Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4429 ggr
fredrikh
12/12/12, 6:09 PM

Amanoräkor - yngel

Hej,

Upptäckte just att min amanoräkhona släppte yngel i akvariet, jag fångade upp henne och la ner henne i en annan tank (som jag som tur var hade i gång och var tom på fisk) den är på ca 20 liter. Jag var helt oförberedd på detta och akvariet var inte tänkt till dessa små liven. Hur som helst, tänker försöka föda upp ynglena och tänkte dokumentera det här med text och bilder :)

Vi får väl se hur det går, ser inte speciellt ljust på det men vafan, lika bra att testa.

Har någon tips eller råd, dela gärna med er!Glad

Annons:
[dynamitella]
12/12/12, 6:11 PM
#1

Kanske att du googlar en snabb gång :)

Amanos är väldigt svåra att odla då de kräver saltvatten för att överleva. Sen ska de gradvist vänjas vid sötvatten igen när de nått sin sista fas och blir fullt utvecklade räkor.

Under tiden måste temperaturen vara absolut rätt och de ska utfodras med bland annat grönvatten.

Som sagt så är det en svår och jobbig uppgift att klara :) Men lycka till!

fredrikh
12/12/12, 11:42 PM
#3

Tack båda två!

Har gradvis höjt salthalten i vattnet nu ikväll. Ska höja det sista imorgon. Jag har just nu ungefär 2 matskedar havssalt utan jod, ska fylla på med två till imorgon.

/F

Gurky
12/13/12, 8:16 AM
#4

Vad använder du som mat?

Om du har problem att hitta nåt passande tror jag att http://www.mikromarine.se/phyto.html kan vara ett bra alternativ.

Lycka till!

xanna
12/13/12, 11:09 AM
#5

Spännande att höra om ditt projekt!

Håller tummarna för att du lyckas och hoppas att du delar med dig av stegen, oavsett utgång. :)

Eldsjärten
12/13/12, 4:17 PM
#6

Hoppas allt går bra:)

Annons:
fredrikh
12/14/12, 11:45 AM
#7

Gurky, jag kollade i djuraffären efter liknande foder som du länkade (har läst om speciella foder för räklarver), de hade dock inte det. Just nu matar jag med krossade algtabletter som jag blandar i vatten innan larverna får de. De verkar käka det, för de blir väldigt aktiv när jag matar dem. Har gjort det två gånger än så länge. Jag har haft "larverna" i två dagar nu, haft lampan tänd 24/7 och de simmar fortförande baklänges. Några (ungefär 100 stycken) håller sig nära botten och resten simmar runt i akvariet! De är så sjukt små!

[dynamitella]
12/14/12, 11:48 AM
#8

#7

Vad roligt! :)

-Cissi-
12/14/12, 12:09 PM
#9

Intresant ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Gurky
1/2/13, 11:56 AM
#10

Hur går det?

Upp till toppen
Annons: