Annons:
Etikettallmänt
Läst 22024 ggr
Elsmen
4/23/13, 3:25 PM

Fråga om Kulfisk

hejsan, jag är lite nyfiken på Kulfiskar. Tycker att dom är väldigt söta och skulle vara kul att ha. Men hur är dom fiskarna? kan man ha dom med andra fiskar elr vill dom helst leva själv elr bara med sin egen art? äter dom flingfoder elr något annat? vill veta så mycket som möjligt om dom här söta fiskarna :D Det är väl dvärgkulfisk man brukar ha i akvarium? Jag skickar en bild på vilken fisk jag menar ifall det finns olika sorter :)

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Annons:
Elsmen
4/23/13, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
[Seaside]
4/23/13, 3:38 PM
#2

Ser ut som en grön kulfisk på bilden och här finns lite info om den:

http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/spottedgreenpuffer.php

Håller med dig - dom är ruskigt charmiga!!

idaaforsling
4/23/13, 3:47 PM
#3

Men guuud vilken söt kulmage!! :D

Elsmen
4/23/13, 3:49 PM
#4

#2 åh okej jag kollar in :)

ja dom är underbara xD

#3 jag vet xD

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Elsmen
4/23/13, 3:52 PM
#5

kan man ha två elr tre kulfiskar och en mal?

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

[Seaside]
4/23/13, 3:53 PM
#6

#5 Beror ju på storleken på akvariet (som alltid) 🙂

Annons:
Elsmen
4/23/13, 3:54 PM
#7

#6 har ett sexkantigt akvarium, vet dock inte hur stort. men funderar på att köpa ett nytt xD

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Elsmen
4/23/13, 3:56 PM
#8

nej oj menade att jag hade ett 8kantigt akvarium xD

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

[Seaside]
4/23/13, 3:58 PM
#9

#7 För alla djur är ju större yta desto bättre. Vi ägare tjänar ju även på det - inte bara samvetsmässigt - utan för att djuren då mår bärre = större risk att de håller sig friska och lever längre 🙂. Om det är grön kulfisk som du suktar efter så blir de ju 17 cm långa, du funderade på några kulfiskar och en mal. Så några 100-liter behövs nog. Någon annan kanske vet mer exakt…?

Elsmen
4/23/13, 3:59 PM
#10

#9 ja men därför hade jag tänk att köpa ett större akvarium :) men kan man ge flingfoder till Kulfiskar?

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

oh-la
4/23/13, 4:00 PM
#11

skulle säga att det inte är en grön kula, utan en dvärgkula (Carinotetraodon travancoricus) på bilden :) dvärgarna är dom fredligaste av kulorna, men man ska ändå vara försiktig, och dom ska helst gå själva.

kulor är generellt lite kinkiga. dom är känsliga mot dåliga vattenvärden, och till på köpet har dom bordsskick som en ilsk tvååring, vilket inte är kul mot vattenvärdena. dom ska gärna ha lite salt i vattnet, och lite högre temperaturer då dom lätt får otäcka svampangrepp. foder är en kombo av levande (snäckor, räkor, mask och liknande) och frysfoder. dom är KRÄSNA! inget flingfoder eller pellets här inte!

många kulors tänder växer hela livet, eftersom de naturligt använde dem till att krossa skalet på snäckor och små kräftdjur. det är därför viktigt att man då och då ger snäckor och räkor så dom får slipa ner tänderna.

jag har en Carinotetraodon Borneensis, och i princip alla kulor utom travancoricus ska hållas själva. hade min tillsammans med platyyngel, och han hade ihjäl dem över en natt. han går med några mala, och det går bra, men räkna inte med att ha dem i ett akvarium a la fisksoppa.

min är som en Kampfisk i lynnet. se han sin egen spegelbild i glaset spänner han ut sig och går till attack. riktigt tyken ser han ut :P

[Seaside]
4/23/13, 4:02 PM
#12

# 10 Såg det, jag motiverade bara varför just det du funderar på = större yta är så himla bra 🙂. Såg att oh-la hann svara före mig, så jag raderar mitt mat-svar eftersom vi hade skrivit samma sak.

#11 Ok, min miss. Hade lite svårt att bedöma storleken på kulfisken på bilden…

Elsmen
4/23/13, 4:04 PM
#13

#11 gud så roliga det låter som att dom är xD då kanske det räcker med en sån och en mal? är väldigt sugen på en sån liten krabat x)

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Annons:
oh-la
4/23/13, 4:25 PM
#14

dvärgkulor är lättast att hitta, och då kan du ha tre stycken i ett 30-40l. mycket gömställen och växter, så är det inga problem. vill du ha en annan art, typ lorteti eller irrubesco (har haft den senare, ochså en riktigt söt krabat) bör du ha dem själv. dom är lite större, mellan 4-5 cm.

jag upplever kulor som väldigt personliga och roliga. min Glenn är exempelvis livrädd för min sambo, men simmar gärna fram till glaset när jag är där.

kulfiskar är inga storsimmare, så dom behöver ingen mastodontyta. dvärgar kan du rätt ha i 20-30l enligt min åsikt. har Glenn i 35-40l och skulle inte tycka att han behöver större. sävliga är nog fel ord, men det är inga tetror vi snackar om i simmbehov :P

Elsmen
4/23/13, 4:29 PM
#15

#14 ja har sett såna lite överallt och tycker att dom är mycket söta x) kanske kan man skaffa två såna och en mal :)

låter som ett par riktigt roliga fiskar xD

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

CaptainBunchie
4/23/13, 4:42 PM
#16

Kulfiskar är ingen fisk man går och köper spontant, nej det kräver mycket påläsning och förberedelser.

#1 Är inte dvärgkulfisk.

De större arterna ska helst gå ensamma och behöver mycket utrymme 120L +

Kulfiskar är mycket känsliga not nitrit då de inte har fjäll, utan en skyddande slemhinna istället.
De är kräsna med mat och en del av maten ska bestå av levande snäckor, då de måste använda sin näbb så att den inte blir övervuxen.

Dvärgkulfiskarna är de lämpligaste fiskarna att ha i akvarium om man vill ha flera. En ensam kan gå i 20L, men om man ska ha flera behöver de minst 10-20L per individ! Dvs. 2-3 stycken i ett 50L akvarium, då de behöver etablera sina revir.
Dvärgkulfiskar är kapabla att döda både varandra och andra fiskar, även de som är betydligt större än sig sjäva.

Mycket växter är ett måste, då man genom växterna minskar chansen att få nitrit och samtidigt bryter sikten om man har flera fiskar.

Den enda kända fisken som går bra med dvärgkulfiskar, hos nästan alla som har haft de tillsammans har det gått bra. Otocinclus är även den en svårare fisk som är känslig för nitrit och svälter lätt ihjäl.

Mer nödvändig läsning: http://www.dwarfpuffers.com/

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Elsmen
4/23/13, 4:47 PM
#17

åh okej tack för informationen :) väldigt bra :)

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Gurky
4/23/13, 5:39 PM
#18

Som BlossaTossa skrev så är det där inte en dvärgkulisk, dom ser väldigt annorlunda ut. Det är en grön kulfisk och dom behöver bräckt till salt vatten. Dom "enda" kulfiskar som man kan ha flera av och med andra fiskar är dvärgkulfiskar.

farido13
4/23/13, 5:45 PM
#19

men är dom inte saltvattens fisk

CaptainBunchie
4/23/13, 5:58 PM
#20

Ja justja, dvärgkulfisken är den enda kulfisken som är helt sötvattensfisk!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[dynamitella]
4/23/13, 6:01 PM
#21

#20

Det finns fler sötvattenskulor :)

Auriglobus modestus 
Carinotetraodon immitator 
Carinotetraodon irrubesco 
Carinotetraodon lorteti 
Tetraodon cutcutia 
Tetraodon cochinchinensis

tlundegard
4/23/13, 6:14 PM
#22

Har ingen koll på gröna kulfiskar, men figure 8 kan man också ha fler av. Tror man brukar räkna 30 liter/kulfisk. Men som flera innan skriver så krävs en hel del kunskap för att skaffa kulfisk.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Gurky
4/23/13, 6:20 PM
#23

#19 Det är en stor skillnad mellan att vara en saltvattensfisk och att kunna leva i saltvatten.

CaptainBunchie
4/23/13, 7:22 PM
#24

#21 Mysko, är ganska säker på att jag har sett att det har stått "dvärgkulfisken är den enda helt sötvattenslevande kulfisken" el. liknande. Fel av mig då i guess! :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[dynamitella]
4/23/13, 7:23 PM
#25

#24

Jag har också läst det på ett par ställen, men ramlade över ett par arter då jag själv letade efter ett substitut för dvärgkulan :)

farido13
4/23/13, 8:51 PM
#26

ok tack

Gurky
4/23/13, 9:51 PM
Annons:
Isola03
6/30/16, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hejsan. Jag har två grönprickiga sötvattensblåsfiskar (kulfisk).De är inte dem lättaste fiskarna att ha, jag var nybörjare innan de fiskarna och jag har utvecklats mycket så det är en rejäl utmaning för nybörjare :) 

Här är svaren på dina frågor: De är väldigt trevliga och charmiga, de flesta kulfiskarna är väldigt aggresiva men de har jag sluppit.

De vill helst leva med sin egen art. Pga att de är så aggresiva av sig så går det inte att ha dem med andra fiskar plus att kulfiskarna är rovdjur.

De äter inte flingfoder men dem äter röda mygglarver som säljs på djuraffären, små räkbitar från mataffären, köttfärs från mataffären och sniglar som hittats ute (kan finnas på djuraffär) är väldigt bra för att slipa ner deras vassa tänder, de äter även maskar, de tycker dem är smarrigt. Om kulfiskarna är stora kan man även släppa in några levande guldfiskar men det väljer jag att avstå från. 

Jag hoppas att jag var till lite hjälp trots att frågan var ställd för länge sen :)

Lillyrod
6/30/16, 10:44 AM
#29

Då är det väl på sin plats att igen påpeka att det är olagligt att mata fisk med andra levande fiskar!

Upp till toppen
Annons: