Annons:
Etikettalger
Läst 1054 ggr
firrlangarn
1/15/12, 5:32 PM

Grön gegga/alg problem

Hejsan!

Har ett litet akvarium och har haft igång den sen i somras nu, hade först 4 guppies men dom dog efter ett tag så nu har jag bara kvar deras yngel.

Och nu har dom också börjat dö, och jag misstänker att det är en gegga/alg som sitter på växternas blad, plastsnäckor, gruset och glaset som har något med det att göra?

Eller vad tror ni?

Vill inte att mina småttingar ska dö…:(

kan lägga in bild på det gröna om ni vill se vad jag menar?

Annons:
GuUuLd
1/15/12, 5:37 PM
#1

Du får gärna lägga in en bild så är det lättare att se vilken typ av alg det är :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

firrlangarn
1/15/12, 5:38 PM
#2

Okej, ska bara importera bilder till datorn :)

[dynamitella]
1/15/12, 5:40 PM
#3

Börja gärna med bilden :) Det kan hjälpa folk att se vad som kan vara problemet.

Jag är nästan helt säker på att det inte är på grund av algerna som dina fiskar gått bort. Alger är väldigt sällan giftiga på något sätt :) Men däremot kan det vara nitrit (det är ett giftigt ämne som skapas om man matar för mycket eller har lite för många fiskar utan att ha något som tar hand om nitriten).

Massvis med snabbväxande växter kan åtgärda problemet om det är nitrit/nitrat/ammoniak :)

Tips på snabbväxare: Hygrophila polysperma, vattenpest, hornsärv, foxtail och alla möjliga flytväxter :) (flytväxter = musselblommor, andmat, frogbit).

Om du vill vara säker, så kan du gå till djuraffären och be om ett "nitrit-dropptest". Det står på förpackningen hur man ska göra :) Lycka till!

firrlangarn
1/15/12, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

vet inte riktigt hur man lägger in bild men här en en bild i alla fall!

GuUuLd
1/15/12, 5:55 PM
#5

#4 Precis som #3 skriver så är det inte av algerna de dör. Kan mycket väll vara nitrit, men hur stor akvarium har du? Hur ofta matar du och hur ofta gör du vattenbyte? :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
1/15/12, 5:58 PM
#6

#4

Det ser ut som cyano alger. Ofarligt för fiskarna.

Men gruset och dekorationerna (annat i akvariet som vi inte ser), skulle kunna vara giftiga.

Lägg gärna ut en bild tagen framifrån så man ser hela akvariet :)

Annons:
firrlangarn
1/15/12, 6:01 PM
#7

50x30x25 var det då jag mätte, har ingen aning hur många liter så :P

matar 2-3 gånger per dag, då jag far till skolan vid 7 och då jag kommer hem vid 15.00 och vid 20.00 brukar det vara, ibland kan det bli andra tider.

och jag brukar byta/fylla på vatten då vattennivån har sjunkit 3-4 cm eller en gång i veckan.

[dynamitella]
1/15/12, 6:06 PM
#8

#7

Okej, då har vi några punkter som kanske kan vara boven i dramat :)

Det kan vara så att du kanske matar lite för mycket. Ungefär hur många yngel har du, och hur mycket matar du dem med per gång?

Tre gånger om dagen är inget dåligt alltså, utan det är bara själva mängden som spelar roll i detta fallet :)

Jag skulle tipsa om att göra en tredjedels vattenbyte en gång i veckan. 3-4 cm verkar inte vara tillräckligt, utan 10 cm vore kanske den passande mängden. Om det är nitrit du har, så kommer dessa vattenbytena och att mata lite mindre hjälpa!

En bild på akvariet framifrån hade som jag sa hjälpt också. Har du inte tillräckligt med snabbväxande växter, kanske de giftiga ämnena aldrig tas upp :) Det kan också vara ett problem.

firrlangarn
1/15/12, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

har inte hunnit söndagstäda i akvariumet än så ni får ursäkta oredan :)

firrlangarn
1/15/12, 6:15 PM
#10

har 7 yngel, fast dom är några månader nu så dom är ganska stora, och två slammisar.

matar ungefär… asså jag tar lite mellan tummen och pekfingret och smular sönder det.

Hade två växter till att börja med och efter nån månad var det verkligen EN DJUNGEL måste jag lägga till, men sen blev växterna dåliga, det växte mörkgröna/svarta trådar på bladen osv.

edit: vi har hööög järnhalt nu på våren i vårat vatten, är det dåligt för fiskarna?

firrlangarn
1/17/12, 9:53 PM
#11

Nån som har nåt svar än?

[dynamitella]
1/17/12, 9:54 PM
#12

Ja :)

Dra ner på ljustimmarna till 8 timmar per dygn, rengör hela akvariet på alger en enda gång, och köp fler snabbväxande växter.

Och mata mindre och gör ett 30% vattenbyte varje vecka, så bör allt klarna upp och bli bra igen.

[Sarah E]
1/17/12, 10:07 PM
#13

TS: Jag tycker att du ska återplantera den där djungeln! Den kommer så småningom att konkurrera ut eventuella alger. Konkurrens är tydligen nyckelordet när det gäller växter vs alger har jag fått lära mig :)

Lycka till!

Annons:
firrlangarn
1/17/12, 10:08 PM
#14

ska jag flytta över alla fiskarna till en balja och tömma helt eller bara ta upp gruset, snäckorna och tvätta eller?

[dynamitella]
1/17/12, 10:21 PM
#15

#14

Man ska aldrig tömma ut allt vatten :)

Det räcker om du tar en hävert och suger upp algerna, och passar på att göra vattenbyte (inte mer än 30%).

Det viktigaste är att plantera tillbaka en stor jungel, och minska på ljustimmarna :) Järnet som du har i vattnet gör att växterna trivs extra bra (och därmed också algerna). Så du måste hålla en stor mängd växter som kan käka upp järnet så att inte algerna får det :)

[Sarah E]
1/17/12, 10:25 PM
#16

Tömma helt är kanske att ta i, tycker iaf jag, men andra här kanske är av annan åsikt…

Måste bara kolla; de växter som syns är det plastväxter? Om det är det tycker jag att du ska plocka ut dem + plastsnäckorna och slänga. Det ser nämligen ut som om det är de som är mest grönslemmiga.

Sen tycker jag att du ska göra som Dynamitella skriver och göra 30% vattenbyte regelbundet varje vecka. Om du vill kan du ju inledningsvis göra ett lite större vattenbyte, 50 %, men inte mera tror jag. Sen gör du som ovan fortsättningsvis.

En till grej jag tänkte på är ditt innerfilter; det sitter väldigt långt ner. Mitt förslag är att du sätter det så att utblåset kommer precis vid ytan. På så vis får du ordentlig ytrörelse vilket gör att vattnet syresätts ordentligt och det blir en bättre miljö för fiskarna.

Det ser ju förresten ut som att du har nån sorts flytväxt redan! Om du behöver rensa den nån gång, så rensa bort de stora. De små tar mera näring ur vattnet vilket gör att det blir minder till ev alger.

Om nån tycker att jag sagt nåt som är helt uppåt väggarna så måste ni säga ifrån! :)

[dynamitella]
1/17/12, 10:27 PM
#17

# Sarah (haha, jag kom ihåg vem du är utan att titta på namnet).

Jag tycker att du tänker väldigt vettigt :)

[Sarah E]
1/17/12, 10:31 PM
#18

#17 Hehe, man börjar bli känd alltså Tungan ute.

firrlangarn
1/17/12, 10:32 PM
#19

det är riktiga växter :)

kan tyvärr inte ha pumpen så det blir vid ytan då det stänker vatten överallt och förstör golvet och tapeterna :S

men ska rensa nästa vecka och se hur det blir :D

[Sarah E]
1/17/12, 11:38 PM
#20

Förlåt om jag envisas, Oskyldig men jag tror verkligen att du måste få till lite rörelse på ytan.

Om du har utblåset strax under ytan då? Du kan ju prova dig fram så att det precis bara blir en vågrörelse. Lite är bättre än inget.

Eller ordna nån typ av lock till karet? En brädbit kanske som bara täcker vid bakre väggen?

Här är en länk. Jag rekommenderar att du läser hela (obs flera sidor). Man lär sig massor! Själv fattar jag inte allt dessa otroligt kunniga människor säger, men man lär sig ändå en hel del.

Trevlig läsning! Glad

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150401&highlight=cyanobakterier

Annons:
Upp till toppen
Annons: