Annons:
Etikettallmänt
Läst 1418 ggr
Reby28
10/9/11, 6:39 PM

Algätare - hjälp

Har ett litet 40L akvarium och just nu är det min albino-Ancistrus som jobbar heltid, dock klarar hon inte av det själv så jag behöver tips på vad jag kan införskaffa. Har även hört att Ancistrus inte är superduktiga och blir hon för stor måste jag ändå flytta henne till mitt 200L.

Har småläst lite i andra forum där typ Pitbull-Pleco, Pansarmal, Oto's och Räkor rekommenderas till mindre akvarier. Någon sa även att det bästa är en kombination av olika sorters algätare.

Vad säger ni? Kommer ju som sagt inte kunnat ha så speciellt stora fiskar och inte för många heller.

Annons:
sallad
10/9/11, 6:46 PM
#1

snäckor :D äppelsnäckor!

-Rasmus 🌈

tesselituss
10/9/11, 7:01 PM
#2

Håller med! Snäckor!

Kram /Tess

tesselituss
10/9/11, 7:01 PM
#3

Håller med! Snäckor!

Kram /Tess

Niklas30
10/9/11, 9:56 PM
#4

Siamesisk flying fox :)

OlleA
10/10/11, 7:09 AM
#5

Inte siamesisk flying fox i ett 40-liters! De är livliga stimfiskar på ca 14 cm som behöver mycket större plats att sträcka ut sig på. Även Ancistrus blir i största laget för det akvariet. Snäckor passar utmärkt, men även 3-4 Otocinclus skulle fungera bra.

Olle

Reby28
10/13/11, 2:52 AM
#6

Har en siames i mitt 200L och den är förfan en sill i storlek. Snäckor är äckliga, blir 100 stycken på 3 sekunder och kryper ur akvariet och är i hela huset. Räkor och Oto är tänkbara alternativ.

Annons:
JaneDoe
10/13/11, 12:51 PM
#7

Äppelsäckor förökar sig inte på det viset du måste ha 1 hona och 1 hane för att det ska bli fler, sen lägger de klasar ovarför vattenytan, väldigt lätt o ta bort alltså om man inte vill ha bebisar o kryoer ur skalet nej det har aldrig mina gjort, varför skulle de göra det.

Har otos med o amanoräkor o inga alger i det karet inte.

Gur4m1
10/13/11, 3:21 PM
#8

Äppelsnäckor kan krypa ut ur akvariet men de kommer inte långt (och kan dö om de rammlar långt ner på det hårda golvet). De stänger isn lucka och försöer hålla sig fuktig, och kan överleva högst någon vecka i det tillståndet. De är främst vattenlevande och detär mycket mödosamt för dem att röra sig ovanför vattenytan + att det är farligt för dem.

De klättrar oftast ut i jakt på mer mat (om man matar dåligt), utrymme, eller vanligast- en plats att lägga sina ägg, då de måste ligga ovanför ytan. Kolla upp Äppelsnäckor och se dem som "vattenlevande, algbetande kossor" för de är så snälla och lätta att kontrollera så de inte förökar sig då de kräver att många saker ska klaffa- Tex måste de ha rätt tillgång av mat, bra temperatur och rätt kön för att kunna para sig. Just pomacea diffusa är också snäll mot växter och räknas inte som växtätande, då de föredrar alger, döda vxtdelar och fiskmat före växter.

De är supersöta och sociala varelser som gärna hänger i grupp. De är också livliga och skojiga att iakta då de brummar runt i akvariet. Om någon snäcka, så är detäppelsnäckan som borde heta "turbo-snäcka" för de är så "snabba" i snigelmått mätt. Sen är de väldigt vackra också. + att de är supersöta.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Reby28
10/13/11, 3:21 PM
#9

Tack!

Köpte nyss tre små individer. Kommer inte ihåg vad sorten hette men de är lagom storlek och ska enligt experten äta bra.

Niklas30
10/17/11, 10:17 PM
#10

#5  Läste åt helvete fel trodde det var 400l inte 40…sry

**Malin**
3/2/12, 3:38 PM
#11

var det posthornssnäckor  du köpt då;)

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Upp till toppen
Annons: