Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 7191 ggr
Ansgar007
2014-03-25 08:42

125 Liter - Prinsessan av Burundi

Hej,

Nu ska jag strax iväg och skaffa Prinsessor till mitt senaste akvarium.

Det är på 125 Liter.

Frågan är om jag ska införskaffa

1 Hona + 1 Hane eller 2 Honor & 2 Hanar?

Har läst lite olika ideér om detta på olika forum.

Ett par ska ha minst 60 Liter står det på flera ställen tex.

Jag ser fram emot mycket lek & yngelvård.

Så frågan är vad tycker ni?

Mvh

Ansgar

Annons:
sauk1
2014-03-25 08:57
#1

125 liters kar minus bottensubstrat och stenar och/eller rötter ger dig säkert max 115 liter vattenmängd.

Ansgar007
2014-03-25 09:38
#2

OK,

så skulle firrarna trivas bäst om det var 2 eller 4 stycken?

Mvh

Ansgar

mimåne
2014-03-25 09:42
#3

Jag hade skaffat ett par med tanke på hur aggressiva de är och sedan verkar de vara relativt enkla att få yngel på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-03-25 10:57
#4

Tack, det låter vettigt.

Nu bär det av till Akvarielagret.

Jag har 10% rabatt där när jag är med i Spånga Akvarieförening.

Mvh

Ansgar

mimåne
2014-03-25 17:09
#5

Hoppas du får vad du söker :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Micke R
2014-03-25 17:44
#6

Hoppas skriver lite om hur det går, gärna lite om inredning och teknik också. Jag är på g med prinsessor jag med.

Annons:
Tequilaboj
2014-03-25 17:55
#7

Jag vill också veta hur det går! :) Det är min absoluta favorit av de afrikanska cikliderna. Ska själv starta upp ett kar när jag nångång har ett passande akvarium!

Akta dig för överpopulation :D När jag var liten hade jag och min pappa prinsessor som lekte satan.

Ansgar007
2014-03-26 13:01
#8

Hejsan!

Följande har hänt:

Köpte ett komplett kar på Blocket på 126 Liter för 400 riksdaler.

Korallsand 10 kg 225 kr

Växter: tvenne som jag inte minns vad de heter, men ni känner säkert igen dem på bilderna som jag hoppas jag lyckas lägga in. 49 kr/st

Sten. Här blev det problem, kostade 50 kr kilot. Hittade jättefina i affären som jag laddade upp med på disken. Över 1000 spänn!!!

Tusen kr för 4 stenar när hela akvariet med pump, doppare mm gick på 400 kändes lite överdimensionerat…

La tillbaka nästa alltihop. Ut i trädgården istället, lyckades på andra varvet få ihop en minimisamling. (Som snarast ska kompletteras.) In & skrubba & koka i stora kitteln.

I går hade det gått 5 dagar sen akvariet stod klart, så iväg till Akvarielagret.

Intentionen var 4 Sessor som var nästan vuxna.

Resultatet blev 3 i storleksordning:  6 cm 5 cm resp 4 cm.

Resten av firrarna var betydligt mindre, varför det bara blev 3.

Dessa skulle vara könsmogna om ca 2 månader. Vilket jag tycker låter perfekt, då hinner jag lära känna dem lite innan de förhoppningsvis börjar leka.

Det var tydligen omöjligt att skilja på honor & hanar, så det är bara att hoppas att det blir 2+1…

Den minsta ser lite annorlunda ut än de två andra. Den har en något gråare nyans & fläcken/pricken bakom ögat är mindre markerad.

Den håller sig dessutom bara i en del av akvariet medan de andra två simmar runt och upptäcker & gör sig hemmastadda.

Fortsättning följer…

mimåne
2014-03-26 14:28
#9

Verkligen intressant och jag ser fram emot vidare läsning om ditt projekt. Kanske om vi har tur att vi får se en bild på de utvalda och på hur de bor också?

Känns som att du gjorde rätt val angående stenarna. 1000 kronor är jätte mycket pengar och dessutom lär nog fiskarna trivas minst lika bra med dem du plockade från naturen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-03-26 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Status under dagen är följande:

Den lilla med grå nyans håller till vid pumpen, verkar skrajsen och inte på humör än så länge.

Mittenfirren ägnar mycket tid vid roten.

Och den största har redan börjat gräva upp sand i en grotta.

Ansgar007
2014-03-26 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack! Jag hoppas de trivs med "närproducerade" stenar.

Det gick visst bara att infoga en bild per inlägg så nu försöker jag igen med en helbild.

mimåne
2014-03-26 15:41
#12

Nämen vilken tjusig hög han har grävt fram ur grottan! Den lille grävmaskinen..

Ser ut som att han kikar fram en aning sur och menar "hördu du jag är inte klar ännu!!"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Micke R
2014-03-26 16:00
#13

Det blir jäkligt fint det där, nu ökade suget efter prinsessor.

Annons:
Ansgar007
2014-03-26 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kul att ni följer utvecklingen.

Det här är premiär för mig med Prinsessor, har Paletter sen tidigare som jag fått flera kullar på. Men detta är nytt för mig, så ni får gärna komma med tips & idee´r.

Jag är orolig för den minsta. De andra har funnit sig väl och installerar sig, men den lille ser ut att må sämre. Nån ide´vad/om jag borde göra nåt.

Bifogar bilder.

Ansgar007
2014-03-26 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

De andra tu…

mimåne
2014-03-26 18:32
#16

Den lille som gömmer sig vid doppvärmaren ser inte lika pigg ut, jag kan se att den ligger lite på sidan. Ska ryggfenan vara så pass taggig som det ser ut på bilden eller har den skadat sig?

När en fisk transporteras och byter miljö utsätts den för många olika stressmoment. Man bör göra så gått man kan för att stressa dem så lite som möjligt men ibland är inte ens det nog. En del är känsligare än andra. Att den nu inte mår bra är mest troligt pga stressen den fått gå igenom. Stress i sig kan få en fisk att utveckla sjukdomar då de allra flesta fiskar redan är bärare på diverse bakterier osv.

Det du kan göra i nuläget är att mäta dina vattenvärden för säkerhets skull så att inte de andra fiskarna också riskerar att börja må dåligt pga vattenkvalite. Sedan är det viktigt att du håller koll på fisken och även på de andra två, skulle den börja utveckla någon sjukdom så får man gå vidare därifrån.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2014-03-26 18:33
#17

Vill tillägga också att de andra två ser mycket fina ut

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-03-26 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Aningen bättre skärpa

Ansgar007
2014-03-26 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Den andre också…

Ansgar007
2014-03-26 18:51
#20

Aha, stress.

Jag ska mata dem nu för första gången tänkte jag. Går ut stenhårt med tinad Cyklops. Får se om de gillar det och den lille piggnar till…

Jag har inga redskap för att mäta vattenvärden. Men alla firrar i de övriga 3 akvarier + 1 guldfiskskål (för utstötta guppys mfl) har ju samma vatten, så vore det inte märkligt om det var nåt skumt med vattnet? Prinsessor ska väl  inte vara så känsliga, eller minns jag fel…?

Annons:
mimåne
2014-03-26 19:04
#21

Jag tror som sagt att det inte är värdet utan att det är stress. Men jag tycker du borde kolla värdena i fall att. Ett vattenvärde kan förändras successivt och på så vis kan fiskar du redan har ha vant sig vid detta och lärt sig leva med det. När du tar in nya fiskar i det vattnet är de inte vana vid det och kan då visa tecken på att något är dåligt trots att ingen annan fisk gör det. 

Som du säkert vet är ett nystartat kar speciellt sårbart för nitrit. För att vara på den säkra sidan och för dina fiskars skull kan det vara bra att hålla koll så att allt står rätt till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-03-26 19:19
#22

När det blev matdags blev lillan hur piggelin som helst. Käkade lika glupskt som de andra två. Men sen tillbaka till doppvärmaren. Höll dock utkik och gjorde ansatser att sticka iväg igen när de fick syn på nått som kunde tänkas vara ätbart.

Filmade 6 sekunder för att visa, men fel filformat, så det sprack…

mimåne
2014-03-26 19:23
#23

Vad roligt att den kvicknade till så pass :) Det är ett gott tecken!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-03-26 19:50
#24

Det är bara att hålla den under uppsikt och tummarna…

sauk1
2014-03-27 08:43
#25

Jag kan inget om dessa men efter den är minst så kanske den låter de andra dominera och etablera revir? Finns det möjlighet för fler revir än två i ditt kar, med tanke på gömställen osv?

Ansgar007
2014-03-27 11:29
#26

Jag vet ärligt talat inte. Kan inte tillräckligt ännu om dessa.

Men det finns ett otal skrevor + spretig rot , så med tanke på deras ringa storlek så borde det fungera än så länge.

I inlägg #11 bild 2, så kan man se hela akvariet, även om det känns som om jag stod 10 meter bort och tog bilden, vilket jag inte gjorde.

Nu på förmiddagen har lillan varit mer aktiv. Håller sig fortfarande vid doppvärmaren, men simmar omkring den + upp & ner utmed och generellt sett agerar den mycket piggare än i går.

Enligt affären borde de vara könsmogna om ca två månader. Nån som vet om de håller sams tills dess oavsett kön eller kommer de successivt att börja stöka med den som inte bildar par? Eller kommer den bara ignoreras? Naturligtvis under förutsättning att det inte är 3 av samma kön.

Paletterna han knappt komma i vattnet innan de två honorna rök i luven på varandra.

mimåne
2014-03-27 14:30
#27

Jag måste få säga att jag inte vet med säkerhet hur det kommer gå när de ska bilda par. Jag har läst så mycket olika om dessa att jag blir snurrig.

Samtidigt som de är parbildande, väldigt revirhärdade samt aggressiva så har jag också hört att de kan leva i monogama förhållanden och i stora kolonier. 

Däremot kommer det bli intressant, det är jag säker på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2014-03-27 14:32
#28

I övrigt så tycker jag att det inte finns plats för mer än två revir i akvariet pga hur inredningen ser ut just nu. Blir det en reviruppdelning mellan dessa så skulle jag tippa på ett stort revir som sträcker sig från högra sidan, över stenröset och fram till roten. Sedan ett litet skrymsle till revir bakom roten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kallepudas
2014-03-27 17:26
#29

Dom ska ju ha ett högt ph-värde så för deras trivsel så kan man ju höja det till  ph 8-9 även om dom klarar sig bra med ett ph på 7.

Har man en hona & hane så har man garanterat en massa yngel inom kort…..har man andra arter i karet så har man ännu mer yngel för deras mål är att ta över karet.

Ansgar007
2014-03-27 18:40
#30

Roligt att läsa era inlägg.

Jag satt just och tittade på dem och nu har den större av dem grävt ut en "grotta" till, under den största stenen kröp den ner och försvann en stund.

Då vitt jag läst så har hanarna något mer utdragna fenor än honorna. & jag tycker att mittenfirren har något längre än den största. Den följer också efter den största runt om i akvariet. (Tränar på uppvaktning?)

Blir spännande att se hur det går.

kallepudas
2014-03-28 06:14
#31

#30 Det är den finaste av tanganiykacikliderna tycker jag.

Har en grupp själv & fler kommer det att bli🙂(kan ju inte jag göra något åt ändå) hahaha

Ansgar007
2014-03-28 13:03
#32

Den lilla har en något gråare nyans tycker jag nu, kan förstås bero på ljuset, men jag har tagit lite bilder o film som jag ska visa i akvarieaffären & höra vad de säger.

Ansgar007
2014-03-28 21:29
#33

När jag hade Paletterna i ett separat kar så var det bara honan som grävde.

Vet nån vad som gäller för Prinsessorna?

De två aktiva firrarna gräver båda två. Den största väldigt mycket och mittenfirren lite då & då.

Den tredje blir jag inte klok på. Den ligger vid ytan lite på snedden större delen av tiden. Men när det blir mat är den väldigt aktiv minst lika mycket som de andra. Emellanåt simmar den omkring, precis som en "vanlig fisk", men bara nån enstaka gång. I övrigt hänger den i ena hörna vid ytan. Den har dock bytt hörn idag.

Nån som har svar på frågorna?

Ansgar007
2014-03-30 11:14
#34

När Lillan äntligen började se sig om akvariet så gjorde de andra tå utfall/attackerade  henne. efter en tid så flyttade jag henne (om det nu är en hon) till sällskapsakvariet. Här var Paletterna snabba att påpeka att hon inte stod högst i rang, samma meddelande lämnade Eldstjärten.

Efter en timme väl gömd i ett vrak så började hon dock titta ut och nu har hon ett område hon håller sig till där de inte stökar med henne.

Min tanke är att hon ska få växa till sig lite och sen ev tillbaka till de andra två, om det nu inte visar sig vara ett par redan.

Nån mer som håller på med liknande projekt?

Annons:
mimåne
2014-03-30 14:19
#35

Kommer du ihåg det jag berättade om hur jag trodde reviruppdelningen skulle bli? Att den tredje inte skulle ha plats. Det är troligen vad som hänt. Var håller de två andra till?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kallepudas
2014-03-30 16:51
#36

#34 Jag har en grupp men i karet har dom konkurans från andra fiskar som mina gula eldbukar i det läget går ju mina prinsessor ihop föratt vakta sina yngel från "fienden" så en större grupp & kanske även andra arter i akvariet gör det lättare inom gruppen men samtidigt kan det ju bli så som jag själv räknar med att jag får flytta på mina eldbukar för dom kommer inte ha en chans så småningom.

Ansgar007
2014-03-30 23:21
#37

mimåne siade alldeles rätt!

Jag tycker bara att det gick väldigt fort. Den lilla kom aldrig in i matchen. Jag trodde det skulle ta ett par veckor innan de hade kommit till rangordning ev par mm

Kallepudas inlägg är intressant, hur stort kar har Du?

Jag har ju två Jullar Malieri som jag skulle kunna komplettera med. Hos dem lag jag i 2 st  3-åriga Ancistrus. Tänkte att de skulle bli av med lite alger.

Malierihonan anföll besinningslöst! Som tur är har ju Ancistrus regält pansar under. Vilken annan firre som helst hade det bara blivit smulor av. Jag flyttade Anstrictus till sällskapsakvareit efter 1 timme.

Hon & hennes särbo hade varit intressant att para ihop med Prinsessorna. Men jag tror inte 125 Liter är tillräckligt stort.

tlundegard
2014-03-31 07:50
#38

Som jag sagt tidigare så är nog karet för litet för mer än två par :) det låter som att dina sessor har blivit könsmogna med tanke på att de gräver och jagar bort den 3:e (om den är mindre kanske den inte har hunnit mogna än). Tveksamt att det kommer funka med den lilla igen, speciellt då du inte har någon tydlig markör för reviren i karet (t.ex. en hög med sten). N. Brichardi är otroligt revirhävdande. Dessutom så behöver ju ynglen som växer upp plats också tills du hittar någon som vill ha dem. För trots att de lever i koloni så blir de så småningom bortfösta.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-03-31 08:05
#39

Ett par extra saker att tänka på är att Tanganyika (som du säkert redan vet) vill ha ett pH på minst 8.0 och att de vill ha väl syresatt vatten. Alltså en ganska bra pump :) Vill du läsa på ordentligt om just Tanganyika så kan jag verkligen rekommendera boken Back to nature - Tanganyika, där står det mesta ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Ansgar007
2014-04-01 11:23
#40

Stort tack för Dina inlägg!

Jag har nu försökt leta på en massa sällen om deras beteende. Du skriver bla att eftersom de börjat gräva så är de kanske redan könsmogna. På ett ställe står det att hanen gräver, men mina gräver båda två. Dvs flyttar korallsanden med munnen. De har grävt runt hela stenröset nu, många växter flyter omkring som blivit uppgrävda. Könsskillnaden verkar liten & svår att avgöra. Det är väl bara att hoppas. Börjar de gräva först när de blivit könsmogna? De mobbade ju direkt ut den tredje. Först genom att ignorera sen genom anfall. Men den verkar må fint nu i Sällskapsakvariet där den accepterats av Paletter och övriga invånare.

De tu är inte så nära varann men de håller definitivt sams & delar grävandets glädje. Är det troligt att de redan är ett par då de håller sams eller är de bara polare? Varför isf stöta ut den 3:e?  

Hade en fråga till som jag inte kommer ihåg nu, återkommer.

Tacksam för svar.

kallepudas
2014-04-01 11:42
#41

Dom gräver allihop oavsett kön,mina gör så i alla fall.

Könsskillnaden "tror jag" man ser på storleken för en är mycket större än övriga hannen störst?     Brukar ju vara så i många fall att hanen är betydligt större än honorna så den slutsatsen har jag gått på.

Annons:
kallepudas
2014-04-01 11:43
#42

Mycket möjligt att två stöter bort en tredje. I mitt fall är det ju inte så för skulle dom stöta bort övriga av egen art så faller deras egna "värld" ihop för då kan dom inte försvara sina yngel lika bra som dom lyckas med nu när dom alla hjälps åt.

tlundegard
2014-04-01 11:47
#43

Oj såg nu att jag har skrivit två par, menar förstås ett :) jag vet faktiskt inte om enbart hanen gräver eller om båda hjälper till, men det låter ju som att de har bildat par om de bara föser bort den 3e.. Mina började gräva när de var könsmogna, men vet inte om vissa börjar innan. Du kanske helt enkelt får vänta och se om det blir yngel, då har du definitivt ett par ;) Annars så kan jag rekommendera forumet ciklid.org, där finns det många kunniga inom Tanganyika och jag har lärt mig mycket där bara genom att läsa igenom forumet :) Det finns även ett par grupper på Facebook (om du har ett fb-konto) som är inriktade på just Tanganyika där jag vet att ett par med riktigt bra erfarenhet av Tanganyika håller till. Där kan du nog få svar på dina frågor :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Ansgar007
2014-04-01 16:31
#44

Aha, visste inte att det finns fb-grupp om Tanganyika.

Bra att kallepudas båda gräver, det lämnar ju förutsättningarna öppna.

Det är nog som tlundegard säger, bara att vänta och se.

Men man är ju så NYFIKEN!!!

Ansgar007
2014-04-03 10:51
#45

Lägesrapporten lyder som följer…

Det händer inte så mycket, de gräver och simmar runt. Den större dyvlar till den mindre nån enstaka gång, en de är såta vänner 99,7% av tiden.

Jag försöker se skillnad på dem med följande resultat:

Den större har en längre analfena, den mindre längre stjärtfena.

Och Lillan mår finemang i Sällskapsakvariet.

Fortsättning följer…

Ansgar007
2014-07-11 22:32
#46

Jag måste hitta på nåt. Det händer inte ett smack hos Prinsessorna. Försökte flytta in mitt Palettpar, hanen är ju större än den stora Prinsessan, så det borde väl funka tänkte jag. Men icke. Han åkte på storstryk och Paletterna flyttades tillbaka efter en halvtimma till Sällskapsakvariet. Den stora Prinsessan har växt till sig och är nu  fullvuxen, om jag fattat det rätt. Den mindre verkar ha stannat i växten. De är fortfarande kompisar men den stora är tydligt dominant, har den bästa grottan osv. Det jag tycker är lite märkligt är att den lilla hänger i det fria vattnet, istället för att inta och inreda en av de andra grottorna.

Antingen måste jag försöka hitta två till i samma storlek eller ett par av annan art som funkar ihop med dessa.

Hoppas ni kan komma med tips och ideer!!!

Ansgar

kallepudas
2014-07-12 08:44
#47

Prinsessorna bestämmer i karet så att ha andra arter där i är inte jättelämpligt…….malar fungerar fint.

Skaffa du dig 3-4 st prinsessor till istället så du har en lite större grupp.

mimåne
2014-07-12 20:17
#48

Säker på att det är hane och hona du har då?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Ansgar007
2014-07-13 00:43
#49

Nej, det vet jag inte. Skulle köpa 4 men bara tre var ok i storlek. Direkt mobbade de ut den minsta, så då bidde det bara 2. Den mindre av de kvarvarande gör "vibbrationsrörelser" mot den större ibland. & det borde den väl inte göra om de var av samma kön? Men den större visar inget intresse.

När Paletthanen är arg på honan så gör hon så, (för att blidka, tror jag).

Men hur ser jag skillnad på Prinsessorna, det är väl knöligt, bara lite fenor som är längre här och där. & då den lilla inte är fullvuxen, tror jag, så blir det extra svårt.

Hoppas ni kan hjälpa!

Ansgar007
2014-09-02 08:33
#50

Nu verkar det säkerställt att det är en hona & en hane.

Honan flörtar med gossen med jämna mellanrum, men han visar inget intresse. 

Jag har döp honom till Måns. (Kort för Tråk-Måns)

Ansgar007
2014-09-02 08:34
#51

Jag har provat att tömma ut vatten & fylla på med kallvatten, för att stimulera ungänget, men utan resultat.

Nån som har tips???

Ansgar007
2014-09-02 08:37
#52

De tu är ensamma på 125 L.

Jag skulle vilja ha ett par av en annan art i. Har länge tyckt om Neolamprologus leleupi alt en Julidochromis-art.

Nån som kar koll på vad som skulle kunna funka?

mimåne
2014-09-02 11:54
#53

Prinsessan av Burundi härstammar från Afrika. De beteende de visar för dig nu är överlag väldigt typiskt för afrikanska ciklider. Har du hört talas om begreppet "Störfisk"? De kan vara det som krävs nämligen för att dessa två ska sätta igång.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-09-02 17:06
#54

Hej,

ja, jag hade 2 Jullar Malieri & kompletterade med 3 gamla Svärbärare, det blev lite annorlunda då, men det visade sig vara 2 av samma kön, så det bidde inget den gången. Har Du några bra "Störfisktips" som skulle kunna funka till Prinsessorna? Jag provade att flytta mitt Palettciklidpar, men trots att Paletthanen är större så åkte han på Storstryk, så det blev till att återföra honom till Sällskapsakvariet.

mimåne
2014-09-02 17:32
#55

Andra av samma art är den lämpligaste "störfisken" då det blir ett helt annat hot än med en annan art. Hotet för då paret samman och de behöver upprätthålla sitt revir mot störfisken. Det blir plötsligt också viktigare att föröka sig.

Det allra lämpligaste är överlag att skaffa sig ett gäng ungfiskar som låts växa upp tillsammans och para ut sig naturligt. Däremot vet jag inte hur det fungerar med denna art då den är så pass aggressiv.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Berzerk90
2014-09-02 19:29
#56

Du ska allra helst hålla dig till tanganyika ciklider tycker jag om du nu ska föra in något nytt till karet. Vi har princessan av burundi med neolamprulogus ocellatus och julidochromis regani ingen av dessa har däremot lekt än vi tycker dom är ganska anonyma fiskarna faktiskt tråkigt nog.

Ansgar007
2014-09-02 20:01
#57

Jag skulle köpa 4 men de hade bara tre i vettig storlek. & en blev hackkyckling ganska omgående så jag tog ut den. Regani låter intressant…

Andra förslag?

mimåne
2014-09-02 20:42
#58

Ser akvariet likadant ut idag som på de tidigare bilderna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-09-03 09:08
#59

Ja, det har inte förändrats så mycket. Har två områden med "stenrös" och avdelat dessa med distans och trädrot.

mimåne
2014-09-03 12:59
#60

Då måste jag tyvärr säga att min åsikt är den att det inte riktigt lämpar sig mer fler så pass aggressiva och revirhärdade fiskar i akvariet.. Jag tycker det är alldeles för mycket ledigt utrymme och dåliga revir. Jag är ledsen över att behöva säga det. Kanske är det på sin plats att bryta de revir som ny finns, göra om och sätta dit ordentliga stenrös och mer växter som skapar massor med hålor och gömställen? Det skulle öppna för att tillsätta kanske två burundi till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-09-03 17:18
#61

Hej,

då ska jag gräva fram lite mer sten & göra om så får vi se om det blir bättre. Men jag vill ha en anna färgstark fisk, därför frågade jag om tex apwlcinciklid, firefish, Julle elller likannde.

Några funderingar?

mimåne
2014-09-03 17:55
#62

Om någon av de skulle fungera vet jag inte men tänk på att göra ommöbleringen när du hittat fisken och köpt den så att alla kan komma till den nya miljön samtidigt. Det är viktigt att dina två nuvarande burundi inte hinner ta några revir innan nykomlingarna kommer in i bilden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Ansgar007
2014-09-04 06:35
#63

ok, tack, då vet jag hur jag ska göra.

Mvh

Ansgar

mimåne
2014-09-04 10:20
#64

Lycka till och hoppas det fungerar. Uppdatera gärna sedan när det kommit igång.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2014-09-11 10:02
#65

Jag ska höra med Akvarieaffärerna vad de anser om Apelcinciklid alt Jullar.

Ansgar007
2014-09-22 09:36
#66

Jag tänker försöka hitta ett par Jullar, Ornatus. De verkar passa bäst i storlek, och är snygga…

Funkar inte det så får jag leta nåt annat.

Ansgar007
2015-01-14 22:29
#67

På västfronten intet nytt!

Prinsesshonan flörtar fortfarande med hanen avvisar henne vänligt men bestämt. I mars är det 1 år sen jag införskaffade dem.

Akvariet har kompletteras med några Julleyngel & Firefishyngel.

Prinsesshanen jagar dem ibland men efter 3 mån har ingen kommit till skada.

mimåne
2015-01-15 11:02
#68

Nämen så tråkigt att de inte kommit till skott ännu! De behöver en spark i baken..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2015-01-19 14:09
#69

Ja, jag har ju försökt med bakspark via Julle & Firefish, men det hjälpte föga…

Andra förslag?

Annons:
mimåne
2015-01-22 13:18
#70

Men är de i lekkonditon då? Hur ofta matar du dem och med vad?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ansgar007
2016-02-12 14:09
#71

Efter mycket om och men så har följande hänt: Skaffade en ny Prinsessa, men den blev utmobbad direkt. De två gamla håller i alla fall sams. Men ingen lek, så de är nog av samma kön. Gav bort den nya. Ropade in ett par på auktionen i Haninge i November.  Sålde de gamla på Blocket. 

Och för ett par dar sedan så kom de första ynglen!!!!!!

Jag kunde bara se ca 10 stycken men i går såg jag bara 2.

Får se om några klarar sig…

kallepudas
2016-02-12 18:01
#72

#71 Kul för dig att du fått några yngel. 🙂

Satte två prinsessor i ett juwel 180L och nu har jag cirka 30 och dom blir fler hela tiden så tyckte det var väldigt underligt för mer lättodlad ciklid vet jag inte ens om jag vet och då har jag inte "odlat" dom utan karet har bara matats som vanligt.

Ansgar007
2016-02-12 19:35
#73

Jag tror att jag höjde svårighetsgraden lite genom att ha två av samma kön…

kallepudas
2016-02-12 19:36
#74

#73 ja det är väl en ny nivå det inom akvaristiken🙂

Lillyrod
2016-02-12 19:45
#75

#73 😃

Sofi_79
2016-02-12 21:04
#76

#73 haha det blir en bra historia om du lyckas med det.😆

Annons:
mimåne
2016-02-16 19:43
#77

Haha😃

Vad kul Ansgar007 att du hittade tillbaka hit och ville berätta hur det gått för dig och prinsessorna. Och grattis till leken och ynglen, de var du väl förtjänt av som du kämpat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: