Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5692 ggr
[Jens]
3/30/14, 6:16 PM

Mitt ciklid akvarium - 375 L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa upp lite bilder på vad jag har i mitt stora akvarium men inriktar mig mest på cikliderna som jag har.

Har 6 st Scalarer varav 2 hanar och 4 honor.
2 st Sajica Ciklider - ett par.
5 st Eldbukar  som jag tänker välja ut ett par för att spara i framtiden.
2 st Apistogramma agassizii - ett par.

Hoppas ni gillar bilderna!

Annons:
[Jens]
3/30/14, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
[Jens]
3/30/14, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sajica hane.

[Jens]
3/30/14, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sajica hona igen.

[Jens]
3/30/14, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sajica paret. På något konstigt vis så var de inte alls så framåt som de brukar så jag fick ta lite snabba bilder på dem.

[Jens]
3/30/14, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Scalare hane.

[Jens]
3/30/14, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Scalare hane igen.

Annons:
[Jens]
3/30/14, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Scalare hona.

[Jens]
3/30/14, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Scalare hona.

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
3/30/14, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Scalare hane.

[Jens]
3/30/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Scalare hona.

[Jens]
3/30/14, 6:46 PM
[Jens]
3/30/14, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annons:
[Jens]
3/30/14, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Apistogramma agassizii hona. Hon är verkligen skral och jag hade hoppats på att hon kunde växa till sig men ännu har hon inte gjort det.

[Jens]
3/30/14, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Eldbuk - Thorichthys meeki

[Jens]
3/30/14, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Eldbuk - Thorichthys meeki

[Jens]
3/30/14, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Eldbuk - Thorichthys meeki

[Jens]
3/30/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sajica honan kom lite för nära och då blåste eldbuken upp sig =)

[Jens]
3/30/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Eldbuk - Thorichthys meeki

[Jens]
3/30/14, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Eldbuk - Thorichthys meeki framifrån.

Annons:
[Jens]
3/30/14, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sista bilden - Eldbuk - Thorichthys meeki

Lilolizeit
3/30/14, 6:57 PM
#22

Verkligen vackra bilder Jens!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
3/30/14, 7:22 PM
#23

Tack så mkt Lilo! 🙂

Lillyrod
3/30/14, 7:32 PM
#24

Snyggt akvarium och vackra fiskar.

[Jens]
3/30/14, 7:40 PM
#25

Taack så mycket Lillyrod. Jag är väldigt nöjd med akvariets inredning och fiskarna verkar gilla det också. Man ser kanske inte så mycket av bakdelen men det är mycket höga växter där de kan simma och 'gömma' sig om de vill och mycket mycket mycket sten med massor med dolda grottor så ciklider trivs verkligen. Har bara en tanke kvar och det är att göra något extra trevligt för scalarerna så att de kan leka lite mer. Har någon något förslag? Växt eller något annat?

Draken
3/30/14, 7:47 PM
#26

Jättesnyggt akvarium och fiskar :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
3/30/14, 7:54 PM
#27

Tack så mycket Ciklidtok ! =)) Verkligen trevligt med så färgglada ciklider.

Annons:
NiklasM
3/30/14, 8:48 PM
#28

Så fint du gjort, och vilka häftiga fiskar, du e en riktig fena på detta ;D;D;D

[Jens]
3/30/14, 9:03 PM
#29

Tacck så mycket niklas. Verkligen kul att höra att du tycker det. Jag gör så gott jag kan =)

Toph123
3/30/14, 9:54 PM
#30

Måste säga att du tar riktigt fina bilder och ditt akvarium är som ögongodis! 😮

Bråkar cikliderna något eller är det frid och fröjd? :)

mimåne
3/30/14, 9:57 PM
#31

Det här var efterlängtat jens! Äntligen en bild på hela akvariet och alla dina ciklider! Vet inte hur många gånger jag skrollat upp och ner nu och tittat på bilderna :) Mycket mycket fint, du kan vara riktigt stolt!

Ser verkligen fram att följa denna bildtråd och se hur det går för dina ciklider. Förhoppningsvis kanske det blir lite yngel om man får spåna fram ännu längre :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
3/31/14, 6:32 AM
#32

Tack Toph123

Skalarerna är vuxna och har vuxit upp tillsammans i karet och det blir lite smågruff ibland men inget som jag stör mig på. Sajica-cikliderna är harmlösa och väldigt snälla i karet. Eldbukarna köpte jag i lördags och kommer framöver titta ofta och se hur de beter sig mot andra. De är dock fortfarande små för att visa sin sida men än så länge så funkar det väldigt bra.

Jag tror det handlar mycket om växter, gömställen och stor yta i akvariet där man kan vara för sig själv och just den kombination tror jag och hoppas på att ha.

#31 mimåne
Taack och vad trevligt att du gillade bilderna. Jag hoppas verkligen på att det ska bli yngel framöver utav några av dem och som jag skrev i inlägget #25 så kvarstår mina tankar. Vad kan jag göra för att scalarerna trivs ännu bättre?

mimåne
3/31/14, 10:24 PM
#33

I ett skalar akvarium tycker jag det passar bra med någon stor växt med långa blad som t.ex någon svärdsplanta med hårdare blad. Hårda blad är väl vad de lägger rom på naturligt också?

Jag tycker även att nymphoides sp. "taiwan" gör sig bra med skalare. De har väldigt smala stammar vilket gör att skalarna kan simma in under de stora vackra bladen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

guppytjej
3/31/14, 10:59 PM
#34

Hur är dina Apisto? jag har ju samma art o mina är aldrig framme har tur om jag får se ena honan var 3 e dag de andra honorna o hanen är aldrig framme..

Annons:
AlexVG
3/31/14, 11:31 PM
#35

Gillar akvariet snyggt ! fiskarna ser toppen ut 👍

[Jens]
4/1/14, 6:15 AM
#36

#33
nymphoides sp. "taiwan" såg ju onekligen intressant ut så det vill jag verkligen beställa hem men svärdsplanta tycker jag är väldigt tråkig växt. Tack för tipset mimåne! 👍

#34

De var väldigt blyga i början så där kan jag hålla med dig om men tycker mig se dem mer och mer framme och då speciellt hanen. Honan kommer fram lite då och då när hanen vill att hon ska följa med. Det gäller att ha rikligt med gömställen. Massor med gömställen vilket jag har i karet och det kan vara svårt att se på bilden. Har bakom rötterna en massa stenar också och vid sidorna och i mitten. Väldigt mycket sten med mycket grottor inuti. 🙂

#35
Tack så mycket AlexVG. 😊 Kul att du gillade det! Jag är väldigt nöjd med det själv och jag hoppas det kommer bli ännu bättre när växterna får sprida sig och växa till sig.

Ellenor123
4/1/14, 7:51 AM
#37

Snyggt! Eldbukarna var riktigt fina :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Vovisch nr2
4/1/14, 8:20 AM
#38

Verkligen superfint akvarium! Tycker mycket om Koiscalarerna, så fina färger o så är dem inte missbildade som vissa ofta är på pannan…. Tummen upp! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Jens]
4/1/14, 3:34 PM
#39

Tack Ellenor123 =)

Vovisch, menar du knölen som de får när de 'leker' mycket? Mina hanar har legt en gång var så knölen är inte så stor. Tack så mycket för att du gillar det du ser. De är verkligen vackra. Synd att jag inte fick en bild på ena hanen på andra sidan för han är verkligen fin. Nu på bilden är han mestadels vit.

Vovisch nr2
4/1/14, 4:26 PM
#40

Dels att vissa knölar (på pannan) kan vara "överdrivet" stora så det ser lite halv-konstigt ut & att Scalarers fenor kan se snaggade ut ibland men dina är verkligen superfina! =)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

guppytjej
4/1/14, 4:31 PM
#41

Mina går i 54 liters men har mycket gömställen har 2 högar med rötter de kan krypa in o ur genom, det finns även 6 kokosnötsgrottor samt växter, rör stenar osv.

Annons:
Roxie
4/1/14, 5:09 PM
#42

Så fint! 👍

// Sofia

[Jens]
4/1/14, 7:27 PM
#43

#41 Låter helmysigt för fiskarna ! Bra jobbat !! =) #42 Tack Roxie! ;)

AlexVG
4/1/14, 10:29 PM
#44

Klart du ska vara nöjd,,, tycker växterna tagit sig bra och fyller ut redan nu. Kul att se sen när det växt till sig.

[Jens]
4/4/14, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Lite mer bilder från olika vinklar. Tyvärr reflekterar det lite från fönstren i vardagsrummet. Denna bild är tagen från vänstra sidan av akvariet där man kan se stenar med grottor och även flytväxternas rötter sträcka sig en liten bit ner från ytan.

[Jens]
4/4/14, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Från vänstra sidan fast lite snett framifrån

[Jens]
4/4/14, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Från vänstra sidan rakt fram mot javaormbunken som sitter på mangroveroten.

[Jens]
4/4/14, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Nästan i mitten av karet där man anar ytterligare en mangroverot och bakpartiet täckt av höga växter.

Annons:
[Jens]
4/4/14, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Högra sidan av karet där ytterligare en rot ligger med med stenar lutande mot roten. Det man inte ser är att det finns två hål o mangroveroten där en del fiskar trivs att vara. Den nedre grottan i roten håller sig gärna corydoras till.

[Jens]
4/4/14, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Stenar lutande mot den högra mangroveroten och man ser bakpartiet täckt med jätte vallisneria som är väldigt långa och under gruset har jag soil vilket de verkligen gillar =)

Sladden ska inte hänga där utan på ett annat sätt vilket justerades i efterhand =)

[Jens]
4/4/14, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Nu kan ni se hur långt vallisneria är. På mycket kort tid så har de växt 4-5 ggr längre än när jag köpte dem.

Lillyrod
4/4/14, 6:59 PM
#52

Härligt. Det är jättesnyggt JensW.

[Jens]
4/4/14, 7:04 PM
#53

Tack Lillyrod. Hoppas du såg alla bilderna jag lade in idag för det var sju stycken ;) Att jag frågar var att det var bara en som fick 'bra inlägg' och jag tänkte att du klickade på den sista och inte såg de tidigare?

Lillyrod
4/4/14, 7:10 PM
#54

Jag har tittat på alla. Inte jag som klickat i bra inlägg 🙂

[Jens]
4/4/14, 7:16 PM
#55

Aha =) Ville bara kolla så du inte missade något =)) *blush*

Annons:
Lillyrod
4/4/14, 7:19 PM
#56

😃

NiklasM
4/4/14, 7:36 PM
#57

sweet :)

Fridhem
4/4/14, 8:21 PM
#58

Jätte fint, men jag kan inte begripa varför alla utom jag har så fina växter😭

[Jens]
4/4/14, 9:06 PM
#59

Tack tack ! niklas och fridhem.

[Jens]
4/4/14, 9:12 PM
#60

Fridhem, Det finns inga hemligheter att få bra koll på sina växter utan man måste helt enkelt gräva ner sig och förstå vad som är felet att det inte blir som man önskar sig. När jag började med mitt akvaristik så växte mina växter men inte blev det bra för de dog efter bara 2-3 månader och jag köpte nytt och nytt och nytt men pengarna försvann. Så ville man inte ha det så jag började leta efter problemen genom att fråga. Det visade sig då att jag hade för lite grus i karet eftersom rötterna inte kunde gro nånstans. Bytte till grus men det blev för lite grus och fyllde på men det räckte inte. Körde PMDD och mina kära äpplen började dö ut (äppelsnäckor) och det ville jag inte så jag slutade med det. Tittade på akvariebelysning och räknade ut hur mycket det alstrar och upptäckte att det var för tok för dåligt. Bytte lysrör och det blev bättre och stabilare men ändå inte tillräckligt och fick tips om gödning som soil under grus och även Jbls växtkulor och provade det och där är jag idag. Funkar kanon men jag är ändå inte nöjd!! Vill få det bättre och det är just det man måste ha i sig. Ge inte upp utan titta framåt och ha mål . Jag är 'ganska' nöjd idag men inte helnöjd och det kommer bli bättre och hur? det berättar jag inte nu utan det blir en överraskning… ;)

Sarah E
4/4/14, 9:25 PM
#61

Jag är helt imponerad! Vilket härligt färgglatt och ombonat akvarium du har! Nu har jag nåt att drömma om, ciklider är ju så fina! Frågor: Jag förstod det som att du har en grupp av Scalare? Men de andra, har du ett par av varje sort? Och hur tänker man med gömställen i ett ciklidakvarium, en grotta till varje fisk eller varje par? Hur gör du med revir och sånt, har du haft någon särskild tanke med hur du inrett? Berätta berätta berätta! :)

[Jens]
4/4/14, 9:43 PM
#62

Kul att du är intresserad Sarah. Jag har verkligen forskat länge må du tro för att lära mig om ciklider från mellan- och sydamerika. Nu ska jag inte säga att jag har nått resultat för det är inte klart med eldbukarna. 

Skalarerna köpte jag tidigt och alla 6 st var unga och jag hade hoppats på att få ett eller två par kvar och lämna bort två stycken eftersom jag har 375 L så räcker det inte till med 3 skalar-par men det visade sig till slut att det är två hanar och fyra honor och de funkar så bra tillsammans. Lite gruff då och då men inte allvarligt så jag är så glad över dem. 

Sedan hörde jag mig för hur man ska få fler ciklider från trakten att trivas och det är stenar och stenar och stenar, dvs grottor så jag byggde upp formationer av massor med gömställen och det är väldigt många i karet.

Fick tips av en nära bekant från Örebro att Sajica ciklider är väldigt snälla och funkar bra med Skalarer så jag köpte ett par och det var lätt att könsbestämma dem. 

När jag blev medlem i Svenska ciklidsällskapet fick jag bra respons där de sa att jag hade fina gömmor och lekområden för ytterligare ett par och då satsade jag på dvärgciklider.

Jag ville ha ett par ciklider till och då blev det eldbukarna. Jag kunde könsbestämma dem redan i butiken men dum som jag var så lyssnade jag på försäljaren i affären och köpte ett gäng. Det jag hoppas på nu är att gänget av eldbukar kommer överens med varandra precis som med skalarerna. Blir det inte så med eldbukarna så lämnar jag alla förutom ett par för lekområden i karet det har jag verkligen! 

Allt handlar om att läsa på, fråga på och inte minst vara intresserad för att göra så bra som möjligt för sina innevånare!

Annons:
mimåne
4/4/14, 10:16 PM
#63

Vad är det för vallisneria du har?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/4/14, 10:30 PM
#64

vallisneria spiralis gigantia. säger man det till butiken så ska det vara jätte vallisneria. finns skruvade men det ska man inte ha utan 'raka' jätte vallesneria.

mimåne
4/4/14, 10:43 PM
#65

Tack jens!

Tycker den ser finare ut än vanlig gigantea.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/4/14, 11:13 PM
#66

Du ska veta mimåne att jag har flera gånger köpt jätte vallisneria från olika butiker men inte fått den jag har önskat men till slut fick jag den jag verkligen sökte. det finns många varianter av jätten med andra ord så var tydlig med det du vill ha.

mimåne
4/4/14, 11:23 PM
#67

Det kan faktiskt vara så att det är samma vallisneria jag själv har. Jag måste erkänna att jag blev lite osäker efter att du gav mig namnet på dina. Jag visste inte om att det fanns en som hette vallisneria spiralis gigantea, utom trodde att det var antingen eller.

När jag köpte min vallisneria i butik så kan den varit märkt som Vallisneria spiralis gigantea men vid det här tillfället trodde jag bara att de hade skrivit fel och att det var spiralis då gigantea är tjockare. Pga min okunskap.

Nu är inte mina plantor längre än ca 45cm men det skulle kunna bero på det urusla ljus de fått av mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

NiklasM
4/4/14, 11:33 PM
#68

Mina är kansek 2 cm breda och är mörkt gröna på kanterna och ljusare i mitten, ska vara "vanlig" gigantea, eller?

mimåne
4/4/14, 11:37 PM
#69

Om den är 2cm bred så är det inte någon av de vi tagit upp här utan en gigantea av något slag

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
4/4/14, 11:38 PM
#70

Man letar alltid efter bättre fördelar i karet och det tar sin tid innan man hittar sin existentialism. Där är inte jag på långa vägar som tur är för då hade jag slutat med akvaristik. :)

NiklasM
4/4/14, 11:40 PM
#71

Ja det roliga med detta är att det finns så mycket att lära ;D

mimåne
4/4/14, 11:42 PM
#72

Det håller jag med om jens. Men som det ser ut just nu kommer jag inte ge dem någon ny belysning ännu på ett tag. Måste säga att jag är gott förvånad över att något överhuvudtaget växer. Ditt akvarium tycker jag du kan vara mycket nöjd med som det är. Ska det vara något nytt där så är det kanske dags för co2 ;) ?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/5/14, 6:54 AM
#73

Co2, ja kanske det men då får man läsa på igen. 😕

Sarah E
4/5/14, 7:27 AM
#74

#62 Det verkar vara ett riktigt kul och fint akvarium att ha så därför tänkte jag att jag måste fråga hur du gjort och tänkt. Tack för att du berättade! Ja man måste fråga så man lär sig nåt :)

mimåne
4/5/14, 12:50 PM
#75

Men det är ju kul att läsa på ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
4/5/14, 9:29 PM
#76

Japp, absolut!

Annons:
Roxie
4/8/14, 1:03 PM
#77

CO2 är inte så svårt som det låter faktiskt :) Bara man fattar själva grunden så kommer resten av sig själv. Bara att fråga om det är något!
Alltid roligt att avancera!

// Sofia

[Jens]
4/8/14, 1:44 PM
#78

Ja, det är det säkert och det är en tanke som kanske blir av i framtiden men vet dock inte när. ;)

mimåne
4/17/14, 6:58 PM
#79

Jens! Hur går det med dina ciklider? Hur tar sig eldbukarna och har agassiziin börjat komma fram något? Jag är nyfiken, berätta! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/17/14, 7:49 PM
#80

Agassiziin-honan är otroligt blyg men jag ser henne då och då och hon ser ganska så bra ut nu faktiskt. Hanen är framme hela tiden och simmar runt. Eldbukarna simmar rung bland alla de andra och ingen verkar bråka och Scalarerna söker platser för att lägga rom men jag har inget bra ställe för tillfället men funderar på att köpa svärdsplantor för att de ska ha lite skoj. Det är lugnt i akvariet än så länge och det gillar jag. =) Växterna ser otroligt fina ut också och växer bra. Tänker inte göra så mycket under påsk eftersom jag får besök men efter helgen tänker jag ge mig på karet och göra slag i saken av några tankar som jag har haft. Tack så mycket mimåne för att du frågade! =)

mimåne
4/17/14, 8:46 PM
#81

Vad roligt att allt går bra. Det där med dina skalare är jag nyfiken på. Har det bildats något tydligt par eller hur kommer det sig att du vet att de söker romplatser? Putsar de och håller på?

Att skaffa svärdsplantor åt dem tycker jag låter som en bra idé. Jag minns att jag föreslog dig det för ett tag sedan men då var du inte lika sugen, kul att skalarna fått dig på andra tankar! ;)

Jag funderar på vilken echinodorus som skulle lämpa sig bäst. De gillar hårda blad om jag minns rätt, så den vanligaste arten dvs bleheri kanske inte är lämplig. Vad tror du om osiris? Den skulle kunna göra sig fin bland dina andra växter med sina brun/röda skiftande färger :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/17/14, 10:07 PM
#82

Tack för tipset. De är tydliga med sina par. De är två st och det är den ena av dem som är mer aktiv. Intressant förslag med echinodorus Blenheim, det ska jag titta på. Jag beställde en annan växt (nymphoides sp. "taiwan) men de fick aldrig tag i dem tyvärr.

mimåne
4/18/14, 11:07 PM
#83

Det ligger ute en annons om nymphoides sp taiwan på plantswap och verkar vara svårsålda. Har du tur så finns de kvar och du kan få dem till rabatterat pris. 

Blenheim? Menar du bleheri? Det var bleheri jag menade att kanske inte var så lämplig… 😊

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
5/3/14, 1:37 PM
#84

Hej JensW!

Ville bara höra av mig och säga att jag fått tag på ap. borelli idag. Otroligt nog så hade de precis fått in ett gäng i min lokala djurbutik så jag passade på! Tyvärr hade de bara en hona kvar med ett gäng hanar så det blev 1+1 tillsvidare. 

Jag tror det är den s.k Yellowhead då jag inte kan se några spår av rött på hanen. Precis den varianten jag ville ha! Håller som bäst på att installera dem, ska bli spännande det här! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/3/14, 3:11 PM
#85

Vad kul mimåne! Ta gärna bilder så man får se dem också. =)

mimåne
5/3/14, 7:33 PM
#86

Jag önskade verkligen att jag hade haft kameran till hands och kunnat ta några bilder åt dig men p.g.a. vissa omständigheter har jag ett tillfälligt boende just nu. Akvariet står kvar i mitt egentliga vardagsrum så har ej möjlighet att titta till dom mer ikväll. Glömsk som man är så lämnade kameran när jag hälsade på fiskarna idag. Ska besöka dem imorgon och förhoppningsvis är jag inte lika glömsk då :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/3/14, 7:43 PM
#87

Ja det är ingen brådska med det. Underbart att du fick tag i ett så fint par som du önskar. Jag upptäckte något idag som jag blev lite fundersam på och det är att en av scalare-honorna har en liten skada på nedre fenan och jag hoppas verkligen det inte är någon fisk som har norpat på henne så nu tittar jag extra mycket för att se hur fiskarna lever och beter sig. Ska få köpa lite Ancistrus (albino) av Roxie som jag tänker slänga i karet för att 'beta' av algerna på rutorna som jag i nuläget sköter själv. Vill gärna att någon tar över ;) Annars är jag väldigt nöjd med karet. Allt funkar fint!

mimåne
5/3/14, 9:20 PM
#88

De är än så länge väldigt små och honan är något mager, speciellt i jämförelse med mina runda thomasciklider.. De har verkligen lagt på sig. Men dessa tar sig nog också, jag har goda förhoppningar på dem :)

Hm, det där med skadan lät mindre kul.. Finns det någon risk tror du att hon kan ha kommit åt någon vass kant på stenarna? Hur samsas de med eldbukarna? 

Hur går det förresten med ditt gräs? Kommer det några nya strån?

På tal om algätare.. Ancistrus är ju en trevlig och duktig städare och det var nära att jag själv köpte en idag också. Mina otocinclus som jag beställt verkar aldrig komma fram och algerna ska väck, nu! Däremot så är jag inte alls förtjust i hur mycket Ancistrus skitar ner och därför försöker jag hålla mig undan dem.. Men visst har du ottosar i detta kar du med?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/3/14, 9:49 PM
#89

Vi tänker väldigt lika mimåne om Ancistrus men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Siameser kanske skulle passa mer än ancistrusar?

Ja, jag hoppas på att det är just stenar så det inte är någon fisk som har gett på henne för då tror jag att den lilla biten växer ut igen. Har tittat på henne idag och hon simmar lite ensam men det kan vara lite av chocken. Får hoppas det och kollar mer imorgon.

Jo, jag har ottosar men de är inte bra städare när det gäller alger på rutan utan de älskar mera alger på växter såsom tofsalger. Så något mer behöver jag även om jag inte skulle önska ha mer i karet men ändå känns det att jag behöver det för att få lite mer fiskhjälp än att sköta det själv så att säga ;)

mimåne
5/3/14, 9:56 PM
#90

Om du egentligen inte vill ha så mycket fler fiskar men få bort algerna så tror jag Ancistrus är det du ska ha. Då räcker det med en eller två st medans siameser behöver vara några stycken. När jag hade Ancistrus verkade de däremot bara vilja käka rötter och inga alger alls. Men jag antar att den är en sådan populär algätare av en anledning ändå.

Siameser har jag också haft och de skitar ner en del men inte alls lika mycket som Ancistrus i mitt tycke.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
5/3/14, 9:57 PM
#91

Ok, jag tycker tvärtom men vi får se vad jag gör… Tror nämligen på Albinon av ancistrusar…

mimåne
5/3/14, 10:02 PM
#92

Kör på dem. Du har nog valt dem av en god anledning och här kommer jag och gör dig villrådig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/3/14, 10:05 PM
#93

Hahaha… Närå tänker mest på om jag ska fortsätta att vara den som sköter det mesta men vi får se.

mimåne
5/6/14, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Nu jens har jag fått två suddiga och kassa bilder på nykomlingarna. Jag måste ju visa dig som lovat :) 

De har hittills inte bott in sig ännu och håller sig i mörka skrymslen och vrår. På bilden är det lilla fru borellii som kikar ut på omvärlden. Hon är verkligen pytte liten men oj så söt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
5/6/14, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Och här har vi herr borellii i sin redan så vackra färgprakt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
5/6/14, 9:17 PM
#96

Tycker de set väldigt välmående ut. Min hane är ofta framme och tittar medan honan är skygg och jag ser henne bara 2-3 ggr i veckan men hon lever i alla fall :)

mimåne
5/6/14, 9:38 PM
#97

Ojdå, men får hon i sig någon mat då?

Dessa verkar inte egentligen skygga men mina sorgmanteltetror är på dom som att de aldrig sett en annan fisk förut, så fort borelliin kommer fram. Då blir de skrämda och skyndar sig till närmaste gömställe. Igår såg jag inte till dem mycket men ikväll har de gjort stort stora framsteg och damen har till och med smakat på middagen :)

Hur stora är dina ungefär?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
5/7/14, 5:56 AM
#98

Hanen är ca 3,5 cm och honan strax under 3 cm så jag skulle nog påstå att de är vuxna vid det här laget. Ärligt talat så vet jag inte om hon får tillräckligt med mat för hon visar sig ju inte vid de tillfällen man önskar.

miar
5/7/14, 6:02 AM
#99

Så helt jätte fint akvarium, inredning och fiskar. Man blir glad av att se det.

[Jens]
5/7/14, 6:15 AM
#100

Tack så mycket miar. Verkligen trevligt att höra! Nu har det växt ännu mera så det är väldigt täckt med växter baktill. Får försöka fixa en bild så man kan uppdatera denna tråd lite =)

miar
5/7/14, 11:31 AM
#101

Ja men gör det, man får insperation….själv köpte jag 2 nya gröna Argusar i går,,,,och kommer lägga upp en fråga ang en växt som jag tycker är vacker…men som inte håller hos mig……kanske hade dom i fel burk…..Men väntar  på dina nya bilder kul

mimåne
9/2/14, 9:48 PM
#102

Men Jens! Nu var det länge sedan det hände något här! Jag tror att jag tar tag i saken själv! :)

Hur går det med ditt akvariegräs? Sprider det sig något?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
9/3/14, 5:16 PM
#103

Ja, faktiskt så har det spridit sig ganska så rejält. Cikliderna har vuxit också =) De verkar komma överens med varandra. Det enda är att sajica-hanen och blivit ensam för honan blev ständigt jagad av hanen och dog till slut och därför jag har inte köpt en ny hona utan tänker lämna hanen till butik igen.

mimåne
9/3/14, 5:38 PM
#104

Tråkigt att höra om honan.

Du kan inte visa någon bild på hur gräset ser ut nu? Jag är så nyfiken på det.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
9/3/14, 7:34 PM
#105

Förresten, det verkar som att spröten på äppelsnäckorna växer ut igen. De börjar alla få fina och långa igen :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/3/14, 8:55 PM
#106

JensW du har så himla fina skalarer! Avundsjuk på alla som har kar stora nog för dem.

[VSK]
9/3/14, 9:48 PM
#107

Grymt fina bilder på firrarna.

[Jens]
9/6/14, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Tack så mycket, sauk och VSK =) Mimåne. ursäkta mitt sena svar men här kommer en bild på hur det har spritt sig i gruset.

[Tinitusan]
9/6/14, 8:26 PM
#109

ditt akvarium är väldigt vackter jens!

[Jens]
9/6/14, 9:03 PM
#110

Tack tinitusan =)

mimåne
9/6/14, 9:56 PM
#111

Jamen se där, sakta men säkert :) Ser jag fel eller har "buskarna" med gräset blivit tunnare?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
9/6/14, 10:07 PM
#112

Ja det har blivit tunnare. Kanske inte trivs så bra hios mig eller så sköter jag dem inte så bra som jag borde :)

mimåne
9/27/14, 12:34 AM
#113

Jens, visst har du soil under sanden i detta akvarium? Hur har det fungerat hittills, kommer det upp något?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
9/27/14, 7:09 AM
#114

Ja, jag har soil baktill. Dvs bara halva karets längd, längst bak på höger sida. Soilen kommer upp på ytan och det stör jag på lite grann. Får slang och försöka suga upp det då och då men växterna är glada och växer otroligt mycket!

[Tinitusan]
9/27/14, 10:15 AM
#115

men det beror väl mkt på att man har sand som är så lätt o sandsnäckor dessutom? jag har soil under gruset i min hörna o där har jag inte alls så mkt problem med det

mimåne
9/27/14, 10:37 AM
#116

Hm.. :/ Men är du nöjd ändå jens eller ångrar du det? Vilken soil har du?

Jag skulle gärna vilja ha ett näringsrikt substrat i mina nya akvarium men jag behöver ha sand ovanpå då jag ska ha corydoras. Men jag har svårt att hitta något alternativ som passar mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
9/27/14, 12:03 PM
#117

Ja, jag är väldigt nöjd med soilen för växterna stortrivs. Det är denna som jag använder i det stora karet: http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/a4/07/4f/a4074f4fc08f52ba1809cf1a8bb3d0f8.jpg

Upp till toppen
Annons: