ut.

Jag håller med ditt beslut om att det behöver bli lite lugn och ro i akvariet igen. Om paret går med på det eller ej återstår att se.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/28/14, 5:25 AM
#93

Ja, det låter inte något vidare LillyRod. Verkligen inte men det kan vara tufft ibland och du tänker helt rätt på hur du ska hantera situationen för jag hade gjort likadant.

Lillyrod
5/29/14, 10:31 AM
#94

Blev glad idag. Såg inte till pappa på hela dagen igår och trodde nästan han simmat vidare. Jag gjorde mej beredd på att leta ordentligt idag och plocka ur pumpen för att se ordentligt. När jag tände kom ett lila streck farande över hela karet. Han är väldigt mörk i färgen nu mot förut. Tydligen är han smart. Han håller till bakom nöten istället för motsatta sidan. Honan letar inte direkt i närområdet utan söker av resten av karet. När dom möttes idag sa han ifrån innan han simmade undan. Gott gry i grabben. Bara han får i sig lite mat idag med ska det nog gå bra.

Lillyrod
6/4/14, 5:53 PM
#95

För några dagar sen så tog jag bort nöten ur karet hos paret agassizii. Jag tror att hon hade ett yngel kvar då men jag struntade helt enkelt i det. Pappa mådde inte bra och frågan är om han simmat in i något vid någon attack för han hade ett litet sår i huvudet. Sista kullen var nog inte helt lyckad för jag såg aldrig mer än 3 yngel. 

Igår var både hanen och honan på samma ställe utan några attacker från hennes sida. Äntligen lugnt tänkte jag. 

Idag vaktar hon något bakom roten. Finns inget "tak" där så har hon lurat stackarn att leka igen så ligger rommen fritt. Jag kan inte se något där så jag vet inte. 

Hanen har inte ätit något på ca en vecka. Även om jag släpper ner mat på honom så reagerar han inte. Han ser verkligen inte pigg ut. Han kommer alltid fram och kikar på mej men jag vet inte vad han vill. Det ser ut som om han vill något. Såret ser läkt ut och han pillade faktiskt lite i maten som pandorna skvätte upp när dom for fram i karet. Jag såg inte om han fick i sig något. 

Jag begriper inte vad dom har för sig. Honan är oförskämt pigg men han ser gammal och sliten ut.

mimåne
6/6/14, 11:44 PM
#96

Hur har det gått? De har inte lagt någon rom nu va?

Det låter verkligen inte roligt med din hane. Denna apistogramma är som du vet en av de vanligast förekommande i handeln och relativt hårt avlade. Det kan ju vara så att han kommer från en mindre tålig stam.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
6/7/14, 7:16 AM
#97

Jag vet faktiskt inte vad dom gör. Honan är lika ilsken på allt och alla men jag kan inte se att hon håller till på något speciellt ställe. Ett par dagar var hon bakom roten men nu är hon överallt. 

Hanen ser gammal ut så han kanske är äldre tom mycket äldre än honan. Om jag jämför med Baenschin så är honan så hemskt aggressiv. Det kan ju ta mer på den stackars hanen. 

Om jag köper ett nytt par efter dom här så kommer jag beställa dom. Inte köpa dom som finns i butiken. Man vet ju inte hur länge dom funnits där heller.

Annons:
Lillyrod
7/15/14, 10:32 AM
#98

I helgen när jag gjorde vattenbyte och städade så hittade jag kvarlevorna av den stolte herren på första bilden i den här tråden. Det kändes inte bra. Han var ju så mysig. Det gick tom att klappa honom. 

Honan däremot är oförskämt pigg. Hon har vuxit och är rund och fin i kroppen. Så nu funderar jag. Karet är lite tråkigt utan någon huvudattraktion. Honan är pigg och kan leva länge än som det verkar. Ska jag låta henne gå där tills hon också simmar vidare eller ska jag försöka med en ny hane?? Jag vet inte. Hennes humör är ju förskräckligt. Jag har läst om fisken på andra ställen och det verkar vara normalt att honan är så här arg jämt och ständigt.

Det finns agassizii i akvarieaffären och jag är liiite sugen på att åka och hämta en ny hane. Även det här karet har ju fått en ommöblering som jag hoppas ska funka bättre än den som var. Så vad tycker ni? Ska jag ge den här argbiggan en chans till att visa vad hon går för när det gäller yngel?

mimåne
7/15/14, 7:12 PM
#99

Om du inte känner dig helt färdig med agassizii ännu (vilket det låter som) så tycker jag att du ska köpa en ny hane. Då har du möjlighet nu att skapa ännu mera gömställen för hanen att vila ut på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/15/14, 7:44 PM
#100

Ja jag är sugen. Ska fundera tills i morgon så får vi se vad jag gör. Men det lutar åt att det blir en till 🤔

mimåne
7/15/14, 9:13 PM
#101

Ja det skulle vara kul!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/18/14, 4:33 PM
#102

Jahapp då var ny agassizii hane införskaffad. Blev erbjuden honan han gick med i affären med men om hon har samma humör får jag nog hyra simhallen om hanen ska undkomma. Fick tipset att flytta honan medan hanen utforskar sitt nya hem så hon är nu flyttad till hink och han är fortfarande i påsen på inkoppning. Det var inte särskilt svårt att fånga henne. Jag satte ner håven och sa Kom och det gjorde hon. 

Nya hanen är en röd variant istället för den blågula jag hade innan. En liten stackare så jag hoppas han är tuff. Honan får vara i hinken tills ikväll/natt.

Lillyrod
7/18/14, 8:51 PM
#103

Nu har jag sammanfört det nya paret. Det tog ca 10 sek för honan att upptäcka honom och hon gick till attack direkt. Det blev en våldsam fight på ca 30 sek sen försvann dom in bakom växterna. Strax därpå kom honan ut därifrån. Jag undrade om han fortfarande levde. Jodå det gjorde han. Det var också han som gått segrande ur striden. The Bitch gömde sig under roten en bra stund. Nu är dom ganska stilla och avvaktande mot varann. Han fjäskar lite på avstånd och hon simmar undan men inte bort ifrån honom. Aldrig närmare än en dm. Jag antar att dom lär ryka ihop några gånger till men som sagt just nu ganska lugnt.

mimåne
7/19/14, 11:30 PM
#104

Typiskt apistogramma beteende att simma in i håven :)

Kul att du fått tag på en ny hane, måste säga att jag nästan glädjer mig lite att det var hanen som gick vinnande ur striden..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
7/19/14, 11:49 PM
#105

Idag är det honan som får gömma sig. Han kör bort henne så fort han ser henne. Det är som med gamla hanen innan dom lekte. Hon flyttar sig inte mer än vad nöden absolut kräver så hon är nog lite härsken än. Ingen nöt i karet och det får vara ett tag till.

Lillyrod
7/20/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Eftersom båda barnen jobbar och jag är ensam hemma med kameran får det väl bli lite bilder på nya herrskapet i stora karet med. Apisto är lätta att fotografera. Kom, vänd dig, fenorna, såja bra 😃

Nyvaken med kompisarna

Lillyrod
7/20/14, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

En till

Lillyrod
7/20/14, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Så har vi hon som ger mej onda ögat….

Draken
7/20/14, 7:46 PM
#109

Jättesnygga bilder .)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/20/14, 7:59 PM
#110

Tack. Det är bra mycket lättare med nya kameran som jag gav dottern för att jag skulle kunna ta kort på fiskarna 😂

Lillyrod
7/20/14, 11:45 PM
#111

Inte visste jag att apisto är så intresserade av arkeologi. Frun har hela dagen försökt ta tillbaks sin borg. Rotkojan. Hanen lade beslag på den nästan direkt efter första slagsmålet. Nu har jag suttit där ett bra tag och tittat på dom. Helt plötsligt blir hon insläppt i borgen och en massa skräp yr upp därifrån. Dom gräver… Mest honan men han är där och hjälper till litegrann. Jag gissar att det finns rom under en rot där med i morgon. Eller kanske redan nu. Som sagt. Vad ska man med nöt till??!

Annons:
mimåne
7/21/14, 10:18 PM
#112

Åh så kul med lite bilder Lillyrod! Väldigt uppskattat. Din hona är så vacker.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/21/14, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Om man är en ung kaxig agassizii hane som just lekt för förmodligen första gången så är det några små saker man bör veta.

-Ha undan med dig otto. Stryk ska du ha din panda. Stick härifrån Neontetra. Och du din gamla kärring…. Men vänta. Aj vad gör du?? Det gör ont, attan vad snabb. Jag ger mej. Jag ger mej säger jag… HJÄLP!

Lektion ett: En slö eftertänksam agassizii ska inte försöka jäklas med gammeltetran. Karets drottning

MsSofieG
7/21/14, 10:43 PM
#114

#113 Haha kvällens skratt! Kan verkligen se det framför mig 😂

Lillyrod
7/21/14, 10:43 PM
#115

#112 Ja det är roligare att lägga ut bilder nu. Jag tror att arrangemanget med att välja lekplats själv funkar mycket bättre. Honan kan inte ut o bråka med vare sig hane eller dom andra för hon måste vakta. I nöten var rommen bättre skyddad och hon behövde inte vara där hela tiden.Några gräl med hanen blir det men han ger igen. Hon kan inte gå på som med den gamle hanen. Nu hoppas jag verkligen att det kan bli något av det här och att åtminstone ett yngel överlever.

Lillyrod
7/21/14, 10:46 PM
#116

#114 Det var verkligen kul att se. Han låg ner bland växterna innan han fattade vad som hände. Ändå smög han sig på henne bakifrån. Han spänner fenorna mot henne fortfarande men det räcker med att hon rör på sig så sticker han.

Draken
7/22/14, 7:49 AM
#117

#113 😂 Skrattar så tårarna trillar, det var det bästa inlägget jag har läst på länge 😂

Nejdu, bråka med gammeltetran skall man nog inte göra, oavsett vilken art man är ;) Ena jordätaren i scalarekuben försökte sig på att ta maten från en av "Bleeding-heart" tetrorna, men det fick han ångra, jäklar i det vad hon nöp till honom 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/26/14, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Allt lugnt i 152an än så länge. Jag antar att rommen är kläckt och att det finns larver någonstans i rotkojan. Jag ser ju ingenting längre nu när de håller till där. Honan är som vanligt men har lekfärgen kvar. Hon har inte någon gång brytt sig om sina barn i larvstadiet. Kollar bara till dem nån enstaka gång under dagen. Faktiskt är hanen mer där och kikar samt jagar bort inkräktare. 

Det är intressant att studera dem (vad annat kan man göra när man svettas av att andas). Allting är så olikt från den förra hanen som det kan bli. Han låter sig inte köras undan utan simmar runt i karet precis som vanligt. Nog för att hon försökte till att börja med men det gick inte. De kommunicerar mycket mer än vad som gjordes med gamle hanen. Inte så konstigt kanske när han alltid fick gömma sig. Nu är det mycket glidtacklingar, svansviftningar och uppspända fenor. De tom jagar sina "fiender" tillsammans. Pandorna är dom som råkar mest illa ut. Ottosarna och tetrorna är alldeles för snabba. Det tar ju en stund för en apisto att bestämma sig för anfall, ställa sig i position( rumpan rakt upp) och slutligen göra det. De borde se ut som pekingesrar båda två efter alla anfall som slutat i rutan eller en sten för att det tilltänkta offret hunnit därifrån för länge sedan….

Dessa två är exakt lika stora. Jag drar slutsatsen att denna hane är ganska ung. Förmodligen var gamle hanen mycket äldre och orkade inte stå emot en sur tant. Nu är de mer jämspelta och det verkar fungera mycket bättre.

Efter lite övertalning fick jag dem att posera lite.

Svansviftning

Annons:
Lillyrod
7/26/14, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Tjena tjena!

Lillyrod
7/26/14, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Vart ska vi?

mimåne
7/26/14, 11:40 PM
#121

åh vad kul att höra att det gått så bra mellan dem! Toppenbra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/31/14, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Det blev ingenting av det första försöket med nye herrn i agassizii karet. Jag har misstänkt det ett tag för hon borde fått ut sina yngel bara någon dag efter baenschiparet. Färgen har inte varit rätt på henne heller.

Igår flirtade de och slogs om vartannat. Hanen var ganska på så jag tänkte att jag sätter ner den gamla nöten och ser vad som händer. Honan hittade den med en gång och inspekterade. Visst är det väl min gamla nöt. Hon blev glad och antog nästan genast en vacker gul färg. Hanen blev glad han med och försökte putta bort henne till roten där de var förra gången. Det ville inte honan. Framåt kvällen igår var de väldigt osams. Hanen jagade och honan såg ut som om hon imiterade en sjuk dålig fisk. Krökte rygg, flåsade och förlorade all färg så fort han kom i närheten.

Jag släckte ner karet och sa till dem att fundera på saken istället för att bråka.

Idag när jag tände så hann jag precis se hanen slinka in i nöten. Honan syntes inte alls. Jag väntade och väntade men ingen visade sig. För en liten stund sen när jag kikade in på dem så var hanen ute igen. En dryg timme har de varit i nöten. Honan är kvar därinne och kikar bara ut för att jaga iväg hanen när han är för nära. 

Så nu har de alltså lekt igen. Denna gången ska jag komma ihåg filtermedia, en liten slurk varje dag tills rommen är kläckt, som jag fick tips om i affären och som jag gjorde med det förra paret. Glömde helt av det när de lekte under roten. Det ska ju förhindra att rommen möglar och det funkade ju faktiskt. 

Tittut!

Lillyrod
7/31/14, 11:33 AM
#123

Om någon som kan vill lägga till Apistogramma först i min rubrik här så blir det mer enhetligt med de andra trådarna om apiston.

mimåne
8/1/14, 12:14 AM
#124

Nu är rubriken fixad.

Har du använt filtermedia tidigare när de haft rom?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/1/14, 8:38 AM
#125

#124 Tack. Ja jag använde det i agassizii karet varje gång de lekte. Easylife filtermedium. Fick det tipset i akvarieaffären till förra paret när inte rommen kläcktes. Tydligen någon i trakten som odlar apisto och hade upptäckt att det fungerar. En liten slurk i karet varje dag tills rommen är kläckt.

Annons:
mimåne
8/1/14, 10:29 PM
#126

Intressant!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/8/14, 12:23 PM
#127

Inga yngel i agassizii karet denna gången heller. Honan kan ju det vet vi så det är väl hanen som inte kan "sikta" : )

mimåne
8/9/14, 12:15 AM
#128

Låt han öva in sig. Första gången brukar väl inte vara mycket att hurra för ; )

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/11/14, 1:16 PM
#129

Igår var det storbråk på gång mest hela dan. Idag är det bara en liten gul näsa som sticker ut från nöten. Jag tror de provade andra ställen för det är en rejäl sandhög under stora roten i bakre kanten men det blev tydligen nöten igen. Så då får vi se vad som händer denna gången.

Lillyrod
8/15/14, 11:25 AM
#130

Ingen rom kläckt denna gången heller : (

mimåne
8/15/14, 11:38 PM
#131

Äsch då :( Använde du filtermedian?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/15/14, 11:51 PM
#132

Ja jag använde filtermedia men inte lika mycket som förra gången när jag tänker efter. Jag har bara slagit i en liten slurk nu. Jag har för mej att det tog 3 gånger med förra hanen med innan det blev något av det. Just nu grälar de bara : )

Annons:
mimåne
8/15/14, 11:59 PM
#133

De måste ju få reda ut vems felet var när de inte lyckades ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/22/14, 1:31 PM
#134

Det är aktivitet i nöten även i detta karet idag. Nu väntar de iallafall litegrann innan de sätter igång igen. Med förra hanen gick det ju i ett. Jag höll på att göra vattenbyte och städa lite i karet när jag såg att de försvann in i nöten båda två. Inte lättstörda de där båda.

Andanom
10/1/14, 8:58 AM
#135

Hej, jag är ny här. Jag har läst hela tråden med stort intresse för jag gillar apistogramma väldigt mycket, även om jag inte har köpt någon än. Jag tänkte fråga något som inte rör just fisken, ;-) Vad heter den rödbladiga växten som syns till vänster i den senaste bilden (31/7-14) du har lagt in? Hur går det för fina fiskarna nu? Har du funderat på att flytta över hona, hane och nöt till ett litet kar? Så de får göra det som de ska men på mindre yta, så de inte behöver slarva bort de små ynglen men får vara ifred. Om hanen inte längre behövs så flytta tillbaka honom sen och när ynglen börjar bli så stora, om det går så långt och hona inte bryr sig om dom längre så kan du ta ur henne med. Det kan ju vara så att när hennes modersinstinkt börjar svalna så äter hon upp dom och det är därför som de "försvinner". I det vilda hade de kanske kommit undan för att hon inte höll reda på dom längre och de kunde driva iväg. Säkert så hade någon annan ätit upp stora delar av beståndet men det är ju så det är. Bara en fundering från mig, det kanske är helt fel tänkt. :-) Ha en bra dag:-)

sauk1
10/1/14, 12:31 PM
#136

#135 Växten ser ut som vanliga varianten av Alternanthera reineckii.

Lillyrod
10/1/14, 5:12 PM
#137

Sauk 1 har helt rätt om växten. Det är en sådan. 

Nej jag har inte funderat på att flytta dem. Dels gillar jag inte tanken och sen har jag inget kar att flytta dem till. De vill ha minst 100 liter och de går i 152 så det är inte mycket att ge på. Jag tror normalt ute i det vilda så försvinner hanen när leken är över och honan tar hand om "barnen" själv. Så det är han som är orosmomentet även om den gamle hanen inte brydde sig om ynglen och hjälpte till att försvara dem vid flera tillfällen.  Agassizii är svår att odla i vanligt kar och det är vad jag har förstått inte helt vanligt att det blir frisimmande yngel även om denna hona lyckats flera gånger. 

Nuvarande par leker ibland men det kläcks ingen rom. De har inte fått några frisimmande eller ens larver. Mellan varven är de ovänner och vistas inte på samma ställe i karet.

Upp till toppen
Annons: