Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 12199 ggr
xanna
1/2/13, 8:37 PM

Paludarium. Mitt projekt för 2013.

Jag har bestämt mig.

I år blir det ett akvaterrarium. Ett Paludarium!

Planen är just nu att det ska bli en liten damm med killis i en miljö av växter, mossor och rötter. Ett vattenfall och eventuellt, blue light-geckos.

Tänkte att jag skulle skriva av mig här från start och lägga upp bilder efter hand.

Som alla projektstartare vet, så kommer man på att vissa ideér är mindre bra och upptäcker nya tankebanor under färden.

Första problemet som ska lösas är: Att hitta det perfekta akvaterrariet.

Det första jag ska göra är att välja placering i hemmet och mäta vilka mått som fungerar.

Annons:
Xristina
1/2/13, 8:39 PM
#1

Ramlade in på den här tråden, men tycker det verkar himla intressant, så måste bara följa den och se hur det kommer gå för dig! Skrattande

wille_wille
1/2/13, 8:45 PM
#2

*tass*

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

xanna
1/2/13, 10:45 PM
#3

Nu har jag mätt och googlat rundor för att se vad som finns på marknaden.

Det som verkar passa mitt behov bäst är ett

"Exo Terra- glass Terrarium"90*45*90

Jag får kila ner och bolla mina tankar med djuraffären i morgon. (Varför har de inte dygnet-runt-jour?! Förstår de inte att det finns människor i nöd?)

sallad
1/3/13, 8:13 AM
#4

Spännande projekt! :)

-Rasmus 🌈

Ninja
1/3/13, 12:39 PM
#5

Vad roligt, jag har varit sugen på något liknande väldigt länge men inte kommit till skott. Så jag tassar lite här och håller koll på hur projektet utvecklas! Glad

Emmetem
1/3/13, 12:56 PM
#6

Tass! Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
[linnnmiolinnn]
1/3/13, 1:15 PM
#7

Fena

[Hildegrim]
1/3/13, 1:28 PM
#8

Vad är blue light gecko för art? Hittade inte direkt något när jag googlade på det.

xanna
1/3/13, 2:37 PM
#9

Oj! Jag förstår varför ni inte hittar något vettigt på geckonamnet  som jag uppenbarligen hittat på själv. ;)

Elecric blue day gecko. Lygodactylus williamsi

Jag hittade ett annat terrarium med mindre botttenyta 60*45*90. Jag mätte på bilden och fick fram att akvariedelen blir 15 cm hög.

Det ger en maxvattenhöjd på 12 cm och en vattenvolym på 32-40 liter.

Tanken är att bygga så att det blir ett hyllplan där terrängen byggs uppåt, så att inte akvariedelen minskar i onödan.

Akvariedelen ska ha en vanlig filterpump, vars vatten ska ledas uppåt och skapa ett vattenfall.

Jag har skickat ett mail till ett par killiodlare i Skåne, för att försäkra mig om att detta skulle kunna bli ett trivsamt kar för ett par fiskar innan köpet av akvaterrariet.

Jamie+Engla
1/3/13, 3:30 PM
#10

tass!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

-Cissi-
1/3/13, 3:32 PM
#11

Tass :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

SuperLimm
1/3/13, 3:38 PM
#12

Tass :)

Mvh Linn

[Hallonbåt]
1/3/13, 4:30 PM
#13

Spännande projekt som jag ser fram emot att följa!

Annons:
xanna
1/3/13, 4:48 PM
#14

I djuraffären tyckte de att ett 60*45*90-terrarium med en akvariedel på 40 liter skulle passa utmärkt för killifiskar.

Däremot var det lite delade svar på electric blue day gecko.

Den ena ansåg att det skulle passa perfekt, eftersom de trivs bra i en luftfuktighet kring 70% och att de var tillräckligt små för att inte skita ner nämnvärt.

Den andre var orolig för att det kanske skulle bli för hög luftfuktighet med en akvariedel+ vattenfall.

Lösningen på det får bli att invänta starten och mäta luftfuktigheten.

Är det för fuktigt så finns ju alltid pilgiftgrodor eller amerikanska lövgrodor.

Vi fick rådet att silicona om exo-terra-terrarium direkt, eftersom det är billiga kar som riskerar att läcka.. Ett bra tips. Jag lägger hellre tid på att vara säker, en att sitta efteråt med reperationer.

Det fanns även lite färdiga lösningar på vattenfall från exa terra, men jag tyckte att de var väldigt små. Charmen med att få bygga själv försvinner också om man köper färdigt. Så tanken att silicona, måla och såga frigolit kvarstår.

Vi funderar lite till innan vi beställer hem det, men ett exoterra 60*45*90 ligger högt upp på önskelistan just nu.

[Hildegrim]
1/3/13, 6:36 PM
#15

Med tanke på att Exo terras burkar är helt öppna i toppen (nät) så tror jag verkligen inte det kommer vara några problem med att luftfuktigheten blir för hög. Man brukar snarare få motsatta problem, alltså att det blir för torrt och man måste täcka för taket.

Det var för övrigt en fin gecko. ;P Men personligen hade jag nog valt någon anolis istället.

xanna
1/3/13, 7:36 PM
#16

#15  Se där! Man kanske till och med har möjligheten att anpassa efter vad man vill ha i burken. :)

Jag är lite rädd att större djur, som behöver mera kost, reslulterar i mer nedskitning. Det fungerar om det är ett art-paludarium, men nu vill jag gärna ha befolkning i vattendelen med. :)

Lussie
1/4/13, 2:11 AM
#17

tass! detta är jag oxå sugen på att göra, så får se hur det går för dig! Hur menade du med pumpen? Jag fattade inte… :S

stosse
1/4/13, 9:23 AM
#18

nyfiken :)

jossa5
1/4/13, 10:36 AM
#19

Måste sätta en tass jag med! :D Jättespännande projekt du har på gång!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lussie
1/4/13, 11:58 AM
#20

tass…

Annons:
xanna
1/4/13, 9:37 PM
#21

Nu har jag beställt hem terrariumet jag tittat på. Det kommer på tisdag.

(Jag tittade på priser på internet och frågade om de i djuraffären kunde tänka sig att matcha det priset som jag skulle få ett terrarium för på en websida. Det gjorde de. Det är lite fräckt att fråga, men hade de sagt Nej så hade jag köpt av dem i alla fall. Man ska sponsra sin lokala djuraffär om man tycker om den.) Flört

Jag stannade mig kvar i djuraffären och frågade om vattenfallet.

Förra gången jag byggde ett vattenfall, så köpte jag bara ett pumphuvud med bra tryck. Det duger inte denna gång, eftersom jag vill ha ett filter för fiskarnas skull.

De ansåg att akvariepumparna hade för dåligt tryck för att kunna göra ett så högt vattenfall som jag vill ha, men de hade pumpar för dammar.

Det är högt tryck i en pump för dammar, men det är lättare att strypa flödet i en stark motor, än att försöka sig på att göra tvärtom- öka trycket i en svag motor.

Tanken är ganska enkel för vattenfallet.

Jag vill sätta en vattenslang på utblåset från pumpen. Det ska vara en lång slang på 60-75cm som ska fästas mot bakgrunden. Sen ska bakgrunden byggas över vattenslangen och skäras till så att vattnet faller snyggt tillbaka ner i dammen.

rudyC
1/5/13, 9:38 PM
#22

tass =)

xanna
1/5/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har gjort en första skiss.

Det är bra att ha när man har en bild av åt vilket håll man vill att projektet ska luta. Då förstår folk bättre vad man menar och har lättare att hitta hjälpa en med det man behöver och även så bristerna i hur man själv har resonerat.

Över natten har jag grublat mycket över vattenfallet och pumpsystemet.

Tanken att låta vattenfallet vara filtreringen och att enbart sätta in ett enkelt pumphuvud med vattenslang lockar. Det blir billigare, är antagligen ljudlösare och det blir färre saker som behöver fixas rent tekniskt.

Om man bygger en "skål" högst upp som fungerar som en sil med filtreringsmatta, så borde allt skrofs filtreras bort. Har man sedan akvariegrus med javaormbunke och olika mossor i de nästkommande "skålarna" så borde väl vattnet hålla fin kvalite när de väl kommit ner till fiskarna igen?

plutopellis
1/5/13, 10:39 PM
#24

Tass Glad

Sleggyman
1/5/13, 11:25 PM
#25

Du skulle enkelt gömma filtermassa om du skall ha en sådan uppbyggnad. Bygga bara en "falsk" vägg framför pumpen med filter så man inte kan se den  framifrån typ som länken nedan visar.

http://backtonature.se/tips-tricks/slimline-filter/

fast i väldigt mycket mindre skala självklart.

xanna
1/5/13, 11:32 PM
#26

Tackar Sleggyman! Såna tips är guld värda!

Sleggyman
1/5/13, 11:35 PM
#27

Inga problem. Då kan du lätt plocka ut filtermassan och rengöra om så behövs. Skrattande

Annons:
xanna
1/8/13, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu är terrariumet hemma!

Jag blev lite besviken på att ljusrampen inte ingår i paketet. Alla bilder jag tittat på har haft med det, som om det var inbyggt, men så är inte fallet.

Bakgrunden som följer med är i frigolit och verkar vara ypperlig att skära till för ett filter, så som i länken Sleggyman kom med!

Terrariet är välplanerat för att ha pumpar, eller värmemattor i. Det är lätt att dölja sladdar och man behöver inte hitta på egna lösningar.

Man kan öppna både uppifrån och från sidan, så jag ser verkligen fram mot att få bygga i karet. Det kommer säkert bli urkul!

Just nu skär vi bort allt silicon i karet och det är skrattretande hur dåligt det sitter. På sina ställen skulle man kunna pilla bort det med fingrarna. Det är iofs ett billigt kar, så att det finns saker de dragit ner kostnaderna på får man väl vara beredd på. (2000:-)

xanna
1/8/13, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det var enkelt att silikona om.

Jag använder t-röd för att ta bort alla fettrester (inte för att det lär vara så mycket på ett nytt kar, men det är ren rutin.)

Sen lägger jag en jämn sträng med silikon.

Sist stryker jag med vatten och diskmedel över silikonet så att det blir jämt utsmetat i alla "spåren".

Nu står det på balkongen och härdar. Eftersom det inte ska hålla särskilt mycket tryck så strök jag på ett väldigt tunnt lager. 1-2 dagars torktid bör räcka.

Jag har på mina promenader hittat en betongmur med rikligt av mossa. Eftersom det är vinter finns det inte så mycket djur i den och då den växer där den gör, så har den inget restmaterial på undersidan.

Jag har plockat hem en del och lagt i en skål för att se om jag tycker att den kan kännas fräsch nog att ha i terrariedelen.

Folk med erfarenhet av mossor från naturen  får gärna tjoa till om sina erfarenheter.

MrJLundin
1/8/13, 11:10 PM
#30

Kul projekt!

[dynamitella]
1/9/13, 12:01 AM
#31

Jätteroligt att det börjar ta form redan! :)

Jag måste däremot skrika till lite om mossan. Mossa som man tar hem på vintern är i dvala, och dör snabbt (ruttnar) när den värms upp till över 20 grader.

Jag har provat med 4 olika sorters mossor uteifrån till mitt terrarium, och samtliga har ruttnat bort inom en månads tid.

Nu senast provade jag med torkad mossa från djuraffären, men även denna har redan ruttnat till en sur sörja :( Hittar du någon bra lösning, så hör av dig så att jag kan snylta av dina ideér!

xanna
1/9/13, 12:16 PM
#32

Tackar Dynamitella!

Just sånt där man vill undvika. Vore inte kul om man fyllde ett terrarium med mossor som enbart håller sig i några månader för att sedan vara tvungen att sorterara bort allt.

Jag fick ett tips från ett annat håll som kanske kan vara användbart…

Att leta och plocka mossor som bildas i blomsteraffärernas växthus. Har man tur kan man hitta mossor som tål värma året om, till skillnad från våra inhemska typer som vill gå i dvala på vinterhalvåret…

Känns som att leta guld i bäckar, men jag ska ta mig en liten rundtur till de olika växtaffärerna häromkring och se om det är en möjlighet, eller bara ett önsketänkande.

Sleggyman
1/10/13, 8:49 AM
#33

Goggla mossmix så hittar du massor med mossor som du kan använda Flört

xanna
1/11/13, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Underbart! Lite moss-mix får jag ta och beställa hem!

Det blir ett litet inköp med Epiweb också. Den tänkte jag fästa på platserna i paludariumet som känns som naturliga platser för mossa att växa.

Visst skulle man kan köpa hem allt som ett färdigt kit och bara vattna på det för att få ett färdigt kar, men jag vill hellre bygga upp något långsamt, så att det verkligen känns som mitt eget.

Vi har skurit till bakgrunden för att få plats med filter och pump. För att lätt kunna ändra oss, så tog vi i lite i överkant.

Annons:
xanna
1/11/13, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Mossmix beställt. 130:-

Epiweb 50*50*2 cm, beställt. 145:-

Lysarmatur, dubbla T5-lampor 24 watts. Beställt. 795:-

Frigolit inhandlat. 9:-

Själva skulpterandet av skålar och "klippavsatser" påbörjade. Det får bli en hel del pauser, för jösses vad det tog på handlederna.

Dansken91
1/11/13, 8:19 PM
#36

#35 roligt projekt, ska bli kul att se resultatet. Men ursäkta, "frigolit 9:-" Det var väl ändå extremt billigt? Det är inget du köpt i affär antar jag:) Det var länge sen jag byggde bakgrund till ett terrarie, men jag har för mig att frigoliten stod för en rätt stor del av den totala summan.

wille_wille
1/11/13, 8:24 PM
#37

#36

På XL bygg här kostar en vanlig frigolitskiva ~25krGlad

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Dansken91
1/11/13, 8:48 PM
#38

#37 okej det var ju inte så farligt, kollade där lite snabbt men jag såg inga mått, det jag köpte var nog 5-10 cm tjockt, och det som användes i detta bygget verkade också rätt tjockt så det var därför jag reagerade:) (mitt kostade säkert 150-250 för en bit på kanske 1,5*0,5m. Men nu ska jag inte ta upp denna tråden med detta:) *Kan tipsa om att använda en bil-batteri laddare, som man kopplar en ståltråd mellan plus och minus, skär hur lätt som helst igenom frigoliten. Då slipper man massa små bitar av frigolit i rummet flera veckor efteråt;)

jossa5
1/11/13, 9:25 PM
#39

#38 Finns ju frigolit, som TS använder, och sen har du ju styrolit (brukar vara blå eller rosa) som är mycket kompaktare. Den är även dyrare.

Men väldigt roligt att se hur det går framåt med byggandet av alltihopa! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

xanna
1/12/13, 1:33 AM
#40

Frigolit. 120cm*60cm*10cm. 9 :- på NP Nilsson

Jag började faktiskt skratta när jag fick veta priset i kassan. Jag hade händerna fulla av jätteblocket och ändå skulle jag få tillbaka växel på en tia.

Dansken91
1/12/13, 1:56 AM
#41

#39/40 då kan det ha varit styrolit jag köpte, fast de kallade "ren" frigolit, dock var den vit. Eller så blev jag lurad:) Riktigt billigt för så tjock skiva, men då vet jag priset, om detta projekt smittar av sig så man blir sugen på att göra något eget frigolitbygge igen:) Lycka till!

Annons:
xanna
1/12/13, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Bunkrar upp med lite växter som jag tror på..

Fittonia vill gärna ha ljust, men inte direkt solsken, ha det fuktigt och trivs i grupper av andra växter.

Ampellilja tål magert med gödsling och vill inte torka ut.

Ja, och så en sumpväxt som jag köpte i djuraffär i tron att det var en akvarieanpassad växt.. Det var det inte.

Dessa är sköljda samt rensade från jord och ska få stå bland stenar i vanligt vatten, så att de blir "rena" från gödning och annat som kan kännas riskabelt.

En hemtrevnad är också inköpt, men den har jag inte börjat plocka sönder än.

jossa5
1/12/13, 6:39 PM
#43

#42 Hahahaha, nu var du rolig! "Bunkrar upp" och så sitter växterna i en degbunke! ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

xanna
1/12/13, 9:26 PM
#44

*Fniss*

xanna
1/24/13, 11:29 AM
#45

Hallojsa alla hjälpsamma!

Nu har jag fastnat på lack!

Vilken lack är det jag ska köpa hem för att pigmentfärgsätta och måla frigoliten med?

tesselituss
1/24/13, 12:17 PM
#46

båtlack funkar fint!

Kram /Tess

tesselituss
1/24/13, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

här e en bild på mitt lilla skåp! :) blir räkor i dammen! o så bor de 2 phelsuma madagascarensis grandis tjejer där! :)

Kram /Tess

xanna
1/31/13, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Tack så mycket! Hade inte sett det här innan så nu har jag redan beställt epotex akvarielack. Känner mig inte helt trygg med upplägget, men hoppas att det kommer i veckan som kommer… (Har redan betalt det.)

Eftersom vi ska ha paludariumet stående i en hörna, så har vi idag målad den ena sidan svart. (Baksidan får bakgrund.)

Jag tycker att det blir en snyggare inramning av innehållet så. :)

Annons:
xanna
1/31/13, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Det är helt vanlig svart acrylfärg och det är så lätt att en 2,5åring klarar av det. ;)

-Cissi-
1/31/13, 9:04 PM
#50

#49 måste fråga om akryl färgen, går det lätt att få bort om man inte skulle vilja ha det längre? fins et risk att en skulle börga rinna om man skulle råka få vatten på det? :P har funerat att göra det på mina kar så man slipper se sladdarna på baksidan.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

xanna
1/31/13, 9:49 PM
#51

Ja, det går lätt att skrapa bort om man inte vill ha det. Nej, det rinner inte om man får vatten på det och Ja, det är ett billigt, enkelt och snyggt sätt att slippa se sladdarna på baksidan.

-Cissi-
1/31/13, 11:05 PM
#52

Tack! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mbitton
1/31/13, 11:07 PM
#53

Fasiken så spännande!! Följer ditt projekt med nöje.

xanna
2/3/13, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Lånade hem en värmepistol och smälte till frigolitinredningen.

Det var lite ovanligt att prova på… Det smälte till snabbt och kanske har jag varit lite för noggrann med knivarbetet, för det vore nog effektivare att forma från början med värmepistolen.

Ratata
2/3/13, 6:19 PM
#55

Det börjar verkligen likna nåt! Jag lämnar en tass här för vidare uppdatering :)

Annons:
xanna
3/9/13, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Skålarna har blivit lackade med Epotex akvarielack, blandat med färgpigment.

xanna
3/9/13, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Ett hål för slangen har skurits ut, så att jag inte behöver göra det när skålarna siter fast.

Jag insåg även att skålarna, som har rakt bakstycke, satt ganska dåligt mot relief-bakgrunden. Så jag plockade bort skålarna, skar relifbakgrunden rak och siliconade fast dem ordentligt igen.

xanna
3/9/13, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Jag har köpt ett material som heter epiweb.

Det är en tjock "filtmatta" som man är en suverän ledare av vatten och därför planterar man mossa, orkideer och ormbunkar i det.

Här har vi skurit det i lite olika bitar och siliconat fast det.

rebeckanystrom-
3/10/13, 6:59 PM
#59

tass

lol girl
3/10/13, 7:15 PM
#60

tass!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

MagArne
3/10/13, 7:21 PM
#61

Jag var tvungen att googla på Paludarium då jag var lite osäker på vad det var för något. Nu vill jag också ha ett så det ska kul att följa ditt bygge.

xanna
3/15/13, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Satte pumpen i en "låda" tillsammans med filtmassa bakom väggen, som jag i början av planeringen skar ut från bakgrunden.

På med belysningsrampen och i med sand i karet.

Först ett lager soil och sedan ett lager fin, svart sand.

Annons:
xanna
3/15/13, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Fylla på vatten, sätta igång pumpen  och plantera växter.

Sleggyman
3/15/13, 9:55 PM
#64

Det där kommer att se skit fint ut 👍

xanna
3/15/13, 9:57 PM
#65

Bakgrunden som bara är gjord av frigolit klarade inte av tyngden från vattnet, utan började falla framåt. Jag fick klippa till plastad ståltråd och dra från sida till sida. Som tur är har Exo Terra-terrariumen som "sladdhållare" i bakstycket, på vardera sida av toppen, som lätt gick att vira fast ståltråden i.

Lådan som jag byggt åt pumpen och filtermassan vibrerade något förskräckligt och njutningen av porlande vatten överröstades av irriterande motorljud. Jag tog bort lådan och fäste ihop filtermaterialet med klämmor över pumpen istället.

Den lät mindre, men förskräckligt i alla fall. Kom fram till att det med största sannolikhet är dags att köpa ett nytt pumphuvud och drog ut sladden.

I morgon blir det en ny tur till djuraffären.

xanna
3/15/13, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Inreder med rötter, växter.

Sätter lite "palettblad"-frön och mossblandning på  epiweben.

Får väl spraya med vattenflaska fram tills jag får igång vattenfallet på en mer trivsam ljudnivå.

xanna
3/15/13, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Och så här ser skålarna med mossblandningen på epiweb ut nu. Jag är oerhört förväntansfull på den…

xanna
3/15/13, 10:05 PM
#68

Ja, tack för alla goda råd Sleggyman. Det känns som att det kan bli riktigt bra till slut. 😃

Lamina
3/15/13, 10:43 PM
#69

Ohh så snyggt det blir! 🤤

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
jossa5
3/16/13, 1:01 AM
#70

Ser superhäftigt ut! Längtar tills det kommer bild när du har vattenfallet igång! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jigsaw
3/16/13, 7:38 AM
#71

Detta är ju riktigt snyggt,man blir lite sugen själv.

Kul att du blev nöjd med rötterna.Jag har äkta lianer också om du är sugen😃

MvH Jimmie

Eldsjärten
3/16/13, 10:27 AM
#72

Super fint:D Flöjer Följer Följer!!!! :D

xanna
3/16/13, 11:16 AM
#73

Jigsaw; Riktigt generös påse med rötter för en billig penning.

Känns kul att kunna välja och vraka mellan rötter när man pysslar med sina projekt. 😃

Det ska in ett mindre träd, från botten till tak också. Ett strandfynd för några år sedan som jag haft liggandes och som nu ska kapas i lagom storlek. Får se om det blir för trångt, eller om det gör plats för mer saker.

För jag får erkänna att jag är lite nyfiken på de där lianerna…

Sleggyman
3/16/13, 1:38 PM
#74

#68 Det är bara kul att mina tips gick att använda 😃

[Catteklina]
3/16/13, 1:51 PM
#75

tassar! :)

Parvel
3/16/13, 6:01 PM
#76

Blubb, följer!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Annons:
[Sara FE]
3/26/13, 9:15 AM
#77

Mycket intressant projekt, ser gärna fler bilder. :)

xanna
3/30/13, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Jag har fått hem det nya pumphuvudet. Mikropump 300.

Det är en fontänpump för inomhusbruk som ska vara den tystaste på marknaden. Den är förvånansvärt liten och jag känner mig skeptisk om den verkligen klarar av den höjden som den utlovar. Tänkte plocka ut bakgrunden och installera den i kväll. Så får vi se.

Förhoppningsvis är det sista gången jag behöver plocka ut bakstycket, så nu ska jag såga till strandfyndet i lagom storlek. Det är ett litet träd med rot, som jag förvarat i källaren ett par år. Jag har mätt ut 87 cm som jag tror ska bli snyggast.

Förhoppningen är att det ska bli många grenveck som jag kan plantera orkideer i. :)

niklassandgren
3/30/13, 6:11 PM
#79

TASS! 😛

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

xanna
3/30/13, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Rätt pump på plats. Den klarar lyftet och är så gott som ljudfri! 😃

Grenen sågad och passar perfekt.

Epiweben utsprid och all mossmix utsmetad.

En patrull viltfärgade körsbärsräkor har gått i karet sedan någon vecka tillbaka och de lever och verkar må fint. 

Vattenvärdena är mycket bra med tanke på att pumpen bara varit igång några timmar varje dygn för ljudnivåns skull. Antagligen är det det höga vattenfallet soom syresätter och renar vattnet på ett väldigt effektivt sätt.

Ikväll beställer jag hem killifisk-ägg från USA. Det blir Nothobranchius Korthausae Red. De är kläckningsfärdiga i slutet på april.

Nu är det bara att luta sig tillbaka ett slag och låta karet mogna ifred en stund…

jossa5
3/30/13, 10:09 PM
#81

Ooh, det ser fint ut! Ser gärna lite fler bilder, ev utan det starka ljuset uppifrån (om det går att stänga av utan problem för räkorna)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

xanna
3/30/13, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Lyfte belysningen, så ska vi se om det är bättre..

jossa5
3/30/13, 10:40 PM
#83

Tack! Syntes bättre nu!
Man blir ju helt sugen på att göra ett eget paludarium, men har aldrig ens haft ett akvarium, så det får vänta! Men tycker det ser awesome ut redan nu! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
xanna
3/30/13, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Javaormbunken klarar sig fint om den får stå med rötterna i vatten. Jag har kilat in rotsystemet under epiweben.

Hemtrevnaden är fortfarande på experimentstadium. De gillar det blöta, men smälter snabbt bort om det droppar på dem. Med den nya pumpen har jag gjort om vattenfallet till ett mycket tystare och lugnare droppande, så jag hoppas att även de lite sprödare växterna klarar sig bättre nu. Det blir även mindre putsande på glasrutorna och mer harmoinskt för öronen när man gör annat.

xanna
3/30/13, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Ampellilja klarar sig fint i den här miljö. Här är två olika färgtyper.

lol girl
3/31/13, 12:15 AM
#86

Jätte fint! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

MrJLundin
4/1/13, 11:24 AM
#87

Ser jättefint ut! Du har inte lust att filma, så man får se hur vattenfallet ser ut? :)

lol girl
4/1/13, 11:35 AM
#88

Kan man ha ampelliljan i akvarium?

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

MagArne
4/1/13, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

#88 Ovanför vattenytan är det inga problem.

Själv hade jag en fredskalla i mitt gamla akvarium

xanna
4/3/13, 5:32 PM
#90

Nu ska vi se vad det gick på då..

Ett stort terrarium 2000:-

Lysarmatur, dubbla T5-lampor 24 watts. 795:-

Mikropump 300. 199:-

Mossmix 130:-

Epiweb 50*50*2 cm 145:-

Frigolit. 9:-

Summa 3278:-

(Soil och svart sand sedan gamla projekt. Växter och rötter från de andra karen och en del krukväxter.)

Annons:
Susanna_w
4/3/13, 5:48 PM
#91

Men dra någonstans!! Det där var bland det vackraste jag sett på länge!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

xanna
4/3/13, 5:59 PM
#92

Jag har försökt att lägga upp en filmsnutt på vattenfallets flöde, men lyckas tyvärr inte.

Vattenfallet är väldigt styrt. Det går längs med väggar och rötter för att undvika ett högt porlande ljud. Det lilla paludariumet låter är droppandet från bladen. Som en sommardag efter regnet.

Det är lite synd på det visuella, men det blir mer harmoniskt så.

Lamina
4/3/13, 6:11 PM
#93

#92 Du måste ladda upp på youtube eller liknande och sen länka därifrån.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

xanna
4/3/13, 6:12 PM
#94

Åhå! Jag får väl försöka mig på det då!

xanna
4/5/13, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Idag tog jag ut trädet. Det har börjat mögla och jag kände att det var bäst att kasta så fort som möjligt innan det blev ett problem som spreds sig.

Paludariumet klarar sig väl ganska bra utan trädet, men jag är lite besviken över att den delen av min plan falierade. Det blir helt enkelt för hög luftfuktighet för obehandlat trä.

Hanna
4/6/13, 12:45 AM
#96

#95 Du kanske kan lacka trädet först eller välja ett träslag som passar lite bättre med fukt?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

xanna
4/6/13, 11:33 PM
#97

Tror jag fegar ur att använda trä ovanför vattenytan. Jag googlade rundor om mögel i vivarium/akvaterrarium/paludarium och det verkar som att man kommer få mögel på träet om det är för hög luftfuktighet och för dålig ventilation/luftrörelse. Lösningen skulle i så fall vara att installera fläktar. Fast då verkar det enklare att satsa på andra material.

Annons:
[Seaside]
4/7/13, 11:14 AM
#98

#80 Jättesnyggt!!! 😍

xanna
4/25/13, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Vattnet rinner på bra. Räkorna förökar sig och växterna tar sig. Det mest spännande just nu är mossmixen. Här och var börjar det nalkas små mossor av olika typer och hoppet om ett grönt växtrike ökar.

xanna
4/25/13, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Jag köpte killi-ägg från Malta. En afrikansk fisk vars ägg tål långa torrperioder. Nothobranchius korthausae.

Igårkväll tittade jag genom äggen och såg att ögonen redan syntes i många. En del var till och med lite mörkare, så trots att de inte beräknades att kläckas innan den 5 maj, så prövade jag att lägga de mörkaste i blöt.

Efter mindre än en timme så simmade det runt 5 pyttesmå, ivriga yngel!

Nu står de i paludariumet i Världens minsta guldfiskskål. En konjakskupa, så att de lätt ska kunna hitta maten jag släpper ner till dem. Efter 5 dagar ska de vara tillräckligt stora att klara sig i det större karet.

Sara FE
4/26/13, 6:49 AM
#101

Mycket fina bilder, och tråden är verkligen inspirerande. :)

Ratata
4/27/13, 7:07 PM
#102

#100 Killi, åh så läckert!

Hoppas allt går vägen med de små :)

xanna
4/27/13, 8:40 PM
#103

Tack! Jag med! Än så länge lever och växer de.

Det ska vara en enkel Nothobranchius att börja med, så jag hoppas att det blir rätt. 👍

[Geekinblack]
4/27/13, 9:04 PM
#104

Waaaow så otroligt fint! Vad duktig du är! :D

Annons:
xanna
5/15/13, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Killiäggen har kläckts och växt upp till småfiskar. Nu simmar 1,5 cm stora, fortfarande stålgrå, nothobranchius-yngel runt i karet.

Och en orkidee har bestämt sig för att gå i blom. 🌺

Zureel
5/15/13, 10:28 PM
#106

Jätteläckert


mejamylove
5/17/13, 5:07 PM
#107

Hur går det med mossmixen? :)

kattvalp2
5/21/13, 6:29 PM
#108

Har inte läst hela tråden men kommer det bli några djur på landdelen? 

Sjukt fint och summan du skrev är ju tokbilligt! :)

xanna
8/17/13, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Under året som gått har det droppats på i vattenfallet. Beroende på var det börjat växa, så har vattnet letts runt och börjat droppa/rinna någon annanstans. 

Tyvärr har det inneburit att växter ibland råkat ut för att det rinner direkt på dem så att de slagits ihjäl och ibland har vattnet letts undan så att andra torkat ihjäl. 

En av de fast-silconade kuporna har dessutom lossnat lite i i fogarna och hänger lite irriterande för den som tittar noggrannare på uppbyggnaden.

Så nu när grunden är utvärderad, tänker jag göra en ny. Denna gången i ett stycke, så att inget kan lossna, samt bygga det mer som en rutschkana så att jag slipper problematiken med droppandet.

xanna
8/17/13, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

En del av de tropiska mossorna har på sitt vis tagit sig, men hade nog mått bättre av ett mer konstant flöde av vatten.

Även bland mossorna har vattnet valt nya vägar beroende på vad som växt upp, eller dött ner.

Fliso
8/18/13, 12:04 AM
#111

Verkligen inspirerande och verkligen fina bilder!

Annons:
[dynamitella]
8/18/13, 12:09 AM
#112

Mossan är för jäkla fin också. Älskar emers mossa (Oops, det finns inget bra svenskt ord för "på land". Så. Ja.)

jossa5
8/18/13, 12:13 AM
#113

Tråkigt att allt inte funkade som det skulle. Ser fram emot ditt nästa projekt! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Emmieline
2/10/14, 8:22 PM
#114

måste veta hur det har gått=)

Fridhem
2/10/14, 9:48 PM
#115

En liten bild vore trevligt:)

xanna
2/11/14, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Jag gjorde om bakgrunden till en enkel rutschkana, där vattnet leds fram på ett mer stilla vis. Jag provade denna gången att bara använda billack direkt på frigoliten. (Vilket jag blivit varnad för att göra, eftersom det skulle kunna smälta frigoliten.) Det gick hur bra som helst, men eftersom det var ett experiment, så använda jag enbart restfärger och fick ett ganska skrikigt resultat… 😉

xanna
2/11/14, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Växterna måde helt plötsligt mycket bättre och jag har nu mossor som trivs och klätterfikus som börjar sprida sig så sakteligen på väggarna. Planen är att ta hem ännu mer och försöka låta dem täcka den grälla bakgrunden.

xanna
2/11/14, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Det bor numera jungfrugecko på landdelarna och de trivs bra på den branta inredningen. De äter insekter i samma storlek som killifiskarna i vattnet uppskattar, så det blir inget spill.

Annons:
xanna
2/11/14, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Vi har fått ägg från ödlorna. Det ovanliga med dessa geckosarna är att det bara finns honor. Honorna lägger ägg som ger små exakta kopior av sig själva när de känner sig redo för förökning.

xanna
2/11/14, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

I vattendel köpte jag in Cryptocoryne willisii.
En härdig växt med låga krav på ljus, vilket passar väldigt bra när lampan måste vara 80 cm över växterna. Dessutom växer de långsamt, så jag slipper rensa växtligheten bland soilen och slipper därmed mycket grusdamm. Nothobranchius Korthausae som jag köpt in från Malta har förkat sig vidare och jag har nu ett rejält stim i karet. Förutom dem jag kläcker själv har jag även börjat skicka ägg till andra som varit sugna på att prova.

xanna
2/11/14, 10:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Räkor och krabbor kilar om kring i mörkret.

xanna
2/11/14, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Det går även andra killifiskar i karet. 2 par av Chromaphyosemion bitaeniatum 'Lagos'. Till skillnad från nothosarna, så är dessa växtlekare och deras ägg kräver ingen torkperiod.

xanna
2/11/14, 11:11 PM
#123

Detta är det absolut intressantaste karet vi har. Det är otroligt kul att ha så mycket olika saker att titta på i samma burk. Det är spännande att det blir så mycket gömställen och att man faktiskt måste sitta och ta sig tid för att finna och njuta av djuren. Det blir så naturligt på något sätt..

Jag känner att tråden blev lång och att projektet kräver så mycket mer än ett år. Jag är inte klar än och om det dyker upp en tråd med namnet Paludariumets fortsättning-2014 så ska ni veta att det bara är en förlängning av den här tråden.

Hoppas jag får se era projekt i liknande trådar. För det finns så mycket att lära sig när man tar sig vatten över huvudet. 😃

Ninja
2/12/14, 4:37 PM
#124

Ä L S K A R ❤️

Smulan80
2/12/14, 4:52 PM
#125

Vad kul att projektet blev så bra. Snyggt! Dela gärna med mera av detta. 😍

Annons:
inthegame
2/12/14, 8:15 PM
#126

Vad avundsjuk jag blir!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

niklassandgren
2/10/15, 10:51 AM
#127

Har du fortfarande kvar det? :)

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Carronella1
2/10/15, 11:07 AM
#128

Otroligt vackert!😉

Djurälskaren Hjärta

72mm
2/10/15, 12:28 PM
#129

Mycket trevlig projekt-tråd! Tack för den.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
2/10/15, 7:24 PM
#130

Det här var häftigt!!

Upp till toppen
Annons: