Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 14140 ggr
sauk1
9/1/13, 10:13 PM

Projekt 1:a akvariet för mig och sonen - 180L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag ställde lite nybörjarfrågor på sajten förut och fick uppmaningen att dokumentera lite, så här kommer saker allt eftersom. Jag tar det i lågt tempo, puh, det var en del att läsa på och lära sig för att starta akvariet.

Allt började med en pälsallergiker i familjen och sonen som då fick triops som tröst 🙂. Men de kläcktes aldrig, så vi avancerade till akvarium. Men eftersom en femåring inte helt säkert kommer att hålla ut vill vi göra ett fint akvarium som alla i familjen njuter av och vill ta hand om.

Vi köpte ett nytt Juwel Rio 180-kar där allt ingick för akvariets drift plus en bänk. Sen kostade vi på oss BTN Slimline som bakgrund, eftersom vi tyckte det såg fint ut och akvariet ska stå centralt i ett rum kombinerat vardagsrum, matrum o kök. Vi ser det hela tiden. Sand från Jula, efter tips här.

På bilden syns när jag silikonat fast bakgrunderna. Jag försökte även dölja filterkammaren, som följer med Juwel och sitter fast i karet, med Slimline. Det krävdes lite grejande, eftersom jag både fått lite skeva bitar (och var otålig och ville inte gå tillbaka) och dessutom även mätte fel och behövde skarva. Därav att ett utstickande hörn fick en extra liten 3 cm bit från topp till botten och gav mer 3d-effekt 😃.

Silikonfogen slängde jag lite större sandkorn av varierande färg på så att den inte skulle synas lika mycket.

Ett varningens finger. Gör inte klantgrejen jag gjorde. Jag behöll Slimline på full höjd, eftersom det rymdes inom glashöjden. Men när jag väl fyllt hela akvariet med sand, vatten o växter skulle toppen på. Det är bara det att Juwel har nedsänkt belysning. Den tog i min bakgrund som fanns framför filterkammaren. Jag fick alltså stå med ett fullt akvarium och med vass kniv försöka karva bort tillräckligt i överkant på allt som satt för filterkammaren. Svettigt, trodde silikonet skulle släppa.

Annons:
sauk1
9/1/13, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tvättade sand tre fyra gånger med bara armen i hinkar. Man tror ju inte det ska göra så ont som det gör… Vattnet blev i alla fall klart ganska direkt.

På plats är stenar och några dekorationer, särskilt sonens utvalda grotta (lite Fantomen? 😉). Han försöker även få i en bubblande dekoration, en krokodil. Jag är lite tveksam men går med på det och lägger ev lite "restriktioner" på drifttiden 😉 Rädd att det ska stressa fiskarna och sno CO2 som växterna behöver?

Ganska sparsmakat med växter, men fler kommer.

Nu ska det driftas så här, med bakteriekulturen jag hällt i, så blir det fisk efter en vecka.

Thrace92
9/1/13, 10:28 PM
#2

1# Bakteriekulturen kommer knappast igång utan fiskar så kör i dem efter en dag. Jag har aldrig använt bakteriekultur och fiskarna har klarat sig bra! :)

sauk1
9/1/13, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Jag ligger efter i beskrivningen. Det blev sex dagars väntan, mest på att helgen skulle komma. Nu är det fisk i karet, sen igår! Känns jättekul!

Vi startar med 10 kardinaltetror, två mosaikguramis och en Siamesisk algätare. Vi har redan alger, antagligen pga värmen i vårt hus. Men med vädring, släckt belysning mitt på dagen och att jag pluggade ur doppvärmaren har det gått ner i temp. I butiken sa de att man inte kan lita på att doppvärmaren inte värmer trots att den står på lägre gradtal.

Plus att algätaren gör ett jättebra jobb!

Kul att se hur kardinalerna stimmar och är nyfikna. Våra guramis håller ihop och undersöker allt tillsammans. De är väl än så länge lite ovana och otrygga.

En fundering bara. Vi har 180 L kar, men höll koll på vad vi hällde på i vattenmängd. Det visade sig bara gå i 120 L upp till max-strecket. Mäts litern ovanför maxstrecket, eller har vi själva maxat med sand och dekorationer, så det blev otroliga 60 L!?

[Jens]
9/2/13, 6:21 AM
#4

Din fundering kring vattenmängden är att man räknar på just vattenmängden och i ditt fall så har du just nu 120 L. I mitt akvarium som är ett 375 L så har jag räknat ut att jag har ca 220 L vatten vilket jag går efter när jag köper fiskar eller häller i medel om det behövs m.m.

Tvätt av sand. Vad jag kan se så tror jag du har köpt Julas blästersand? Den sanden hade du inte behövs att tvätta innan du hällde i det i akvariet. Det är många som sa det till mig när jag köpte det så jag hällde bara i det och sen fyllde på med vattnet och det blev inget grumligt alls men gjort är gjort =)

Jättefint akvarium och fint inrett! Hoppas det växer till sig fort så att guramisarna får sina gömställen. Tänk bara på att guramis behöver lugn miljö så köp fiskar efter det också annars kan de bli oroliga. Det var ett tips ;)

sauk1
9/2/13, 3:28 PM
#5

#4 Tack för titten och tipset! Bortsett från att jag nu har extra tvättad sand 😃 så verkar jag göra rätt i övrigt. Doserar efter 120L och köper fisk efter den volymen också. Med tanke på din diff i liter så verkar jag inte ha överdrivit sandmängden eller annan deko.

En fråga; nu när man har fisk i karet ska väl vattenberedningsmedlet i hinkar med vattnet före det åker ner hos fiskarna? Använder ni doppvärmare för att värma det nya kalla vattnet snabbt före det ska i?

Våra guramis tappade i färg under transporten. Funderade på om det var stressreaktion, vattenkvalitet, belysningen, anpassing till sandens färg eller något annat?

Får se om jag kan köpa mer fisk om tre veckor, ifall allt går bra nu.

Taggeman
9/2/13, 4:48 PM
#6

Akvarie volymen räknar du ut med att mäta på insidan av glaset längd X djup X höjd (där du har vatten ytan)= Liter. Dom som säljer räknar på dom utvändiga måtten av akvariet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Jens]
9/2/13, 7:18 PM
#7

#5

Vad pratar du om för vattenberedningsmedel? Bakteriekultur? Är det det så tycker jag inte du ska tänka så mycket på det eftersom fiskarna börjar redan skapa bakteriekultur i akvariet. Är du lite osäker så ta bara lite grann och häll det i hinkarna.

Vattnet är väldigt kallt just nu men jag tror inte det ska skada fiskarna och du bara gör delvattenbyte på 20-25% av vattenmängden.

Guramis är mycket känsliga men de kommer återfå sin färg ganska så fort. Det är många fiskar som tappar färg vid transport men de återfår färgen ganska så snabbt.

Vad har du tänkt dig mer för fiskar framöver?

tlundegard
9/2/13, 8:57 PM
#8

Vattenberedningsmedel ska man väl ha i innan fiskarna åker i akvariumet och vid varje vattenbyte?

Jag antar att det är sånt som ska göra vattnet med "vänligt" för fiskarna, ta bort vissa ämnen m.m. (?)

Annars så finns det ju bakteriekultur, det kan du ha i direkt i akvarievattnet.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

sauk1
9/2/13, 11:07 PM
#9

Tack för alla råd från alla! #7 Sonen gillar verkligen kuhli. Utöver de så har vi tittat på antingen kakaduaciklider, fjärilsciklider och Kampfisk. I butiken säger de att någon ciklid kan fungera, t o m tillsammans med kampfisken. Jag känner mig lite tveksam. En salig blandning också, men det är det väl redan ;)

[Jens]
9/3/13, 5:58 AM
#10

Kampfisk tillsammans med de andra som du nämner är inte att rekommendera. Bra att du frågar och sedan skulle jag vara försiktig med vanliga fjärilsciklider för de är oftast väldigt sönderodlade och lever ca 6 månader och sen dör dom. 

Ciklider över lag är aggresiva så jag skulle inte blanda ciklider med guramis för guramis och lugna fiskar och ciklider är aggressiva. Det är ingen bra kombination

Du kan läsa lite mer om fjärilsciklider och guramis m.m. i denna tråd där man har tagit upp detta tidigare: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51add835ce12c403f0002684-roliga-fiskar?discussions-2

sauk1
9/3/13, 12:00 PM
#11

Tack för tipset, jag var lite fundersam men tyckte ändå att butiken verkade seriös och gav mycket bra tips kring vilka arter vi skulle slopa och vilka vi kunde addera. Här kanske det gick lite fort. Det är ju rätt typiskt, alla andra arter hade jag läst på om men Guramis var ett infall i butiken från min fru :-) 

Jag tror det var här jag läste den kloka raden "Man ska inte spontan-shoppa fiskar…"

[Jens]
9/3/13, 12:49 PM
#12

Bra där sauk1. 

Man ska inte spontanshoppa utan alltid ta reda på fakta om arten man är intresserad av. Det är livsformer man pratar om! Man vill ju att de ska ha det så bra som möjligt utanför det verkliga livet även om vissa inte kanske vet annat än ett akvariumstorlek. Då mår man ju bra själv.

Det finns stimfiskar och jag har hört många ggr att en del köper bara 1-2 st och då mår fiskarna dåligt. Det ska vara minst 10 st tycker jag för att det ska bli stim. En del säger 5-6 men det tycker jag är lite.

Det finns även vissa guramis eller ciklider som trivs med att vara en hane och två honor eller till och med fler honor och det ska man ta reda på också för att de ska trivas med varandra.

Zureel
9/3/13, 1:56 PM
#13

Jag kan bara instämma rörande stimfiskar köpte för 2 år sedan 3 colombiatetror den största av dem röjde runt konstant och terroriserade hela akvariet men så fort jag köpte 2 st till en vecka senare så lugnande den största ner sig och nu har jag 11 st och de trivs bra. Jag ville ha fler än 3 st från början men tänkte på att man ska inte öka fiskmängden för fort, men lärde mig att med stimfiskar minst 5 st även om man ska öka belastningen långsamt.


Annons:
mejamylove
9/3/13, 2:24 PM
#14

köp gärna minst 3 siameser till, de är också stimfiskar och mår bäst av att vara fler :)

sauk1
9/3/13, 10:47 PM
#15

#14 Jag har sett att algätaren ser väldigt pigg ut o är mycket nyfiken. Han verkar trivas och äter alger också. Tyvärr verkade han intresserad av min nyinköpta weeping moss också… :-) Men det är spännande att se vad som sker på kvällen när belysningen släcks. Då gömmer sig algätaren under några stenar, där hen verkar trygg. Medan de tio kardinalerna slutar stimma och simmar runt fritt en och en. Det är verkligen som natt och dag, på alla sätt!

[Seaside]
9/4/13, 6:16 AM
#16

#15 Kul att läsa om ert nya akvarium. Ja, det händer mycket spännande där under ytan!

Mossa är tydligen väldigt poppis… Våra slöjstjärtar mumsade glatt och när man kom nära rutan och gav dem "evil eye" tittade de oskyldigt upp med mossa hängandes ur munnen och verkade säga "vadå, jag gör inget" 😃

[Jens]
9/4/13, 6:17 AM
#17

Stimfiskar är oftast tillsammans när de känner sig obekväma eller att de känner sig hotade. Då simmar de ihop för att verka 'större' i ett gäng. 

Det händer när jag stoppar ner en håv eller slamhävert i akvariet så samlas de direkt och simmar tillsammans men när jag tar bort dem så blir det helt annorlunda för jag har väldigt fredliga fiskar och de känner sig inte så hotade i den miljö de lever i.

mejamylove #14 skrev att siameser är stimfisk och det är mycket rätt så jag skulle också rekommendera dig att köpa minst 3 stycken till om inte fler. Får man fråga varför du valde just denna fisk? Är det för att den är en algätare och du ville att den skulle hjälpa till att hålla rent i akvariet? 

Siamesisk algätare äter gärna tofsalger och det är inte t ex grön-/brunalger som fastnar på rutorna. Det är klart att de äter annat också men inte lika effektivt som t ex ottosar i mina ögon. Otocinlus Vittatus är riktigt fina små rackare som gör ett mycket bra jobb i akvariet och de är väldigt små och du skulle kunna mycket väl ha 6 st utav dem i ditt akvarium.

Nu har du köpt siamesisk algätare (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270) och vill du ha den kvar så köp fler =) Annars går det säkert bra att lämna tillbaka den till butik och köpa ottosar istället (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329).

sauk1
9/4/13, 4:39 PM
#18

Jag fick alger redan första veckan, eftersom vi har så extremtätt hus så innetemperaturen på sommaren snittar på 25-28 grader. Vattnet ligger på 24-25 nu, när jag ser till att lufta och även köra med tvådelad ljusperiod. Därför rekommenderade butiken en enda algätare, eftersom vi inte skulle behöva fler.

Jag måste säga att den var roligare och trevligare än jag tänkt, annars hade jag Ancistrus på listan. Men de äter visst grönalger och inte den mörka håriga varianten jag fick på träroten?

Siamesiska algätaren har verkligen gjort ett bra jobb. Kanske ska jag hålla fast vid sorten, eller göra som du säger och lämna tillbaka till förmån för någon annan? Får fundera. Är det vanligt att man behåller sina alger, eller kan jag se den som utrotad? Akvariet är ju inte ens inkört än.

sauk1
9/4/13, 4:41 PM
#19

#17 Har du haft problem med att ottosar gett sig på växter? Den siamesiska algätaren putsar dem bara, äter algerna på växtens yta.

[Jens]
9/4/13, 6:00 PM
#20

Tycker dock det är bedrövligt att de säger att det räcker med en siamesisk algätare för du behöver fler eftersom det är en stimfisk. =) Du beskriver algen som du har problem med som tofsalger så det verkar vara rätt fisk du har för jobbet. Det du kan göra är att köpa åtminstone 4 st till och de gör ett gott arbete att hålla algerna borta när det gäller tofsalger. Märker du att andra alger dyker upp så får du hojta till =) 25-8 grader i karet är inget farligt alls för att algerna ska blomma utan i så fall skulle det vara annat men ta du och köp flera siamesiska algätare och vänta en månad och se hur det har gått.

Annons:
sauk1
9/4/13, 6:15 PM
#21

Men kan ottosar eller Ancistrus göra jobbet också?

[Jens]
9/4/13, 6:33 PM
#22

Ancistrus gör ett bra jobb för alger, både grön-/brunalger men börjar de bli mycket äldre så slutar de göra jobbet men det dröjer ett bra tag innan de gör det. Ottosar ser jag som de bästa städarna när de gäller grön-/brunalger och de är väldigt 'söta' att titta på för de är så små =) Siamesiska gör ett mycket bra jobb mot tofsalger vilket de andra inte är lika effektiva med men självklart kan man ha både siamesiska och ottosar i samma kar.

sauk1
9/5/13, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Då har de kommit, reflektorerna till Juwelrören! Och rejälare än så här kan man väl inte packa in något. Tack för det pwss.

sauk1
9/5/13, 10:38 PM
#24

Läste i ett schema att det dag fem efter att ha släppt i fisk kan komma nitrit, så jag mätte nivåerna nu på kvällen. Panik! Det blev totalrött i Sera dropptestet jag har.

Gjorde nu ett 25% delvattenbyte och hade i mer Easy Life Easystart. Enligt flaskan varje dag framöver vid nitrit. Fortsätter nog göra delvattenbyten varje dag om det verkar vara nitrit, eller är det fel?

Läste i detta forum att salt kan skydda fisken. Mina guramis har uppträtt lite konstigt, den ena gillar att vara långt upp i akvariet, den andra gömmer sig i en grotta. Kardinalerna och siamesiska verkar oberörda. Slog i lite salt. Hoppas på att det ska vända, men toppen borde ju inte komma förrän om mer än en vecka.

Jag hoppas fisken klarar sig.

Taggeman
9/5/13, 10:47 PM
#25

Som jag läser schemat så har du både ammoniak o nitrit i akvariet. Ammoniak är väldigt giftigt för fisk så det är bra att du byter vattnet som du tänkte göra.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
9/6/13, 5:57 AM
#26

#24 och #25

… och mata mindre också! =) Minns när jag startade ett akvarium så kollade jag var tredje dag ungefär i 2 månader för att ha järnkoll på nitrit/ammoniak.

sauk1
9/6/13, 6:41 AM
#27

#26 Jag tycker jag matar väldigt lite. En ggn/dag och bara a ynka flingor som kardinalerna äter upp inom 60 sek. Guramina hinner kanske få något enstaka tugg. Siamesiska äter bara mina alger. Men de kanske är problemet. 10 cm fisk med konstant mattillförsel… ;) Såg här att med nitrit så ska man hålla uppe matning helt så jag testar det. Jag köper inte nitrivec eller toxivec, som var första panikimpulsen. Står i seras testinstruktioner att man ska det men toxi kanske förstör mer? Kör bara med easystart. Är det acceptabelt?

Annons:
[Jens]
9/6/13, 6:52 AM
#28

#27

Jag körde inte mer än easystart och jag tycker du ger dem helt okej med mat så det enda som kan påverka nivån är delvattensbyte. Minns att jag bytte vatten så fort jag såg att nivån var för hög för det tar sin lilla tid innan hela 'cykeln' fungerar som det skall i akvariet. Du gör ett bra jobb! =)

Har du köpt mer växter? Vore bra om du hade en 'massa' växter också. För att komma 'billigt' undan så gå med i plantswap.se och kolla där om någon säljer växtpaket i närheten där du bor. De säljer oftast rikligt med växter för en liten slant.

sauk1
9/6/13, 8:41 AM
#29

Bra tips, tack!

Och tack för uppmuntran, just nu känns det rätt jobbigt. Man blir lätt överanalytisk. I morse såg jag t ex att kardinalerna slutat stimma. I vanliga fall hade jag tänkt att de kände sig tryggare nu, men idag var första tanken "nu beter de sig konstigt för att de är förgiftade!" 🙂

[Seaside]
9/6/13, 9:05 AM
#30

#29 Tycker att det är bra och fint att du tänker så mycket som du gör. Visar på att du bryr dig om dina djur ❤️

sauk1
9/7/13, 9:09 PM
#31

Tredje dagen med nitrit i karet. Bytte 25% vatten första dagen, 20% andra dagen och 15% idag. Nivån har gått från Seras dropptests högsta nivå till att stanna på näst högsta. Doserar Easy start varje dag, full dos. Börjar kännas jobbigt det här, att det aldrig vänder. Ska ju egentligen komma en nitrittopp långt senare, jag har ju bara haft fisk i karet i åtta dagar.

Har som sagt haft fiskarna så kort tid så det är svårt att veta vad som är normalt beteende. Min siamesiska och kardinaltetrorna verkar må riktigt bra. Men guramihonan kan gå upp till vattenytan ibland och stanna där för att (antagligen) andas i 30 sek. Sker enstaka gånger. Ibland simmar de runt i par som om inget hänt. En del av tiden gömmer sig hanen.

Har haft i salt vid ett tillfälle, slamsugit lite på botten i samband med vattenbyte och kramade ur övre filtret i akvarievattnet idag. Försöker delvis undvika att störa så att den goda bakteriefloran ska kunna komma igång och göra sitt. Stora ingrepp gör väl att man i princip kommer få börja om. Svårt att veta hur man ska göra, för alla tipsar olika när jag söker här och på Zoopet.

Förtroendet för killen i akvariebutiken, som sålde en enstaka siamesisk till mig, är helt förbrukat. Han sa bland annat att jag skulle mäta nitrit en gång i veckan och att jag kunde slänga i mer fisk efter en vecka, vilket jag redan visste var bananas. En seriös butik i övrigt, prickade kanske in fel person. Den första jag träffade kändes mycket seriösare och kunnigare.

Jaja, som ni ser, jag skriver av mig 😉 Men bra tips vid nitrit är aldrig fel, eller snarare en granskning av vad jag redan gjort.

Twili
9/7/13, 10:05 PM
#32

Har du problem med nitrit skulle jag kasta bort alla bajsande eleftanter :-)
Ottosar, siameser och Ancistrus är mästarbajsare.

Jag har avverkat alla dessa och hyrt in en betydligt mindre men bättre städpatrull - underskattade av många, nämligen räkor.

Tyvärr finns det nog flertalet fisk i ditt kar som skulle tycka om lite räkbuffé

Får du inte vändning på nitritet så skulle jag ta bort bajsmaskinerna och börja göra rent akvariet för hand istället ;-)

Fortsätt kämpa bara! Å ha inte i några fler fiskar förren du kört in akvariet lite mer, det misstaget gjorde vi och fick en touch av nitrit. Det som hände var att fiskarna fick lite taggade fenor, men de tvärdog inte.  Så töm lite varje dag och försök att inte oroa dig för mycket!

Om du inte har mycket växter skulle jag köpa fler. Du kan köpa växter på t.ex tradera, akvarieplantor.se eller i djurbutiken.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


[Jens]
9/8/13, 7:44 AM
#33

Sluta mata! Gör större vattendelsbyte på 50% och mata inte fiskarna på några dagar så nivån sjunker!

Måste få lite klarhet i vad du har för fiskar i akvariet =) Hur många fiskar har du i akvariet utav varje art?

sauk1
9/8/13, 8:10 AM
#34

De sålde på mig en siamesisk, 10 Kardinaltetra och två Mosaikgurami. Själv frågade jag om det inte skulle vara max 4 men han sa att det var ok… Well well. Är det inga risker med att byta så mycket vatten? Ok, det kanske är dags att testa det. Jag kanske även ska köpa något nytt medel? Edit: Beteendet är normalt just nu. Guramis simmar runt som par men försöker nu dammsuga inredningen i jakt på mat. Nitrittestet på morgonen visar samma eller bara lite lägre nivå än tidigare.

Annons:
[Jens]
9/8/13, 8:22 AM
#35

#34

Det är frustrerande att de plockade på dig så mycket på en gång men gjort är gjort och då får man utgå ifrån det. Tycker egentligen inte att det är så farligt med tanke på din vattenmängd.

Jag tycker du inte ska kräma ut det som finns i filtret utan enbart göra rent pumpen samt att använda dig av bakteriekultur (EasyLife Easystart bakteriekultur) istället och förlita dig på det. Jag gjorde inte det som när jag sist startade ett 60 L akvarium utan jag tog 50% vatten från det stora akvariet och resten med nytt fräscht vatten och det har funkat kanon. Började direkt med 10 neontetror och väntade en vecka innan nästa köp av fisk och alla mår toppen.

Gör rent filtret och byt 50% av vattnet, tänk på att det inte är för kallt vatten när du väl häller i det men du ska ha kallt vatten i hinkarna när du fyller på. Du kan använda din doppvärmare om du vill påskynda värmen i hinkarna innan du häller i det.

Både jag och Twili har pratat om växter!? Har du köpt in växter för det är viktigt med mycket växter också?

sauk1
9/8/13, 9:13 AM
#36

Tack för tips. Det låter som tur är lite som jag gör. Det är den bakteriekulturen som jag använt som enda medel. Doppvärmaren för att förvärma. Jag tvättade översta tunnaste filtret i akvarievatten vid förra vattenbytet. Men hur menar du att jag ska göra? Göra rent juwels alla klossar? Du skriver pumpen på ett ställe o filtret på ett annat. Växter är beställda men det kanske tar för lång tid. Jag kanske får köpa en packe och möblera om sen senare? Gör växterna gott för bakteriestarten eller mot nitriten? Ännu en dummyfråga: pumpen stänger jag väl av under den kvarten bytet sker så den inte går med luft? Tack för hjälpen och tålamodet!

[Jens]
9/8/13, 9:38 AM
#37

Nu ska vi se. Juwels alla klossar? Är det en sådan här filter du har så ska du göra rent allting för det är väl bara filtermassa i det eller vad finns det mer i den? Kanske makaroner? - http://www.pwss.se/product.php?productid=5448&cat=623&page=1

Tycker du ska köpa växter för det hjälper till processen i akvariet. Om det hjälper nitrit tror jag icke men växter är viktigt.

Ja, du ska stänga av pumpen när du byter vatten. Jag rengör pumpen (innefilter) varannan vecka. Delvattensbyte varje vecka. 

Jag vet att det var jobbigt i början för att få kontroll på värdena. Tog nog en månad eller två innan jag kunde se att allt var som det skulle.

sauk1
9/8/13, 11:39 AM
#38

Ja. Juwelfiltret har tre fyra tjocka blå filter, ett grönt m ngn slags bakterieflora, ett svart som jag tror är kol och sen en "makaronlåda". Övers litet tunt vitt vadd (nu helt beige o sandfärgat).

[Jens]
9/8/13, 11:41 AM
#39

#38

Okej, gör rent så gott det går =)

CatchFatch
9/8/13, 12:35 PM
#40

Följer

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

sauk1
9/8/13, 7:38 PM
#41

Sådär. Nu är filtret rengjort, vattnet bytt till ca 50%, massor av växter planterade och bakteriekulturen ihälld idag igen. Fiskarna fick ingen mat idag. Nu får det ta och bli bättre! Frågan är hur många vattenbyten jag ska göra, känns som att det inte kan vara mycket kvar av bakteriekulturen, som skulle odlas och köra in akvariet. Seras dropptest visar nu på kvällen att nitriten gått ner en till nivå. Frågan är vad det är imorgon bitti.

Annons:
[Jens]
9/8/13, 7:43 PM
#42

Får hålla tummarna men ta det lugnt med matningen.

inthegame
9/8/13, 8:00 PM
#43

Måste fråga, var dina mosaikguramis så ljusa från början? De är i alla fall jättefina!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sauk1
9/8/13, 9:40 PM
#44

#43 De tappade en massa färg direkt från butiken. Eller så är det belysningen eller något annat som ger det intrycket, men jag tror inte det. Jag har hört att de kan tappa färg och återfå efter en tid, men än så länge har hanen bara fått en ganska smal strimma rött på buken. Lite mer än i den gamla bilden.

[Jens]
9/9/13, 5:55 AM
#45

De kommer säkerligen få tillbaka sin färg när det finns rikligt med växter, rötter och gömställen. Guramis är väldigt känsliga fiskar och det kan även varit påverkan från miljön utanför akvariet också. De behöver lugn miljö så att säga.

Själv har jag otur med guramis. Mina dör efter en tid och varför vet jag inte för jag försöker verkligen ska det perfektaste miljön för dem men icke så det är nog min stora hund som springer förbi med sina 60 kilo eller jag själv som går som en elefant förbi 🙂och stör dem utanför akvariet. Hoppas du har bättre tur än jag!

inthegame
9/9/13, 7:46 AM
#46

#44 Okej, fina är de i alla fall!:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sauk1
9/9/13, 8:38 AM
#47

En statusuppdatering: Nitrittest på morgonen pekar neråt på den lägsta nitritnivån över nollnivån. Slog i mer bakteriekultur eftersom det står på flaskan och även i seras testdok. Sorry fiskar, ingen mat idag heller. Hoppas hoppas att denna spik är över. Plus att den vanliga spiken inte kommer dag 14, dvs till helgen. Ingen beteendeförändring. Brukar guramis gå upp till ytan med munnen ibland? #46 Kul att du tycker det!

LajvKrattan
9/9/13, 10:21 AM
#48

Ja, guramis har ett labyrintorgan som gör att de kan andas luft. Det är därför de går upp till ytan ibland. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
sauk1
9/9/13, 12:02 PM
#49

Labyrintorgan? Spännande. Låter nästan som ett aprilskämt. 😃

LajvKrattan
9/9/13, 12:05 PM
#50

Här finns mer info om labyrintfiskar:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrintfiskar

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[figge72]
9/9/13, 1:21 PM
#51

Du verkar ha mycket besvär med ditt akvarium…

Jag startade upp mitt Juwel 120l helt utan kemikalier, väntade en dag och släppte sedan i ett par fiskar och några växter (4 Black molly +några yngel, 1 neontretra, 1 Platy, 1 Ancistrus och en pansarmal).

Köpte fler växter veckan därpå.

Väntade 2 veckor innan jag köpte fler fiskar och några räkor.

Gjorde ett 20% vattenbyte innan de nya fiskarna släpptes i.

Enda incidenten var att Ancistrusen dog. Förmodligen av svält eftersom det kanske inte fanns alger så det räckte i det nya akvariet.

Jag tror inte att man ska mixtra så mycket när allting är nytt.

Det är nog lätt att gå vilse med alla kemikalier, tester och vattenbyten.

Det är klart att alla vattenvärden går både upp och ner i början, jag tror att det är bättre att avvakta en månad och låta bakteriekulturen i filtret komma igång innan man sätter in en åtgärd.

sauk1
9/9/13, 1:43 PM
#52

#51 Skönt för dig att det gått bra.

Det enda jag tillsatt är bakteriekultur, en naturprodukt, inte några kemikalier eller annat. Plus att jag testat vattnet, men det trodde jag tillhörde att vara seriöst intresserad och en ren hygienfaktor. Bra att veta om något går fel, så att man förhoppningsvis kan rädda alla fiskar. I övrigt har jag bara gjort som de flesta rekommenderar, bortsett från att jag inte tillsatt Toxivec och andra produkter.

Jag förstår att det här blivit en lång tråd och svårt att läsa allt, men om du läst hade du vetat det. Därför blir jag lite provocerad, när jag ansträngt mig för att göra så rätt som möjligt och du kommer med den här kommentaren. Lite trist, känns det.

1 Neontetra? Du menar 10? Mycket fisk i början, du kanske hade en del tur?

[figge72]
9/9/13, 2:39 PM
#53

Det var absolut inte meningen att provocera eller vara otrevlig. Jag ber om ursäkt i fall du uppfattade det så.

Jag har följt tråden med tanke på att jag är i uppstartsfasen själv.

Jo det var faktiskt bara 1 Neontetra från början. Vi tog hand om några fiskar som någon okunnig hade i en guldfiskskål……

Lycka till!

[Jens]
9/9/13, 3:19 PM
#54

#47

Jag tycker det är jätteintressant denna tråd och kommer gynna många att läsa det med tanke på att uppstart av akvarium inte allting går så bra. Tycker själv att det inte borde vara några problem men när det uppstår så får man göra sitt bästa vilket jag tycker du har gjort efter alla omständigheter.

Hoppas det går bra nu över helgen så du får 'vila' lite =)

sauk1
9/12/13, 8:56 AM
#55

Nitritfritt idag och igår! Jag tror jag köper en flaska champagne på lunchen idag! Nu får jag hoppas att ingen ny spik kommer inom kort. Lite matning är igång och alla fiskar har överlevt. Ikväll ska de få festa på en broccoli, det se barnen här hemma fram emot att titta på :-) Synd bara att algproblemen är så påtagliga. Lite på rutan, lite gröna fläckar på en sten och så vad som verkar vara kiselalger på vissa blad. Vårt täta hus ger ju en del temperaturproblem. Har någon matningstips för skygga fiskar? Mina kardinaltetror totaldominerar vid matning, både i snabbhet, kaxighet och glupskhet. Tips tas tacksamt emot. Gäller mosaikguramis.

Annons:
LajvKrattan
9/12/13, 8:58 AM
#56

Gratulerar! 🌺

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Twili
9/12/13, 10:13 AM
#57

#55 vad bra att nitritet e borta :-) låt inte flingorna ligga på ytan, antingen så sänker du ned din hand med flingmat i vattnet, på så vis sprider sig maten i mitten av karet. Eller så roterar du med fingret på ytan där du just släppte i flingor, så maten faller ned lite.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


sauk1
9/12/13, 12:06 PM
#58

#56 & #57 Tack! Bra, ska testa det vid matning. Brukar vara barnen som matar o jag ger dem rätt mängd.

sauk1
10/6/13, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Det var länge sen jag uppdaterade här. Alltid kul att dokumentera, mest för egen del.

Ingen sikte av nitrit i karet, sen den där första veckan. Alla prover visar bra, nitrit, nitrat, ammonium osv. Kör med dropptester.

Ända sedan vi skaffade fjärilsciklider så har våra mosaikguramis börjat visa sig massor. Nu har jag inga skygga fiskar längre. Hanen är kungen i akvariet och har börjat färga ut riktigt bra nu, med lysande rött och mörkare upptill.

Våra kuhlii har börjat visa sig en hel del också. Enda tragiska ödet var att en nyligen inkoppad kuhlii lyckades ta sig bakom 3d-bakgrunden och kom antagligen sen in i filterkammaren och dog i filtret.

sauk1
10/6/13, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Fjärilscikliderna lade plötsligt rom på ett blad, fanns väl ingen sten de gillade. Nu har jag fixat det för framtiden.

Rommen var en stor händelse för femåringen här hemma. Han trodde det skulle bli massor med fiskar i karet, vi försökte förvarna om vad som kunde hända. Paret turades om att vakta.

Sen en dag var rommen borta. Vi tänkte att det inte blev något och att de åt upp dem.

Efter några dagar blev honan så himla aggressiv, jagade alla fiskar, inklusive guramihanen, som annars är kung. Vi kände att det var på gränsen och jag förberedde mig på att ta ut henne i en hink eller så. Men då såg jag något jag trodde var skadelarver först. Men det var ju yngel! Jag hade inte kunskapen att fota dem bara 😃

sauk1
10/6/13, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Stolt hona vaktar några yngel i en grop i mopaniroten vi har.

Några timmar efter min upptäckt tror jag hon åt upp dem. Sen simmade hon fritt igen och var allas kompis… Naturen kan vara grym.

sauk1
10/6/13, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Har beställt ännu mer växter och kollat Plantswap en del. Fick en idé om något jag ville testa, även om det kan floppa. Ska bland annat sätta Pogostemon erectus framför roten som en lummig bakgrund för lite röda lågväxande växter och sen testa att få till en mossmatta framför.

Fick Pogostemon som var jättefin(!) genom Plantswap. Se bild hur första versionen såg ut.
Mer växter är beställda!

Annons:
sauk1
10/6/13, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

I helgen blev det också lite nya familjemedlemmar 😃

Trebandspansarmalar!

Ett stim som lever rövare överallt. Roliga småttingar.

sauk1
10/6/13, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jaha, så var det med det 🤪

Först började guramihonan rycka loss Pogostemon-"fransar", mest på pin kiv, såg det ut. Hon åt dem inte.

Men sen efter två dagar hade de riktiga marodörerna varit framme. Jag får nog lägga ner min idé! Och det är nog inte guramihonan som gjorde det, kan jag konstatera (i sann Agatha Christie-anda). Bildbevis finns.

Som den oroliga natur jag är dyker självklart frågorna i huvudet upp: Är det vanligt att de går på växter, Corys och Mosaikgurami? Varför i detta fall?

[Jens]
10/7/13, 5:48 AM
#65

Jag har en massa corys och har inte upptäckt dem att rycka i växter. Möjligtvis skulle det kunna vara guramis. Har inte så stor erfarenhet utav dem. Det är klart att corys bökar i sanden och om de råkar böka så pass mycket så att växterna lossnar är en sak men har man då inte satt ner växterna tillräckligt i gruset då?

Hur går det annars med vattenkemi och alger? Börjar du få iordning på det?

sauk1
10/7/13, 7:37 AM
#66

Jag har lite gröna hårda prickar på rutan och sen är det antagligen kiselalger på blad men nya blad verkar klara sig (peppar peppar). Körde igång med pmdd eftersom alla växter verkar vvisa olika näringsbrister och jag har inte använt gödning annat än vid igångstart. Som sagt alla värden ok. Börjar bli dags att byta mitt kolfilter. Överväger starkt att slämga det o gå över till ett vanligt grovfilter. Kolfiltret är grovt och utgör bara en av sju delar i Juwels biofilter.

[Jens]
10/7/13, 8:07 AM
#67

Du tänker alldeles rätt om filtret. 🙂 Prickarna på glaset kan du skrapa bort med en algskrapa.

[Juwel]
10/7/13, 1:15 PM
#68

Kolfilter används när man skall filtrera ut mediciner etc. förövrigt behövs inte detta filter.

sauk1
10/14/13, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Ville bara klistra in en bild på äldsta sonens nya installation i akvariet, borta i en hörna. Den tänds och bubblar som hans fredags- och lördagskvällsnöje, alltså bara speciella tillfällen 🙂 Då ber han så sött och särskilt om detta.

Kanske inte något ni själva skulle installera i era akvarier, men det är succé bland barnen! 😃

Annons:
[Jens]
10/14/13, 8:34 PM
#70

Hehehe, men som sagt så är det kul för barnen! Det verkar som om du verkligen har fått i ordning på karet? Hur går det med yngeln som du fick? Överlevde den eller var det flera? Du har gjort det fint i akvariet!!

sauk1
10/14/13, 9:18 PM
#71

Jättetack! Roligt att du säger så. Nej, fjärilsciklidhonan bestämde sig för att äta ynglen. Så nu är jag rustad med en yngelkasse OM det nån gång blir av igen. Lite tråkigt är att mosaikguramihanen gett upp med att bygga skumbo. Jag har ju inte lyckats fixa miljön så att de inte förstörs av pumpen.

[Jens]
10/15/13, 6:10 AM
#72

Mja, det är jättesvårt att få yngel av guramis så visst skulle det ha varit kul att du lyckades med det. 🙂

Du som är här i forumet så mycket valde en nätkasse istället för en sån där traditionell yngelkar i plast? De traditionella yngelkaren har lite för stora glipar mellan springorna och ynglen kan simma ut därifrån om de är väldigt små.

Vovisch nr2
10/15/13, 8:16 AM
#73

#68 behövs inte kolfilter? Har alltid trott att man ska ha det i hela tiden! Varför ska man inte ha det? :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Jens]
10/15/13, 8:32 AM
#74

#73
Aktivt kol kan vara bra att använda om du tex vill filtrera bort mediciner efter medicinering eller om du vill ha bort färg (ex från mangroverötter) på vattnet. I övrigt behöver du inte använda aktivt kol.

Om man vill medicinera sina fiskar så är det bra att ta bort aktivt kol från pumpen för annars gör det ingen verkan vid medicineringen eftersom aktivt kol tar bort det.

sauk1
10/15/13, 8:58 AM
#75

#72 Självklart! Yngelkasse i nät. Allt jag kan om akvariefiskar har jag i princip lärt mig av dig och alla andra kloka på forumet. #73 Plus att mitt aktivt kolfilter måste bytas var sjätte vecka annars kan det bli det omvända och släppa ut allt det samlat in.

inthegame
10/15/13, 4:25 PM
#76

Måste säga att det ser väldigt fint ut!:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
sauk1
10/15/13, 4:31 PM
#77

#76 Tack!

Vovisch nr2
10/15/13, 6:21 PM
#78

Tack så mycket för svaret #74! Akvariet ser super fint ut! Gillar att det finns mycket växtlighet! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

sauk1
10/16/13, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Ja! Nu är akvariet "mycket mindre". Fjärilscikliderna har lagt rom igen! :D Det är väldigt mycket revir nu. Alla jagas som kommer nära. Det komiska är att varje gång fjärilarna leker så inspirerar de guramihanen som blir revirbyggande och börjar gå på sin hona för lek. :) Matar nu alla så rommen kanske ska klara sig. Men föräldrarna är jätteduktiga än så länge. Denna gång är jag förberedd m yngelkasse som jag tänkt använda för en del yngel då de kläckts. OM de kläcks/överlever.

[Jens]
10/16/13, 8:39 PM
#80

Waaow! Vore så kul om du lyckas för nästa kull blir ju allt stabilare än föräldrarna så att säga. Jättekul att de trivs i din miljö! Grattis!!

sauk1
10/16/13, 8:41 PM
#81

Tack :) Jätteglad! Och det är kul för barnen med. T o m min fru engagerar sig ;)

sauk1
11/3/13, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Liten uppdatering.

Det har inte fungerat så bra med fjärilsciklider. Överlag ska de ha riktigt stora kar och kunna existera i populationer med flera par för att kunna trivas. De verkar helt enkelt bli för stressade kring sitt lekande. Min hona avled efter två romläggningar, där ena gav yngel, utan några yttre sjukdomstecken. Vi har därför gett upp dem, vilket känns rätt vemodigt och trist. De är söta och roliga att ha, kommer fram och känns sociala, även om det säkert är jag som människa som tolkar in saker i beteendet.

Istället har vi tänkt testa kakaduaciklider! Det känns jättekul, fick skäl att göra om i akvariet. Långt ifrån färdigt, växterna ska flyttas och bli fler. Men mer sten, mer enhetligt med stenarna och flera grottor. Plus att mosaikguramihanen behövde få sitt revir lite uppluckrat inför att nya invånare skulle komma.

sauk1
11/3/13, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Möt en av alla nya invånare: herr Kakadua

Annons:
sauk1
11/3/13, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

"I'm on the road again…"

Första gången jag äger snäckor. Denna gång med en baktanke…ÄT alla oinbjudna snäckor!

LajvKrattan
11/3/13, 8:44 PM
#85

#84 😈😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
11/22/13, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Aaaaaaj. Hur kan man få så mycket träningsvärk på märkliga ställen efter städ och omgörning i karet igår? Otränad helt enkelt 😃

Då var steg ett klart i omgörningen. Det var dags att röja i det vildvuxna, mycket hade tagit sig ovanför ytan. Sticklingarna syns inte än. Roten frigjord så den syns mer. Mer mossa bunden, hoppas det går bättre nu. Den tidigare mossan kom igång, gjorde halt, blev brun och kom igång i kanterna. Märkligt.

Beställde massor av växter för 7 veckor sen. Imazo har klantat sig hela tiden och inte levererat till Djurmagazinet. Men NU hörde de av sig. Allt hade kommit…men. Fel sort valli. Sen när jag betalat visade det sig att gräset var fel sort också. Kan de göra något rätt!? Så jag fick med mig hälften av vad jag beställt. Dyrt var det. Men det var plantor från Tropica, fin kvalitet, och visade sig att tre var deras In-Vitro, dvs labbodlade garanterat utan snäckor och alger och väldigt snygga. Skulle väl vara en klassiker att hela rasket dör av på en vecka 😂

Planterade en första vända nu, men mycket kvar att göra. Just nu är det mossmatta till vänster, men det är inte meningen. Det ska förhoppningsvis bli gräs, rätt gräs. Med bryt vid stenen i mitten.

Guramihanen älskar det, fri simyta igen! Kardinalerna stimmar lite då och då däremot. Hornsärven växer så det knakar hos mig så snart har jag mer av den som flytväxt igen.

Inspirerad av en annan användare här så finns numera en frigolitbit för skumbobygge i en hörna också. Det funkar fint.

[Jens]
11/22/13, 9:13 PM
#87

Men va .. ursäkta men jag måste få svära .. faan! Du har det verkligen snyggt i akvariet nu! Med tanke på allt du har gått igenom och kämpat med att motverka eländet så har du verkligen lyckats bra! Jättesnyggt har det blivit!!

[dynamitella]
11/22/13, 9:36 PM
#88

Underbart fint med växterna!

sauk1
11/22/13, 11:45 PM
#89

Tack! 🙂

NevaC
11/23/13, 7:49 AM
#90

Håller med föregående talare.

Så jäkla fint det blev… 🙂

Annons:
[Jens]
11/23/13, 8:04 AM
#91

Sauk, 'berget' som är till vänster? Är det riktig sten/lava? Är det inte riktigt så må jag säga att det är riktigt fint. Den andre till höger tror jag har sett i butiker så den är bekant. Du ska vara stolt över ditt akvarium! Jättefint jobbat!!

inthegame
11/23/13, 9:44 AM
#92

Supersnyggt!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

LajvKrattan
11/23/13, 9:50 AM
#93

#91 Det är ingen sten! Det är en trärot!😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
11/23/13, 9:55 AM
#94

eh, okej! Ser jag verkligen så illa! Haha !! 😞

sauk1
11/23/13, 9:35 PM
#95

Tack för uppmuntrande ord allesammans! 👍

#91 och #93 😃 Det är en gigantisk mopanirot, som kanske var i största laget, men den gav så mycket prång och skyddade platser att simma runt så vi kunde inte låta bli att köpa den.

Några självbyggda grottor i sten. Allt i karet är äkta vara nu, förutom sonens vulkan som kan bubbla och lysa rött 🙂

[Jens]
11/23/13, 11:57 PM
#96

Ja, man måste låta sonen vara med i leken för han kan ju bli nästa generationens akvarist!! =))

inthegame
11/24/13, 12:17 AM
#97

Nu kom jag på att det är ju exakt ett sånt här akvarium vi var och kollade på idag😃 Först på Julönskelistan:D

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
sauk1
12/12/13, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Kom över en begagnad komplett Co2-utrustning för en tid sen, av en ren slump i samband med ett annat Blocket-köp. Testade det för första gången idag, med en ny Soda Stream-flaska. Fungerade utmärkt och magnetventilen slog till när strömmen kopplades in. Verkar bra. Det enda var att diffusorn (tror jag det heter) såg så liten ut. Jämför jag med produkter på nätet påminner den om det för 40 L här.

Jag tror det är bättre med något större, kan detta vara något för 180 L karet? Eller är det bra med glasdiffusor? Vet inte riktigt skillnaden.

Sen är jag ju prylgalning!! ;)

Jag suktar lite efter en grej, som jag tror blir inköpt om inte tomten köper upp alla mina pengar till barnens julklappar :D Det är en ph controller. Hittade en på ebay från Tyskland, frågan är bara hur bra den är, med tanke på ett mycket bra pris. Kolla här. Vad är det man brukar säga, if it's too good to be true, it probably is. Ska i alla fall vara CE-märkt och inte direktköpt från Hong Kong.

[Jens]
12/13/13, 5:27 AM
#99

Hör med MagArne. Han är duktig med det där om CO2-mojset. =)

sauk1
12/29/13, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

"Julen kom och kanelbullarna samlades alla runt granen, en Anubias nana var. bonsai, som valt att blomma så fint till julafton…"

;-)

[Jens]
12/29/13, 11:20 PM
#101

Vilken fin bild!

inthegame
12/30/13, 6:15 PM
#102

#100 Haha! Vilken fin bild!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sauk1
1/29/14, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Länge sen jag uppdaterade, men det kändes som att inget hänt, inget positivt i alla fall :)

Har fått trådalger och lite annat smått och gott. Men nu när jag tittar tillbaka på senaste bilden så verkar det ha vuxit en del i karet, trots att jag ansat i flera omgångar.

I helgen blir det till att göra om. Ska åtgärda vissa problem. Gödning, eller avsaknad på den, verkar inte funka som åtgärd. Nu ryker mossmattan och så får det bli gräs, eleocharis mini, när trådalgerna sagt hej då för denna gång. Får en del dropptester som ska svara på vissa gödningsfrågor. Sen kommer mer växter. Men det mesta av växterna ska in i det helt nystartade räkkaret. Men det får jag återkomma till i en annan tråd.

CO2 är igång i karet, men det skedde efter att jag fick algproblem. Nu ligger ph på ett bra 6,7. Växterna bubblar inte jämt, men det beror nog dels på att Juwels lysrör inte är det bästa, dels att jag är försiktig att göda och att ph-controllern doserar CO2 över hela dygnet och inte en stor mängd vid dagens start?

Nymphoides Taiwan växer som aldrig förr med CO2! Stora blad, trots att de kan vara små annars. Når snart ytan. Samma sak med annars långsamväxande rödgröna växten till höger, vars namn jag inte har i huvudet :)

LajvKrattan
1/29/14, 10:09 PM
#104

Det ser fantastiskt ut! 5 tummar upp av 5!

👍👍👍👍👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
kigon
1/30/14, 1:55 PM
#105

Åhh så snyggt!

Känner inte för att skänka/sälja lite mossa om det blir över? Kallt nu men skulle inte skada att prova, är i ganska stort behov av mossa 😉

Iaf, ursnyggt kar! Ser så fint ut med så mycket växter, du har verkligen gjort ett kanonjobb! 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Seaside]
1/30/14, 1:58 PM
#106

#103 Tokfint! 🙂

Taggeman
1/30/14, 2:21 PM
#107

Mycket fint, så ska det se ut 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
1/30/14, 3:16 PM
#108

Fantastiskt vackert! Mossmattan är verkligen fin så den tycker jag inte du ska göra dig av med :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/30/14, 3:27 PM
#109

#103 Det där var något av det finaste jag sett! Sjukt snyggt med mycket växter.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

sauk1
1/30/14, 4:35 PM
#110

Jättetack allesammans för uppmuntran! :D Det värmer! Jag skulle gärna ge bort det jag rensar ur och jag skulle också gärna behålla mossmattan MEN det är massor med trådalger i den. Hade algerna bara varit i mossan hade jag bekämpat det men de finns överallt på växter. Därför bra att decimera mängden i alla fall. Annars är mossan fin o tät o behöver kapas ner igen, vilket gör att man kan breda ut den ännu mer.

[Seaside]
1/30/14, 4:45 PM
#111

Om du besväras av trådalgerna rekommenderar jag ett gäng Amanoräkor. Mina trådalger var bort på någon-några veckor 👍

Annons:
mimåne
1/30/14, 6:11 PM
#112

är det den klassiska javamossan du har? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
1/30/14, 6:23 PM
#113

#111 Jag har funderat på det. #112 Flame moss med vertikalt växtsätt. Bra för mattor.

Lillyrod
1/30/14, 6:39 PM
#114

Där fick men en kick inspiration igen 🙂

sauk1
3/18/14, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Länge sen jag uppdaterade. Tiden har gått åt till att bekämpa allehanda saker, fick gröna håralger och penselalger. Eftersom jag numera har co2 och göder med pmdd så hade det växt som bara den. Jag bestämde mig till slut för att gå in och skära hårt. Det svider i mitt hjärta, jag är ju en samlare så jag har aldrig klarat av att slänga alla växter av samma art tidigare ;)

Just nu ser det ut så här. Jag tog bort all mossa, den spred håralger som tusan. Satte ny mossa, bort med en del grönt och i med annat. Bland annat finns numera Valle gigantea och spiralis, Hetheranthera zoesterifoolia, Echinodorus amazonicus och Echinodorus Vesuvius. Plus en massa ny vattenpest. Det växer redan bra, men en hel del har bara börjat växa.

Håralgerna är på ett minimum, penselalger just nu i princip inget. Men peppar peppar, vågar man hoppas…

sauk1
3/18/14, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Den här herren har byggt skumbo som tusan! Han plockar i sanden och spottar upp i boet också, men det syns egentligen inget. Får se om han får napp hos damerna ;)

sauk1
3/18/14, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Nu är pansarmalarna igång igen! Jag vet inte vad det är med kvällarna, för det är just då de går igång. Tänk vad djuren efterliknar människor….eller var det tvärtom? :D

Nu läggs det rom igen. Jag har redan yngel i en behållare sen ett par veckor drygt. Det är de här tre som är mest aktiva, spännande att se på. Hoppas de är så aktiva att lägga rom för att de trivs, inte för att de fått panik av dålig miljö…

Corydoras trilineatus, om någon undrar.

mimåne
3/18/14, 10:19 PM
#118

Ditt akvarium är bara så, såå… så fint.
Hade jag haft det här i min ägo så.. Ja, jag vet inte vad jag hade gjort.. Nu kommer jag istället sitta hela kvällen och stirra mig blind på detta tills jag somnar, känns.. det.. som..🤦‍♂️🌛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
3/19/14, 6:21 AM
#119

Du har gjort det jättebra Sauk1. Väldigt fint har det blivit efter kämpeanda ifrån dig att inte ge upp med tanke på ammonium och nitrit-slag du fick i början. 😉

sauk1
3/19/14, 6:34 AM
#120

Tack mimåne, kul att höra! JensW, ja det gick ju lite bättre med räkkaret på 54 L. Cyklades utan några nitritproblem. Där blev det snarare ljuset som gav problem, cyanoproblem ;)

sauk1
3/30/14, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

"När jag kalasat på en schysst broccoli gillar jag att chilla på ett blad och kolla lite på min ägares tv."

[Jens]
3/31/14, 6:27 AM
#122

Hehehe!

sauk1
5/14/14, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Så här till sommaren vet varje god markägare att det är dags att få gräsmatta utrullad på tomten… :D Ska bli intressant att jämföra denna med mattan jag skapade av flame moss nedstucken i sanden.

LajvKrattan
5/14/14, 10:39 PM
#124

#123 Parvula, mini eller acicularis?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
5/15/14, 5:59 AM
#125

Ooj vad karet har växt till sig sedan första början! Supersnyggt sauk1 !! Guramisarna måste stortrivas i detta växttäta kar.

Annons:
sauk1
5/15/14, 6:19 AM
#126

#124 Mini, det ska bli en golfgreen i förgrunden, "underhållsfri" :) #125 Tack! Ja det byggs ju en del skumbo, spottas sand och så. Ny omgång pansarmalsrom på kläckning.

[Jens]
5/15/14, 6:22 AM
#127

Så häftigt. Skulle också vilja ha så växtrikt som du har. Hmm.. ska tänka på saken =)

sauk1
5/15/14, 9:27 AM
#128

Men du hade väl också värsta djungeln, bytte fokus och delvis fisk? Eller? Har du fått abstinens? ;) Jag kan då från mitt håll avslöja att jag är där du var, med tankar på att göra om helt och kanske t o m sälja av/byta in fisk…haha. Alla går vi igenom faser.

[Jens]
5/15/14, 8:47 PM
#129

Ja precis Sauk1. Idag köpte jag svärdsplantor och när jag tittade på mitt nya akvarium så ville jag inte förstöra det så jag fick helt enkelt byta ut en vät och sätta dit det nya. Köpte växt, granulat och några siamersar och en hona till apistogramma agasizzi-hanen för jag misstänker att den gamla honan är död. Sedan får jag vara nöjd med karet. Måste ta en bild någon gång =) Kul med ombyte men hur tänker du att det 'nya' ska bli? Tänkte på fiskar? Ciklider i mellanstor variant?

sauk1
5/15/14, 11:05 PM
#130

Ja precis. Kanske mer fokus på en art, gärna ciklider, och bereda dem gott om utrymme. Känns så fullt nu även om det inte är det om man räknar fiskcentimeter per liter. Isåfall dvärg eller som du skriver, mellanstora. Nu har jag andra förutsättningar, lägre ph och bra kapacitet för att få växter fina. Kanske dags för annat än djungel, ett naturakvarium?

[Jens]
5/16/14, 6:09 AM
#131

Ja, nu ska jag inte låta som expert men man brukar börja med fisksoppa men sedan vill man gärna utvecklas och få utmaningar. Klättra mer med kunskap om både miljö och innevånare. 😉

Det som sker hos mig nu är att jag har fina innevånare men att de inte leker tror jag? Det är min utmaning att få miljön ännu bättre så att de kan leka som t ex göra smartare grottor för cikliderna så att de känner sig mer trygga där de är och kan försvara sig.

sauk1
5/16/14, 7:55 AM
#132

Det är nog ett av huvudskälen till att jag är lite besviken på mina kakaduor. Jag tycker det finns massor av gömställen och jag har byggt flera stengrottor men ingen hona visar minsta lekintresse. Känns som att det är för mycket fisk för lek. Alla som försvarar rom och yngel får problem. Det blir säkert en stor ansträngning att försvara sig och sin avkomma. Därav kommer kanske att bara pansarmalar leker eftersom de lämnar rommen lite varstans efter sig. Ser framför mig ett rofyllt artakvarium eller liknande. Kul är att räkorna i räkakvariet exploderar i antal. Räklingar överallt!

Annons:
[Jens]
5/16/14, 5:36 PM
#133

Räkor är häftigt och det är något jag också ska utveckla mig mer i att skaffa lite 'finare' varianter av räkor framöver =)

sauk1
5/16/14, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Nöjd med kvällens vb eftersom jag äntligen fick den hemmagjorda slamhäverten att funka. En 1.5 l pet, 10m dricksvattenslang för båt från biltema (59:-) och en rulle gängtejp från clas ohlson. Det tömde vattnet smidigt med svagt sug och utan att jag behövde bära 7 hinkar. Fattas bara att lyckas fästa slangen på kranen för påfyllning. Inte fixat än…

[Jens]
5/17/14, 9:13 AM
#135

smart idé för de som har innerfilter. jag själv har ytterfilter så jag gör vattenbyten väldigt sällan i det stora karet och då blir det inte så 'jobbigt' för mig att springa med hinkar =)

sauk1
5/17/14, 9:15 AM
#136

Lyllos! :)

[Jens]
5/17/14, 9:17 AM
#137

Haha! Det är bara att fixa en själv sauk1 😉 Det kommer du nog göra med tiden och upptäcka vilken fröjd det är att ha ett ytterfilter!

sauk1
5/17/14, 8:26 PM
#138

Jag fruktar den dagen för då vet jag hur jag kommer tänka. Då kommer jag känna tvång att tömma hela karet, bryta upp bakgrunden och slita ut Juwelfilterhörnet. Och DET är alldeles på tok för mycket jobb. Så jag hoppas jag står emot, även om jag faktiskt redan är väldigt uppdaterad på ytterfilterpriser.. ;)

[Jens]
5/17/14, 11:11 PM
#139

Jag känner igen det där men till slut tog jag tag i saken och det tog sin tid men det blev bra till slut. :)

Annons:
sauk1
5/21/14, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Fick hem lite inspiration med posten idag :) Gick väldigt smidigt att beställa direkt från Japan. Så dyrt var det inte heller. Tog 1,5-2 veckor.

[Jens]
5/22/14, 5:36 AM
#141

Va? Det är ju på japanska!! Kan du läsa det eller är det bara en bildbok? Häftigt ändå men aquascaping är lite överkurs för mig och dessutom en utmaning som jag inte har tid med att hålla på med.

sauk1
5/22/14, 8:17 AM
#142

Bilder är bilder… :) Sen finns en bok att beställa på engelska.

[Jens]
6/26/14, 7:33 AM
#143

Hur ser karet ut idag?

[Tinitusan]
6/26/14, 9:15 AM
#144

oh jag vill oxå se!

[VSK]
6/26/14, 11:22 AM
#145

Jösses så snygga bilder i tråden 👍

sauk1
6/26/14, 1:22 PM
#146

Tack! Jag kan ta bild ikväll. Själv är jag inte så nöjd. Det har blivit för mycket djungel och jag har därför lovat bort mina svärdsplantor. De är så stora att jag tycker de begränsar fiskarnas fria simyta i mitt 180 liters. Sen växer allt så extremt mycket så vattenpesten måste minskas m.m. Funderar på mer sten. De grottor jag byggde har inte gett effekt. Kanske behöver de vara fler? Kanske ska jag addera rör och krukor som istället täcks med sten, för att skapa en bättre miljö för mina tre kakaduor.

Annons:
[Tinitusan]
6/26/14, 4:40 PM
#147

haha CO2 harsna nackdelar alltså?

sauk1
6/26/14, 5:04 PM
#148

Lyxproblem :)

sauk1
6/26/14, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Här är dagens status på karet. Jag har nyligen rensat och det är fortfarande snabbväxande djungel. Nytt är planterat gräs i framkant vänster, som är på tillväxt. Sen har jag insett att jag inte alls matar för mycket, som jag tidigare trott, utan antagligen för lite. Fiskarna är på hugget vid matning och mina stackars alternanthea reineckii mini har fått sig en omgång av amanoräkorna, som tydligen tuggat i sig delar av bladen, därav hålen. I annat fall är det pansarmalarna, som tidigare varit duktiga på att tugga i sig hela stänglar med pogostemon och blyxa.

Det ska med andra ord bli ny layout, så fort jag har semester och laddat tillräcklig energi 😉

[Jens]
6/26/14, 10:02 PM
#150

Ohh, det är så satans perfekt för guramisarna! De måste stortrivas!!! Verkligen härligt kar du har !!

sauk1
6/26/14, 10:04 PM
#151

Nja, de verkar mest trycka och tränga sig fram mellan svärdsplantestjälkarna 🙂

[Jens]
6/26/14, 10:12 PM
#152

Du får väl rensa lite dårå ! ;))

sauk1
6/26/14, 10:25 PM
#153

Hehe! Tack för positiva kommentarer om karet. Det är alltid roligt att höra.

Annons:
[VSK]
6/27/14, 6:01 AM
#154

#149

Jösses så himla snyggt 👍

EmmaiNorr
6/27/14, 12:58 PM
#155

Väldigt vackert. Jag får lust att shoppa plantor när jag tittar på dina bilder.

sauk1
6/27/14, 2:40 PM
#156

Tack! Synd att jag inte säljer plantor, då… 😉

sauk1
7/2/14, 11:34 PM
#157

Då var steg ett genomfört, för att säkra en trevlig semester som startar på fredag. 10 kilo sten inhandlat i akvariebutiken. En rejäl baddare av samma typ som i räkkaret. Resten, ca 6 stenar, ska i stora karet, 180-liters. Måste bara komma på hur det ska vara.

En hel del växter har i alla fall åkt ut, så att det blir plats och lite fri simyta 😉

sauk1
8/21/14, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Nu var det dags att visa första impuls-"skräp"-meganörd-ebay-shoppingen. Denna gång en käck akrylhållare för alla växtredskap till akvariet. Den kan lätt placeras i skåpet och plockas fram och hängas på akvariet vid veckans vb. :)

sauk1
8/21/14, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Herr Gurami njuter av grönskan…

peppe_ing
8/21/14, 10:17 PM
#160

mycket stilig guramiherre 😍

Annons:
[Jens]
8/22/14, 7:30 AM
#161

#158 Tjusigt ! Jag har också tänkt mig att skaffa mig något sånt. Har lite fler saker som jag tänker köpa men har inte haft tid att sätta mig ner och göra det. Ska imorgon iväg till 'Den blå planeten' i Danmark (http://www.denblaaplanet.dk/se/).

Kanske hinner jag sätta mig ner och kolla på det nästa helg, vi får se men nu ser jag fram emot resan imorgon.

sauk1
8/24/14, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Jahapp, då var det igång. Idag blev det hastigt och improviserat en tur till Akvarielagret med fru och barn, på deras initiativ.

Fick där chansen att se den mal jag suktat efter lite, L204, i levande livet. Såg fin ut, så en sån kommer det nog att bli.

I övrigt ska jag göra om i karet, både ommöblering och omplantering, plus att en del fiskar byts och att det (förhoppningsvis) blir lite glesare bebott.

Jag hade tidigare pratat med min fru om att galaxyrasboror och Rosentetra är himla fina, men utan några jubel. Nu när de alla såg dem på riktigt så höll samtliga med. Tyvärr försökte min fru köpa rosentetror ur lagrets visningskar, eftersom hon tyckte de var finast där 😂Ska jag tillägga att det inte blev några rosentetror?

Jag hade egentligen tänkt bli av med de fiskar jag inte skulle behålla, göra om i karet och sen köpa in det jag ska ha.

Men helt oväntat och rätt kul blev det inköp av marmorbilbuk idag istället. Det fanns ett stim på sex stycken inne, så jag knep alla. De har kommit överens med våra Mosaikgurami och simmar runt och utforskar så fint… Fortsättning följer.

[Tinitusan]
8/24/14, 9:57 PM
#163

ah 204 såg jag på djurkompaniet oxå men den kostade över 500kr vilket jag tycker är för mkt, vad kostade den ni såg?

Lilolizeit
8/24/14, 10:01 PM
#164

Va fina bilbukarna var! Jag har alltid tyckt dom ser så obehagliga ut. haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
8/24/14, 10:43 PM
#165

#163 Vi frågade faktiskt inte, men jag har sett på deras fisksök att stora finns för ca 475 kr. #164 Måste säga att jag själv aldrig lagt märke till dem förut, men de ser rätt coola ut och jag tror de tar sina flygturer ibland under täcklocket för jag har hört en ny typ av smällar. Hoppas bara de inte landar på innerfiltrets lock i juwelkaret…

[Jens]
8/25/14, 1:57 PM
#166

Så söta de är! Jösses så kul !! Verkligen fina firrar ! =)

sauk1
8/25/14, 3:39 PM
#167

#166 Ja de var roligare än vad jag trodde i butiken. De simmar i pumpens ström och håller sig precis vid vattenytan. Verkar ta en flygtur ibland och de käkar än så länge bara det som ligger på vattenytan, även om jag sett en dyka till botten. De ser roliga ut när de "struttar" fram med buken i flödet… :)

Annons:
sauk1
9/1/14, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Nu fortsätter vi med del 2 i onödiga-akvaristgrejer-shoppade-på-ebay! Märks det att jag försöker undvika att rensa och göra om karet helt? Hade jag varit en annan medlem som jag beundrar hade jag redan gjort om fem kar och målat om vardagsrummet (*vinkar till Tinitusan*)! 😂

Får se om jag får upp bilderna.

En fin låda är aldrig fel…

sauk1
9/1/14, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Vad kan detta vara för livsnödvändigt?

sauk1
9/1/14, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Jo en "håll alla lösa sticklingar på plats överst under ljuset och inte i filtret"-grej. I glas. DET är kvalitet. Från Hong Kong…

[Tinitusan]
9/1/14, 10:34 PM
#171

hahaha, vet inte om det där var en komplimang eller ej men optimistisk som jag är väljer jag självklart att ta det som en ;)

sauk1
9/2/14, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Nu har även min räkmatarskål kommit. Så idag blev första dagen de fick testa snowflakefoder!

[Jens]
9/2/14, 7:31 PM
#173

Jag såg de där löv-skålarna också men blev lite osäker på formen men nu ser jag att det är bra det också!

sauk1
9/3/14, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Jag har tänkt skaffa en mal utöver de pansarmalar jag har. Kommer att göra om med kolsten och letade därför efter grottor som jag vill inte ska synas. Men industrigrottor i svart kostar ca 100 kr. Jag fick för mig att testa med vad jag hade hemma istället: sanden, akvariesilikon och två lerkrukor. Ni som kan så mycket mer om malar än jag, accepterar de såna här nerkörda liggande i sanden?

Annons:
[Tinitusan]
9/3/14, 9:15 PM
#175

hmm ja det gör de säkert dock är de nog för stora som lekgrottor men det är kanske inte det du är ute efter?

och tala gärna om hur det håller sig med sanden får har själv funderat på det där på tegelrören om man kunde göra dem mindre synliga på så sätt

mimåne
9/3/14, 9:43 PM
#176

Tjusigt! Hoppas det fungerar :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/3/14, 9:46 PM
#177

#175 Ok ja nu ska jag ju bara ha en så leken tror jag uteblir ;) Men krävs det slätt tak i grottan och väldigt trångt utrymme annars?

[Tinitusan]
9/3/14, 10:27 PM
#178

idealiskt är ju en grotta med öppning som inte är större än hanens kropp så han kan täppa till öppningen helt, men jag har haft lek i grottor aningen större än så

sauk1
9/7/14, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

OJ! VAD har jag gjort!?

[Tinitusan]
9/7/14, 6:33 PM
#180

vad har du gjort, vad har du gjort, vad har du gjort?????????!!!!!!!!!

sauk1
9/7/14, 10:08 PM
#181

Övergivit mitt jungelakvarium och rensatt rejält. Sitter med tre hinkar växter till försäljning. :) Vet inte om jag är nöjd, men fler växter på ingång och så ska de växa till sig. Ja du hör, jag försöker trösta mig. Men jag var tvungen göra nåt! Det fanns ju inte fri simyta.

Annons:
mimåne
9/7/14, 10:11 PM
#182

Jag behöver växter sauk1! Massor! Vad har du för intressant i hinken? :)

Jag tycker akvariet ser intressant ut, jag gillar din idé och resultatet!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/7/14, 10:13 PM
#183

Tack mimåne! Jag la precis upp annons här men du kan få välja först :)

sauk1
9/7/14, 10:21 PM
#184

Tyvärr hade jag allt på täckplast för golv, höll på i tre fyra timmar. När jag tar bort plasten inser jag att det var hål i den och parketten har stått i vatten under hela tiden! Vattenskadade kanter mellan skivorna…

[Tinitusan]
9/7/14, 10:33 PM
#185

aj aj aj, jag har ju parkett i hela mitt vardagsrum/matrum/hall o FATTAR INTE att det inte blivit skadat än efter alla dessa spill o glömda tömningar etc, jag har nog ett supergolv ;)

mimåne
9/7/14, 11:08 PM
#186

Nämen oj så snällt sauk1 :)

Det var tråkigt att höra om ditt golv. Jag får lov att köpa lite växter av dig nu då, så får du bidrag till eventuella restaureringskostnader.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/7/14, 11:28 PM
#187

Det har i alla fall torkat upp nu, verkar det som, och ser inte lika illa ut. Undviker att rulla ut mattan på ett par dar. Jag gillar ju växter. Men också sten. Och rötter. Samtidigt ska allt in i 180 L. Går inte i. Hoppas det blir bättre med tiden…

[Tinitusan]
9/7/14, 11:40 PM
#188

"Allt blir bättre med tiden"

Annons:
sauk1
9/7/14, 11:49 PM
#189

#188 NOT! :)

sauk1
9/10/14, 6:07 PM
#190

Nu är i alla fall alla fiskar som vi inte ska ha bortlämnade till butik och privatpersoner. Kvar är mosaikguramis, marmorbilbuk och pansarmalar. Frågan är vad vi kompletterar med. Något intressant, jag gillar dvärgciklider, men hittar inte riktigt det där som känns kul. Funderade på paletter, men de lär väl stressa ihjäl de lugna Gurami och bilbuk? Vad tror ni? Tips på annat? När jag inte kom på något hade jag tankar på att t o m ta in Fjärilsciklid igen, nu med surt vatten o mycket växter på plats. Plus färre invånare. Men vet inte… Alla tips o tankar välkomna! Det jag har bestämt mig för är att hålla en L-mal, troligtvis 204 flash pleco.

sauk1
9/10/14, 6:09 PM
#191

Parketten har torkat och ser fin ut igen. *PUST!*

[Tinitusan]
9/10/14, 6:17 PM
#192

ah det blir herr 204, roligt!

men måste tillägga att när jag läser om den i min fina lilla L-malbok står det utöver att den är träätare att den även tenderar att äta växter, ngt du kanske redan känner till men med tanke på ditt CO2 system o fina växter ville jag ändå tillägga det =)

[Tinitusan]
9/10/14, 6:18 PM
#193

haha titta, parketten blev i alla fall bättre med tiden ;p

mimåne
9/10/14, 6:59 PM
#194

Palettciklider tror jag du gör bäst i att skippa faktiskt. Du har det så harmoniskt med de fiskar du har nu att de vore synd att förstöra det. Men varför inte köpa någon fredlig, lite mindre ciklid, ett gäng ungfiskar 5st. Låta de para ut sig och studera lekbeteendet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/10/14, 11:24 PM
#195

Tack för kommentarer Tinitusan och mimåne! Konstigt, på zoopet och andra utländska sajter står det bara trä och carni som mat. Därav att jag valde den istället för en del andra. Hmmmm. Vad ska man lita på? Ja paletter är kanske inte så bra. Vad för ungfiskar tänkte du på, mimåne?

Annons:
sauk1
9/10/14, 11:32 PM
#196

Tinitusan, nu hittade jag t o m detta som pekar ut L204 som bra val för växtakvarier: http://www.planetcatfish.com/shanesworld/shanesworld.php?article_id=287 Förbryllad!

[Tinitusan]
9/10/14, 11:43 PM
#197

jag läste infon i back to nature L-malar, men planecatfish är ju annars väldigt bra sida, jag ska dubbelkolla imorgon så jag inte läst fel!

förresten vad är det för planta i bild 116?

sauk1
9/11/14, 8:15 AM
#198

Echinodorus vesuvius. Alla skott sålde jag här men finns på t ex akvarieplantor.se eller i zooaffär genom beställning.

[Tinitusan]
9/11/14, 9:02 AM
#199

det jag läste var om släktet panaqolus i allmänhet;

kost: I naturen uteslutet träätare, där den lever på dött trä som har fallit ner i vattnet. I akvariet accepterar fiskarna inte bara trä utan alla slag av vegetabiliska foder, och kan dessutom ges plecochips och fodertabletter med hög grönfoderhalt.

skötsel: Trots deras extremt specialiserade ätbeteende kan man verkligen rekommendera dessa fiskar. De är fredliga akvariefiskar, som dock inte är lämpliga i tättplanterade akvarier(växtätare). De ställer inte några speciella krav på vattenvärdena.

jag tittar sen under L204 specifikt för att se om det kanske står ngt annat, tänker att de kan säkert skilja sig även släkten imellan men det står inget mer än om odling där.

[Tinitusan]
9/11/14, 9:51 AM
#200

om du kollar planetcatfish och går in på L204 så står det "vegetables are avidly eaten" vilket i sin tur skulle kunna tolkas som en tolkning av att de gärna äter växter oxå.

sauk1
9/11/14, 12:43 PM
#201

Den kanske är som räkor, äter gärna broccoli men inte växter? ;)

[Tinitusan]
9/11/14, 2:42 PM
#202

Ja du lär ju märka det ;)

Annons:
sauk1
9/11/14, 4:47 PM
#203

Ska jag skriva upp dig på listan över intressenter av mina färdigtuggade växter? 😃

sauk1
9/11/14, 4:47 PM
#204

Inga fisktips?

[Tinitusan]
9/11/14, 5:56 PM
#205

haha ja det lär ju inte bli värre än mina växterfarenheter denna veckan ändå lol

sauk1
9/11/14, 9:46 PM
#206

Lovar skicka allt i ett blött paket. Ska backa över det med ett fordon of your choice.

[Tinitusan]
9/11/14, 9:57 PM
#207

hahaha förslagsvis en kombi med extra breda hjul, gärna metallic brun

GuUuLd
9/11/14, 10:23 PM
#208

L204 är en träätare som sagt och att det står "vegetables are avidly eaten" betyder dock inte att de äter växter, men grönsaker är däremot något de uppskattar. Vi matar våra med sötpotatis, gurka mm. och det är populärt! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

sauk1
9/11/14, 10:27 PM
#209

Tack för det förtydligandet! Har spenderat senaste timmarnas lediga minuter med att till och från kolla andra L. Men då landar jag alltid på Hypancistrus, som är ännu blygare, om jag fattat det rätt. Håller mig gärna till ursprungstanken L204. Får kolla först om butiken kan tänka sig ta tillbaka fisken om den första dygnet går loss på växterna? :)

Annons:
peppe_ing
9/11/14, 10:29 PM
#210

Trams.. Finns så många fina växter i plast ju ;)

GuUuLd
9/11/14, 10:30 PM
#211

#209 Får den bara tillgång till rötter, grönsaker & algtabletter kommer den inte ta växterna :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/11/14, 10:45 PM
#212

Jag måste bara få frågaen snabbis guuuld tycker du alltså att boken jag nämnde inte alltid har rätt o att man ska dubbelkolla infon på andra ställe oxå?

GuUuLd
9/11/14, 10:50 PM
#213

Man ska alltid kolla flera olika källor, nu har ju jag dessutom dessa fiskar själv och de må vara riktiga små "sågverk" men mina fiskar är inga växtätare.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

sauk1
9/12/14, 7:19 AM
#214

På tal om sågverk, hur ser rötter och substrat ut efter dem egentligen?

GuUuLd
9/12/14, 7:47 AM
#215

#214 Rötterna krymper en hel del och det blir mycket skitigt i akvarierna, väldigt mycket träflis osv. Men såklart sen är det ju skillnad på om man har en eller 15st ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/12/14, 9:10 AM
#216

kan det även vara så  att vissa i ett släkte är värre än andra? tänker att nu L204 kanske inte är så inbiten växtätare men en annan panaqolus kanske äter mer växter?

Annons:
GuUuLd
9/12/14, 9:28 AM
#217

Ja, det skiljer sig en hel del mellan arter inom olika släkten. Nu har jag inte erfarenhet av alla panaqolus utan bara 4-5 arter, men då har jag personligen haft mer problem med att ancistrusar ger sig på växter än att någon av panaqolus arterna gjort det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/12/14, 9:41 AM
#218

ah där ser man, förresten du nämnde 15st 204, innebär det att du odlat dem o att de leker i fångenskap?

GuUuLd
9/12/14, 11:18 AM
#219

#218 Ja 15st vuxna har vi, vi har haft en lek på dem. De är dock väldigt svåra.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
9/12/14, 11:31 AM
#220

#218 Här är en bild på ett av ynglen, om nu bilden lyckas komma med :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
9/12/14, 11:31 AM
#221
[Tinitusan]
9/12/14, 3:15 PM
#222

nope inen bild =/

GuUuLd
9/12/14, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

Näe misstänkte att det inte skulle funka, brukar inte funka när jag försöker lägga upp bilder från mobilen.. Men här kommer den iaf :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
sauk1
9/12/14, 9:23 PM
#224

Fin!

Aristarcos
9/12/14, 9:48 PM
#225

Vilken fin mal!

[Tinitusan]
9/12/14, 9:55 PM
#226

titta ja så fina!

mimåne
9/13/14, 1:20 PM
#227

Den där, malen, var ju ganska fin ändå..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/13/14, 1:30 PM
#228

haha mimåne!

mimåne
9/13/14, 1:42 PM
#229

Faktiskt rätt söt med sin nos och stora svarta ögon! Vad var det för namn på den här?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/13/14, 2:13 PM
#230

det är en L204

Annons:
GuUuLd
9/13/14, 2:46 PM
#231

Och namnet på den är Panaqolus albivermis :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/13/14, 5:13 PM
#232

Panaqolus albivermis.. Det kan jag ju bara hoppas att jag lägger på minnet :p

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/13/14, 6:07 PM
#233

kommer du bara ihåg numret så kan du ju alltid googla fam namnet sen, guuuld verk mkt duktig på namnen, själv är jag oerhört dålg på att komma ihåg namn, betydligt bättre på siffror!

sauk1 förresten hur har det gått med dina krukor? håller det?

sauk1
9/13/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#234

Än så länge funkar det med krukornas silikon, men jag har ju inga användare av dem än, bara nyfikna testpiloter :)

mimåne
9/13/14, 8:46 PM
#235

Siffror kan jag inte alls mig på. Jag kommer knappt ihåg min egen ålder eller vilket år det är. Så vilket nummer en mal har lär jag aldrig komma ihåg, sedan tycker jag det är så mycket trevligare när man använder deras riktiga namn och inte bara ett nummer :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
9/13/14, 8:47 PM
#236

Smälter dom bra in då krukorna, sauk1?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/13/14, 8:50 PM
#237

ja trevligare är det väl absolut men inte om man inte kommer ihåg haha då duger numret bra =)

Annons:
[Tinitusan]
9/13/14, 8:51 PM
#238

kan du inte ta en större bild så man ser lite tydligare?

sauk1
9/18/14, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Aaargh! Så har pansarmalarna varit i farten igen. Mina nya Limnophila hippuridoides. Vad är det med dem och skira växter? Skumt nog gillar de inte Hetheranthera zosterifolia, som jag tycker är mycket tunn och bräcklig. Men det ska väl vara en rejäl stjälk kanske!? Jaja, de är för söta att vara arga på.

[Tinitusan]
9/18/14, 8:45 AM
#240

haha hoppsan!

har liknande i mitt malawikar där fiskarna inte rört ngn växt på månader nu har de plötsligt börjat nypa av mina polsperma, tur man har mängder haha

mimåne
9/18/14, 9:59 AM
#241

De är luriga, dessa fiskar ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
9/18/14, 10:05 AM
#242

Så fräckt av dom!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
9/18/14, 10:41 AM
#243

Samma sak har hänt med blyxa och pogostemon helferi.

sauk1
9/19/14, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Nu sitter det 2x39w lysrör extra under "Juwel-huven"! :) Skar till de gamla juwelreflektorerna i plåt så de passar och köpte nya. Den nya modellen sitter på originalrampen för de görs ju i någon slags akryl numera, med utbytbar folie. Valde två Sylvaniarör, aquastar och grolux. Skulle kanske tagit två aquastar, men det här blev rätt fint ljus. Gillar det. Juwelrören är det dags att byta också och då tar jag nog två Day istället för nuvarande Nature och Day. Startar med bara 2 timmar belysning på extrarören för att vänja växterna och inte få GDA ("grönt på rutan"). Ska utöka successivt sen. Sett en del extra bubblande redan och bättre färger o tillväxt. Bra nya skott o ljusgrönt på mossan.

Annons:
[Tinitusan]
9/20/14, 10:10 AM
#245

kanon! jag har själv märkt att rör med dagsljus passar väldigt bra till de "vanliga" snabbväxande, inte för att det är på den nivån du snackar men ändå ;)

sauk1
9/21/14, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Det växer… Ännu inte planterat allt på rätt plats eftersom jag inte fått tag i alla växter jag ska ha.

Lilolizeit
9/21/14, 3:10 PM
#247

Jätte fint!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

inthegame
9/21/14, 3:40 PM
#248

#246 Såå fint!🤤

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sauk1
9/28/14, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Ny invånare!

mimåne
9/28/14, 7:14 PM
#250

Förresten sauk1. Visst är det två strömbrytare till lysrörshållarna, så att man kan tända endast det ena om man så vill?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/28/14, 7:18 PM
#251

ååhhh vad är det för fin liten mal?

Annons:
GuUuLd
9/28/14, 7:27 PM
#252

Ser ut som en något tunn L201 :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Lilolizeit
9/28/14, 8:49 PM
#253

Vilken fining!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
9/28/14, 9:10 PM
#254

#250 Nej, inte vad jag har sett. Använder den dock inte så, men jag slog på switchen och båda lysrör är tillkopplade.

#251, 252, 253 Ja, det är en L201. Jag bestämde mig för att ändra från 204:an när GuULd kunde avslöja att jag hade både för hårda träslag i hela karet plus att allt jag bundit på rötterna kanske skulle ryka. Varför jag först tvekade för 201 var att de ska vara ännu blygare än 204, men än så länge paraderar denna goding längs hela framrutan mest hela tiden. Den verkar gilla att hänga med de andra fiskarna och söker sig dit. Hoppas det fortsätter så, men den har ju bara timmar i karet än så länge. Jag trodde nog först att den skulle försvinna omedelbart efter inkoppningen och trycka i dagar eller veckor i en grotta. Men nej då.

sauk1
9/28/14, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#255

En till bild på L201…

sauk1
9/28/14, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Oroande midjemått…😂

mimåne
9/28/14, 9:40 PM
#257

Nu förstår jag inte riktigt.. Slog på switchen?
Menar du alltså att man inte kan ha igång det ena bara?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/28/14, 9:57 PM
#258

trevligt trevligt, jag upplever faktiskt mina hypancistrus som ganska framme oxå, jag har L333.

men förresten vilket träslag är för hårt för 204an, det missade jag?

Annons:
sauk1
9/28/14, 10:07 PM
#259

#257 Det verkar bara vara en on off på ballasten som kontrollerar båda rör så du kör on på båda och off på båda inte en i taget. #258 Mopani. Fast det var nog som vanligt min rädsla för skadade växter o mossa som avgjorde! :D

GuUuLd
9/28/14, 10:14 PM
#260

#255 Håll lite extra koll på den. Den ser väldigt tunn ut på bilderna.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/28/14, 10:17 PM
#261

Fasen också.. Att aldrig något ska gå som man vill :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/28/14, 10:26 PM
#262

#260 Ok. Imorgon börjar nästa projekt. Projekt matning. Ska hålla koll. Bra att du säger till, eftersom du har sån erfarenhet. Jag fick kommentaren när jag avyttrade kuhlii och kardinaltetrorna att det var de fetaste fiskarna butiken sett ;) Matar mest med frysfoder. Visst är de mest carnivorer? Han i butiken började snacka om algätare men det är ju inte exakt det som står på planetcatfish.

sauk1
9/28/14, 10:28 PM
#263

#261 Varför måste du ha ett tänt i taget?

GuUuLd
9/28/14, 10:31 PM
#264

#262 De är omnivora (allätare) om man ska vara petig men alger och vegetarisk kost är inget de är intresserade av direkt utan det är animaliskt de föredrar :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/28/14, 11:08 PM
#265

Jo, det är så här att jag ska starta upp två nya akvarium bredvid varandra. Jag börjar med det ena så får det andra bli ett par månader senare när suget slår till igen. I dom här vill jag sätta in ett lysrör till vardera. Då kommer jag upp i 0.6w/L.

Jag tänkte köpa lysrörshållarna och dra en till vardera akvarium, eftersom det är hållare till två lysrör på "ett kit". Det betyder alltså att jag till en början bara hade nyttjat det ena extra lysröret tills det andra akvariet kommit igång också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sauk1
9/29/14, 6:37 AM
#266

#265 Då förstår jag .

sauk1
9/29/14, 8:59 AM
#267

Jaha mitt öde i ett nötskal :) Jag har funderat på L-mal länge och dagen efter att jag till sist köper en så får jag kontakt med en privatperson som säljer sina för en tredjedel av priset. Nu måste ni hjälpa mig. Jag hade tänkt ha flera från början men uteslöt det pga kostnadsskäl. Så köpte jag andra fiskar. Där kommer problemet in… :) Nu kommer jag på mig själv med att dividera om fisk per liter etc… Aaaargh! Sitter redan med samma "fiskcentimeter" som trolig (!) vattenvolym, men då räknar jag med 130 liter vatten i ett 180 liters kar. Visst är det viktiga mängden vatten och inte bottenarea? Jag ser hur fiskköpångesten lyser igenom texten… Tinitusan vad har du gjort med mig!? ;)

[Tinitusan]
9/29/14, 10:00 AM
#268

hahaha vill du verkligen veta?

[Tinitusan]
9/29/14, 10:07 AM
#269

MEN eftersom du faktiskt frågar en person som förtillfället bygger en inomhusdamm för att kunna ha rejält stora malar OCKSÅ, alternativt många malar, så ska jag tala om vad jag hade gjort ;p

först vad är det för malar hen har? är de importerade, egenuppfödda etc, är det hypancistrus som den du har eller vilken sort? har du hål i plånboken eller finns det utrymme för ett specialbeställt 200x50x40 kar i storarummet haha

nej skämt å sido så tror jag nog du får rum med en mal till i alla fall förutsatt att du inte har en massa andra bottenlevande men det har jag för mig att du inte har väl? med malar är det ju mer bottenytan man räknar snarare än vattenmängden o kanske kan du tänka om i ditt nya aquascape om du har ngn fisk i det stora som skulle kunna flytta in där, men jag har inte riktigt koll på vad du har. men mitt generella råd är, MISSA INTE BILLIGA L-MALAR!! =D

sauk1
9/29/14, 12:02 PM
#270

#269 HAHAHA! Like på den! Det som erbjuds är fler L201. Jag hade ju gärna haft en av varje kön men det är svårt att se nu. Den jag har är exkl stjärtfena kanske 7 cm och de som säljs är tre år men han kan inte könsbestämma. Tre år säger mig inget. Fler kar lär det inte bli, även om min fru går igång i butiken lika mycket som jag. Lustigt nog är hon sval när jag berättar om arter o visar bild men sen i butiken pekar hon ut "fantastiska fiskar" och så är det precis de jag pratat om!

[Tinitusan]
9/29/14, 6:04 PM
#271

hehe ja men då så, är det samma så tycker jag absolut du kan köpa ngn mer, får du sen till ett  par så kan du ju faktiskt sälja av den som inte fick till det ;)

men hur många har han då? vet han om de lekt? kan egentligen inte så mkt om ålder så långt har jag inte kommit i min kunskap, är ju novis trots allt men guuuld kan säkert hjälpa dig där! men jag skulle tro att 3 år är rena tonåringen!

haha tja kanske din fru bara försöker väga upp din entusiasm men kan inte hålla sig väl i butiken? du har åtminstone kommit på en bra strategi för att få som du vill haha

GuUuLd
9/29/14, 7:34 PM
#272

Är de tre år borde de kunna vara könsmogna iaf. Men det är svårt att veta. Det är bättre att få storlek på dem än ålder då storleken kan variera en hel del beroende på hur de är uppväxta :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
sauk1
9/29/14, 7:44 PM
#273

#272 Vad tror du om ålder på min nuvarande som är ca 7 cm ex bakfena?

GuUuLd
9/29/14, 7:58 PM
#274

#273 Som sagt ålder är inte så lätt att veta då de kan växa väldigt olika.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

sauk1
9/29/14, 9:10 PM
#275

#274 Ok bollen är hemma ;)

sauk1
9/30/14, 9:37 PM
#276

#261 mimåne ett tips på bra armatur som säljs billigt just nu. Samma jag använder till räkkaret: http://plantswap.se/viewtopic.php?f=2&t=18799

mimåne
9/30/14, 10:37 PM
#277

Ååå! Fungerar dem även med täckglas? Tänker om man kan lägga dem på glaset?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
10/1/14, 8:52 AM
#278

Eller skär ut utrymme i täckglaset för "benen"?

mimåne
10/1/14, 12:49 PM
#279

Det hade fungerat men jag har inte verktyg nog här hemma till att göra det :/

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sauk1
10/1/14, 1:13 PM
#280

Är glaset i ett stycke? Annars kanske du kan skjuta ut en halva och ha glipa i mitten? Jaja det där avgör du ju själv.

mimåne
10/1/14, 1:23 PM
#281

Glaset är i ett stycke. Jag fick svar från säljaren om att lamporna förmodligen inte skickas så då sprack det ändå.. Men det var ett fint av dig att tänka på mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
10/2/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#282

Nu förstår jag vad GuUuLd menar med att malen var tanig. Här är kamrat nr två, en riktigt fet en! Jag hann tyvärr inte ta en bra bild. Får återkomma.

[Tinitusan]
10/2/14, 11:10 PM
#283

åh du köpte fler, tjohooo!

Upp till toppen
Annons: