Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9432 ggr
MarieEriksson
5/25/11, 11:56 AM

540 liter Asien.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag ska vi hämta ett 540 liters kar som ska ha Asien tema.

Vi räknar med att det kommer ta tid innan det är klart, funderar på att bygga någon bakgrund och bara det tar sin tid.

Hur som, vill dokumentera det hela med bilder och med och motgångar.

Det här ska bli kul!

Visst är det snyggt med sladdar! Här ska det iaf stå.

Annons:
SofiaBlomberg
5/25/11, 1:36 PM
#1

Låter himla skoj. Sätter ett spår här för att följa tråden :D

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

koompiis
5/25/11, 1:40 PM
#2

*vill också följa :D*

Ketang
5/25/11, 2:00 PM
#3

Jag med ;-)

[Kamillah]
5/25/11, 7:14 PM
#4

*tass*

MarieEriksson
5/25/11, 8:40 PM
#5

Det är stort  Skrattande

Blivit ivrigare än vi trodde. Vi sätter en svart bakgrund och bygger en i frigolit annan gång eller så. Behöver köpa täckglas oxå och laga filtret. Verkar som det går att köpa dom delarna som behövs.

Det har varit tomt ca en månad. Ska bli spännande att fylla det, hoppas det är tätt.

Det va med toksnygga rötter!!! Två stoooora, en mindre och några små.

Den mindre la jag ner i mitt, den va typ ihålig. Verkar va perfekt för Ancistrus att leka i. Såg några av dom i den förut. Hoppas på smått, igen.

Kameran är på dåligt humör så bilder blir det inga nya ust nu, hoppas på imorgon då batterierna är laddade.

MarieEriksson
5/25/11, 9:08 PM
#6

Stött på första motgången. Jag ville ha en pleco, men dom är ju sydamerikaner hela bunten. *SUCK*

Letar efter en asiatisk mal, men alla jag hittat är så små.

Vill ha en stor mal. Någon so kan tipsa?

Annons:
AngelicamedC
5/26/11, 8:25 AM
#7

*putt* :)

MarieEriksson
5/26/11, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Putsat bak och sidorutorna och klippt upp en sopsäck som ska bli sido och bakgrund.

Det har en spricka i botten som ser ut att vara ordentligt lagad men den bekymrar mig.

MarieEriksson
5/26/11, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lagningen. Komentera den gärna.

Det är en 15 mm skiva som det är en siliconsträng över hela och generösa strängar runt om.

MarieEriksson
5/26/11, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Löst silicon, är än så länge "bara" den tunnare delen av strängen som är lös, men frågan är om det komer fortsätta släppa.

koompiis
5/26/11, 12:02 PM
#11

kan säga att jag (personligen) alltid vill vara på den säkra sidan, så jag brukar kleta på nytt silikon runt kanterna :) Även om det gör att de tar några extra dagar innan jag får starta upp akvariet Tungan ute

Ketang
5/26/11, 1:59 PM
#12

På ett så stort kar hade nog jag skrapat bort allt löst och satt dit ett helt nytt lager med silicon. Det blir så väldigt mycket mer jobb om det skulle börja läcka efter ett tag. Hade jag haft ett så stort kar som börjat läcka hade jag nog tappat tålamodet och slängt ut det… Så mitt tips är verkligen att täta om det innan du startar upp det ;-)

mickep
5/29/11, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Projekt bottentätning inlett. Skrapat och skurit bort all silicon runt lagningen, utom på ena sidan. Vill inte riskera att skära in under glaset där. Blir en asfull "rule" över gamla lagningen istället, men kommer döljas av sanden senare.

Har dessutom skrotat ideen om fejkskiffer" som bakgrund, dvs, sopsäcken :).

Karvat ur ett assnyggt stenmönster i frigolit…. gick på tok för fort för det var riktigt roligt. hoppas det blir lika snyggt som vi tror.

Annons:
[Billkampfisk]
5/29/11, 2:08 PM
#14

vad spännande x )

Ketang
5/29/11, 7:24 PM
#15

Nästa gång får du göra klart projektet och SEN visa alla bilder från början till slut så man slipper sitta och väääänta! Jag vill se nästa bild nu ;-)

Otario
5/30/11, 2:21 PM
#16

följer tråden! :)

/ Emma

MarieEriksson
5/30/11, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ketang, haha, jag vill oxå se nästa… Vill se och ha det klart… igår.

Men det går åt rätt håll.

Jag backar lite i bygget. Såhär skissades stenarna upp innan vi började karva. Den där roten va en  idé som skrotades.

MarieEriksson
5/30/11, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sen tog vi fram varsin kniv och gick lös på frigoliten. Det va oväntat roligt att göra. Ha ha…

MarieEriksson
5/30/11, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Innan vi gick över den med värmepistolen.

MarieEriksson
5/30/11, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Första lagret HusFix är på.

OTROLIGT spännande att se på när det torkar. Skrikandes

Tar tiiiid, oavsett hur det ser ut om några timmar ska jag vänta tills imorgon att dra på lager nummer nästa.

Tredje lagret blir förhoppningsvis med färg.

Annons:
AngelicamedC
5/30/11, 3:26 PM
#21

häftigt det du gör! håller du på och gör en egen bakgrund eller botten?

MarieEriksson
5/30/11, 3:29 PM
#22

Eeh? Läst tråden? Foten i munnen

Ketang
5/30/11, 8:26 PM
#23

Måste säga att det blir skit snyggt! Ni är ju jätte duktiga! Men, ska du ha det på insidan av karet sen? Funderar på hur det blir efter ett par månader i vatten? Fäster alger på det och hur gör man rent det?

MarieEriksson
5/30/11, 8:46 PM
#24

Tack Ketang!  =)

Jag hoppas att det blir snyggt men har börjat tvivla lite. Men är ju första gången vi gör en sånhär bakgrund så.

Japp, på insidan. Det ska inte vara några problem, läst om folk som hafft sina bakgrunder i flera år. Frigolitblock är ju vanligt att ha som flytellement i flytbryggor och dom håller sig länge.

Man kan lacka ytan om man vill, rekomenderas om man ska ha gnagande malar i karet. Eller om man ska ha fiskar som vill ha lågt ph. Vi ska inte lacka den. Det ska inte vara några gnagande malar i karet och dom vi ska ha där i ska tåla det höga ph värdet.

Sen när den är på plats och siliconet har torkat ska vi göra 100% vattenbyten i minst en vecka, bara för att vara på den säkra sidan. Kan bli mer än en vecka, men steget efter det blir att koppa i några testpiloter.

Det är cement så alger kommer det kanske bli. Hoppas nästan på att få lite lagom mycket alger på den, det ger den liv. Blir det för mycket behöver man kanske skrubba den med typ diskborste. Men alger vill man ju inte ha så bättre att försöka undvika. Men lite lagom sådär vore nog najs.

Är sugen på att göra en bakgrund till mitt 220 liters.

Medea
5/30/11, 9:10 PM
#25

Vilket spännande projekt! Skrattande

MarieEriksson
5/31/11, 11:13 AM
#26

Andra lagret HusFix torkar…

Ratata
5/31/11, 7:32 PM
#27

Ni fick till riktigt fin form på stenarna, är jättenyfiken på det färdiga resultatet!

Annons:
MarieEriksson
5/31/11, 8:00 PM
#28

Tack Ratata! =)

Men det är formen på stenarna och den biten som jag är lite tveksam på. Men kommer nog bli ganska snyggt. Snyggare än en såndär akvarie-växt-planch iaf.

Stenarna ser även bättre ut nu efter andra lagret HusFix. Imorgon blir det lite färg på den. Hua…Verkar lite svårt att få till den nyansen man vill, det ljusnar massa när det torkar.

Tanken är att det ska va grått mellan stenarna och stenarna ska bli röda.

Ratata
5/31/11, 8:52 PM
#29

#28 Låter riktigt spännande det där. Lycka till med färgerna, kan tänka mig att det är svårt att få till rätt färg då det ser helt annorlunda ut efter att det torkat.

ErikaAndersson
5/31/11, 11:19 PM
#30

ser spännande ut! ska bvli kul att följa detta med bilder Glad

MarieEriksson
6/2/11, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tredje lagret HusFix, första med färg. Lite knepig färg tycker jag, men inte projektledaren och det är ju det viktiga.

Ska snart lägga på en eller två färger till…

Lamina
6/3/11, 5:20 AM
#32

Ohh, dehär tråden måste jag ju följa! {#emotions_dlg.smile}

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarieEriksson
6/3/11, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jaha ja… Nu är den tydligen klar dårå. Bild tagen i solsken…

MarieEriksson
6/3/11, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och en bild tagen med blixten inne.

Ska bli intressant att se hur den ser ut under vattnet och belyst av rampen sen när den är på platts.

Annons:
Ketang
6/3/11, 3:43 PM
#35

Spännande! Ska bli kul att se hur den blir i karet sen!

MarieEriksson
6/4/11, 11:25 AM
#36

Det läcker…

Projektledaren grymtar åt alla som tycke det skulle silikonas om och säger att man ska inte laga något som inte är trasigt.

koompiis
6/4/11, 4:05 PM
#37

huh?

då missa ni väl någon "luftbubbla" någonstans ? Förvånad

MarieEriksson
6/4/11, 4:09 PM
#38

Något sånt iaf.

Projektledare inte så glad idag, men varit och köpt nya rakblad och skurit bort sikonet, igen.

koompiis
6/4/11, 4:42 PM
#39

mmh okej :/ va tråkigt!

tips som jag brukar göra är att använda lite papper och dra längs kanterna direkt efter man har haft på silikonet så att man verkligen eliminerar alla möjliga ställen man har missat eller där det bildats luft Tungan ute
man måste verkligen vara noga med vattenRynkar på näsan

[jaxwire]
6/5/11, 12:58 AM
#40

Hur gör du när du tar bort Siliconet? använder du enbart rakblad för att skrapa bort?…….en viktig sak när man limma om kar är att få bort precis allt gammalt silicon, använd bla acciton för att få bort de oljiga lagret från de gamla siloconet. Skrapa och tvätta med acciton eller dyligt i omgångar.

Är inte all gammal silocon borta så kommer de nya inte att fästa och karet kommer att läka

mickep
6/5/11, 9:02 AM
#41

Karet är tidigare lagat med glas över en sprucken botten. (se ovan bilder) Det var den hela lagningen som skulle lagas… Tyst Tror problemet är att få det nya silikonet att fästa mot det som redan finns. Rengör självklart med aceton, kemisk ren.

Om silikon inte fäster alls mot silikon är det bara att limma om hela baljan…. lika bra att skaffa ny botten då.

MEN tanken var att detta skulle bli ett halvsnabbt budgetprojekt….. suck

Annons:
MarieEriksson
6/5/11, 1:45 PM
#42

Precis!

Om det är omöjligt att fästa silikon mot silikon måste HELA karet  göras om.

*SUCK*

[jaxwire]
6/5/11, 10:07 PM
#43

Med ett så pass stort kar så är det bättre att vara på den säkra sidan. Det är väldigt svårt att få akvarie silocon att fästa på gammal silocon, har man gjort ett dåligt underarbete och siliconrester finns kvar så kommer karet att läcka tyvärr =/

MarieEriksson
6/6/11, 12:15 AM
#44

Jo men det är omöjligt att inte dra på silikon på annat silikon utan att riva hela byttan. Någonstans måste det nya möta det gamla.

Svårt att få bort med aceton, måsta skära och skrapa nooooga.

Det är inte så värst kul, men blir väl klara så småningom. Är mest det svåra finliret kvar.

Tror jag kommer ha träningsvärk i händer imorgon, haha.

Japp, så otränad är jag. Cool

MoaL
6/13/11, 6:53 PM
#45

Hur går det med akvariet? :) Är nyfiken på hur det går. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MarieEriksson
6/13/11, 7:39 PM
#46

Tappat suget en hel del. Skrapar lite silicon nu o då. Jag har inte gjort något på flera dagar. Måste bättra mig så det kommer igång igen.
Vill inte ha mina asiater i mitt kar längre.

mickep
7/10/11, 8:25 PM
#47

Nya tag efter en lång paus. Skaffat silikonborttagare, penslat på och väntar ett tag nu. Planen är att limma i morgon eftermiddag =)

Elenih
7/10/11, 9:58 PM
#48

Intressant tråd. Hoppas du får tillbaka lusten!

elenihadjipetrou.blogg.se

Annons:
mickep
7/12/11, 10:09 PM
#49

"Ny kletat" med nytt silikon, en frisk doft av ättika i hela lägenheten. 4-5 dagar torrktid. Hoppas det tätar denna gång.  =)

[hejhejnaffy]
7/13/11, 4:45 PM
#50

gud vilken cool bakrund!Glad

mickep
7/16/11, 6:19 PM
#51

Provfyllning idag, hela huset håller tummarna antar jag hehe ;)

mickep
7/17/11, 11:37 AM
#52

Det håller tätt =)

Nu ska det tömmas och bakstycket vi gjort ska limmas på plats i eftermiddag. Nu är det på G igen :)

mickep
7/18/11, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Torktid är ett begrepp som suger, men här ligger bakstycket i press. Äntligen typ.

Otario
7/18/11, 11:49 PM
#54

Ser ut att bli riktigt snyggt! :)

/ Emma

Gur4m1
7/19/11, 9:34 AM
#55

Spännande projekt att följa ^_^ Ska bli kul att se den fylld sen!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
CaptainBunchie
7/19/11, 10:05 AM
#56

Tass :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

frida51
7/22/11, 1:04 AM
#57

oh vad spännande, tror det blir skit coolt!Glad

MarieEriksson
7/22/11, 8:47 AM
#58

Dimma! Förvånad Fyllde karet helt igår. Ser nästan ut som mjölk i karet. Visste att bakgrunden skulle fälla ut "vad det nu är" (borde väl va cement?) men inte att det skulle bli såhär. Hua!
100% vattenbyten minst en gång om dagen i flera dagar nu.

So far, so good. Härligt att det är tätt och att vi är på G igen. Skrattande

Gur4m1
7/22/11, 8:57 AM
#59

#58 kör du med något lack över bakgrunden eller bara betongen och färg? (så nu när jag läste att du valt att inte lacka) Och det är okej att köra akrylfärgen direkt på bara? :) Är det något man ska tänka på i sitt val av akrylfärg?

Mvh

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MarieEriksson
7/22/11, 9:04 AM
#60

#59 Har ingen aning om hur akrylfärg fungerar på något  sätt i ett sånt här läge.
Färgen här är pigmentfärg som är blandad i cementen.

MarieEriksson
7/22/11, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Det vita är sånt som fällt ut…

MarieEriksson
7/22/11, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Nästa gång jag tömmer karet ska jag ta tid. Tycker det har tagit en dryg timme att tömma det, minst!
Och nu har jag endel att torka. Tjohooo… Sen fylla igen.

Annons:
MarieEriksson
7/22/11, 1:05 PM
#63

Fyller igen, fan va aktiv jag är. Cool

Va nära att jag tänkte nämna att det här akvariet är för stort för mig, men inget akvarium kan vara för stort. Det är jag som är för kort.
Måste stå på tå för att torka längst in.

Kollar efter så det är tätt nu oxå, kan inte släppa det helt. Skrikandes

mickep
7/24/11, 2:32 PM
#64

En plan börjar ta form. I morgon ska vi till akvariebutik å glo på grus. Det blir blästersand i botten med nått snyggare vanligt grus över. Hittat en växt som verkar trevlig, Pogostemon Helferi. Sen blir det Javaormbunke, Polysperma, Valsneria stor och liten.

Vill ha även växterna asiatiska….

Planerade firrar är Guldgurami, Indiska glasmalar, Siamesisk algätare. sen nån mindre stimmfirre med…. kanske.

Tar emot tips på asiatiska stimmare, gärna små då…  =)

En skaplig början hoppas jag =)

Gur4m1
7/24/11, 2:52 PM
#65

Kilfläcksrasbora är väl asiatisk fisk, vet inte om den passar i samma typ av miljö som Gurami men de är stimfisk, rätt små men inte för små- och vackra att se på.

Zoopets artbesrkivning på Kilfläcksraspbora

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MarieEriksson
7/24/11, 3:30 PM
#66

Tack för trevligt tips Gur4m1. Den va fin! Den ska han ha, hehe  Flört

Temp och ph inom samma som Gurami och glasmalarna så…
Fin färg, borde passa in eller bryta av mot dom genomskinliga glasmalarna och dom gyllene guramisarna. Och dom svart/vita siameserna.

mickep
7/24/11, 3:54 PM
#67

Hm, så var det med " det här är ditt akvarie, skönt att slippa bry sig "  hehe

Gur4m1
7/24/11, 4:53 PM
#68

haha :D Mmm visst är de fina, funderade på att skaffa sådana själv men blev Platy istället och nu änns karet "fullt". Får bli i ett annat akvarie, kanske också gör ett "asien" akvarium i framtiden och då tänker jag ha "Harlequin raspbora" :DD(som är ett så mycket finare namn för dem ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ratata
7/24/11, 8:40 PM
#69

Regnbågsfiskar är inte jättesmå, men det är väldigt fina och stimmar fint. Har man ett kar på 500 l kan man unna sig sådanna tycker jag Oskyldig

Annons:
mickep
7/24/11, 11:08 PM
#70

#69

Verkar åsså trevliga, finns många varianter =)

MarieEriksson
7/24/11, 11:12 PM
#71

Man kanske kan ha regnbågsfiskar oxå SkrattandeFlört

mickep
7/30/11, 3:16 PM
#72

Sådär, äntligen färdig med att urlaka bakgrunden. Har beställt 60kg grus med något snittsigt namn, minns ej vad, men snyggt blir det… nog hehe. Hoppas de ringer snart så det kan hämtas.

Avvaktar med stimmarna, blir nog Blå gurami som tllägg till de övriga =)

Gur4m1
7/30/11, 5:18 PM
#73

Blå gurami är vackra (har dock aldrig sett något foto som lyckats återge hur vackra de är i verkligheten). Det är min favoritfisk men jag har inte plats för dem i mitt kar.  :(

Ser fram emot att se hur bakgrunden ser ut tillsammans med gruset.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mickep
8/5/11, 6:04 PM
#74

Hur heter det nu då…. "väntar man på nått grus väntar man aldrig för länge…."

Surt, djuraffären har fått fel antal säckar….. mer väntan…. =/

Otario
8/5/11, 8:19 PM
#75

Du skulle kunna få köpa mina 4 st Odessabarber billigt om du vill? :) De kommer från Asien, är stimmfiskar och blir runt 7 cm. Fast såg nu att du skulle avvakta med stimmfirrar.. Hör av dig via pm om du skulle bli intresserad!

/ Emma

mickep
8/5/11, 8:33 PM
#76

Snygg firre, men det blir för varmt för dom….

Annons:
Otario
8/6/11, 3:04 AM
#77

#76 De verkar klara lite högre temp också då akvariet de bor i just nu ligger på mellan 25-26 grader. :) Men kanske skadligt i längden.. Vet ej..

/ Emma

mickep
8/7/11, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Rötter på plats efter många omöbleringar… får bli så här… tror jag hehe.

Så nu fattas grus, växter å firrar =)

Putsa lite rutor å så med såklart.

MarieEriksson
8/7/11, 5:44 PM
#79

Och täckglas!

dragonstar
8/7/11, 8:32 PM
#80

Lägger ett avtyck för att följa =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tesselituss
8/9/11, 8:28 PM
#81

hej! en fråga, va kostade projektet bakgrunden? :)

Verkligen skitsnyggt och såg inte allt för pilligt ut! :)

Kram /Tess

mickep
8/11/11, 8:58 PM
#82

#81  Har inte i huvudet vad all kostade, men vi är fattiga, så dyrt var det inte ;) Under 400 vill jag ha det till.

mickep
8/11/11, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Grus växter å vatten på plats… väntar några dagar med testpiloterna, dvs räkorna.

Från vänster, Valisneria, Javaormbunke, sen ett glest bestånd med Sumatraormbunke, syns knappt ännu. Längst till höger polysperma.

Får se vart det tar vägen när allt "satt" sig =)

Annons:
MoaL
8/11/11, 9:37 PM
#84

Vad snyggt det blir! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Otario
8/11/11, 9:49 PM
#85

Ser jättesnyggt ut! :)

/ Emma

tesselituss
8/12/11, 12:23 PM
#86

#82 oki! De var verkligen skitsnyggt! Undra om man skall våga sig på det själv i vårat nya akvarium?! :P

Kram /Tess

MarieEriksson
8/12/11, 1:55 PM
#87

#86 Det tycker jag du ska. Kul att göra och snyggt resultat.
Men mitt råd är att på något sätt försöka laka ur den innan man sätter i den och fyller. Det har blivit vitt som lagt sig och sitter fast. Ger ju iofs en till färg och någon effekt ger det väl men…
Frågan är väl hur man skulle göra det. Gör jag någon gång en till mitt 200 liters ska jag prova att ha den stående i duschen några timmar.

tesselituss
8/12/11, 2:07 PM
#88

#87 Tack för tipset! :) Vi fick hem vårat kar i förrgår men kommer inte kunna fylla upp de förrens vi fått omtapetserat, så de får vänta men då har man ju all tid i världen och försöka sig på en bakgrund!

Så då kan man laka ur den innan en kommer på plats! :)

Hur tjock frigolit använde du?

Kram /Tess

MarieEriksson
8/12/11, 3:38 PM
#89

#88 Bara bra att planera innan man drar igång ett akvarium, även om man är ivrig.

Tog inte alls lång tid att göra bakgrunden, det mesta är torktid.

Frigoliten här är 5 cm tjock.

tesselituss
8/12/11, 9:33 PM
#90

#89 Ja vi håller på för fullt med planering! Min samo har haft massa olika akvarium genom åren så han får väl säga hur det skall vara :) Men jag trodde aldrig att de skulle vara så roligt! :)

Och att man utvecklar ett nytt intresse! :)

Kram /Tess

Annons:
tesselituss
8/14/11, 10:37 AM
#91

#89 en fråga till, vad för sorts färg använde ni?

Kram /Tess

MarieEriksson
8/14/11, 10:44 AM
#92

Nitor måla, färgpigment. Ett pulver som blandades med husfixet.
På bakgrunden är det oxidrött och svart. Finns många olika färger.

Färgen ljusnar mycket när den torkar. Skrev om det högre upp…

tesselituss
8/14/11, 10:57 AM
#93

#92 tack så mkt! :) Idag skall de inhandlas och påbörjar väl projektet i morgon när man är ledig! :)

Så räkna med massa frågor nu :P

Kram /Tess

tesselituss
8/14/11, 11:25 AM
#94

en fråga igen ang husfix, det är ju som en massa? Men du säger att du målar med det?

Kram /Tess

MarieEriksson
8/14/11, 11:42 AM
#95

Blanda INTE efter det som står på kartongen. Utan blanda till en konsistens som du kan måla med.

tesselituss
8/14/11, 11:51 AM
#96

#95 ahhh, de var nästan de jag tänkte! :)

Kram /Tess

mickep
8/20/11, 4:57 PM
#97

Fiskar i sedan en tid nu, Guldgurami, Glasmal samt 13 körsbärsräkor. Ännu inga farliga nivåer på salter i karet =)  MEN VAD TOMT!!! Guld guramina är omdöpta till ChickenGuramis, gömmer sej hela tiden och glasmalarna…. ja, de är ju transparenta liksom… Ser nån räka susa förbi då och då….men det får gå så här ett tag till innan mer firrar ploppas i. =)

Annons:
tesselituss
8/20/11, 5:48 PM
#98

#97 chickenGuramis, sött :P

Kan du inte lägga ut bild på ditt kar nu med invånare? ;)

Kram /Tess

MarieEriksson
8/20/11, 6:36 PM
#99

Ingen större skillnad, tyvärr mot #83

Behövs ett gäng kilfläcksrasboror för att få fram chickenguramisarna.

tesselituss
8/20/11, 6:42 PM
#100

#99 Oki! :)

Jag är ju helt grön på detta med akvarium, så jag undrar varför kycklingarna kommer fram om du skaffar kilfläckssrasboror?

Kram /Tess

MarieEriksson
8/20/11, 6:45 PM
#101

En mindre rädd fisk som e framme mer = signal till chicken att läget e lungt.

tesselituss
8/20/11, 6:50 PM
#102

#101 Okej! :)

Vad har du tänkt mer för fiskar i framtiden?

Kram /Tess

MarieEriksson
8/20/11, 7:11 PM
#103

Haha, jag törs inte tänka mig mer än kilfläcksrasboror, e ju inte mitt kar. Skäms

mickep
8/20/11, 7:13 PM
#104

Hm…. #67    ;)

Annons:
tesselituss
8/20/11, 7:32 PM
#105

#104 hahaha! :) Vad säger du då, vad skall mer finnas i "ditt" kar..:P

Kram /Tess

mickep
8/21/11, 11:55 AM
#106

Är väl sugen på några fler Glasmlar runt 10st… kanske ett gäng Blåa guramis typ 4 st…  minst två algätare, men visst rasboror verkar trevliga =)

mickep
8/21/11, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Här är iaf gömstället till Chickenguramisarna, 3 st bakom platta stående roten och en till i röret till höger…. lite kass bild med mobilen men håll till godo =)

Gur4m1
8/21/11, 2:53 PM
#108

Just nu ser det ju ut att inte vara speciellt mycket växter så det kan ju också bidra till att guramisarna iallafall är lite fegisar då de gillar mycke växter :D Det blir nog bättre med tiden :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mickep
8/21/11, 5:11 PM
#109

Stämmer säkert, är ju fortfarande i "growmode"   =)

MarieEriksson
9/4/11, 9:44 AM
#110

Mera fisk: Tre stycken siamesiska algätare och två till glasmalar.

OCH  Skrattande Tio stycken kilfläckrasbora. Dom är SÅ fiiina!

tesselituss
9/4/11, 10:21 AM
#111

#110 Najs! Vårat kar är nu färdig"befiskat" Tänkte skrivit befolkat :p

Släng upp bilder på era invånare :)

Kram /Tess

Annons:
mickep
9/7/11, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Hm, svårt att med mobilen få till nån vettig bild på nykomlingarna, men lyckats fästa de tre små algätarna på bild iaf… får fota lite då å då tills de andra fastnar =)

De är marginellt större än Körsbärsräkorna hehe.

tesselituss
9/17/11, 10:58 AM
#113

en fråga igen!

Ni lackade inte bakgrunden, det behövs inte eller? Tänkte om malar och sånt går på den?

Vi la ju projektet på hyllan ett tag men idag skall de inhandlas, men funderar på om vi behöver lacka den eller inte.

:)

Kram /Tess

MarieEriksson
9/17/11, 12:38 PM
#114

Kul att projektet är igång igen.

Lacka eller inte. Svårt att svara på. Finns fördelar och nackdelar med båda.

Är mest en smaksak. Och beroende på vad man ska ha för invånare i karet.

Här kan du läsa vad andra tycker och vad dom rekomenderar för lack:

http://www.google.se/search?q=lacka+frigolit+bakgrund&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Om jag någon gång lackar en bakgrund ska jag stö sand på eller torv, tror det blir fult om den är blank.

tesselituss
9/17/11, 2:32 PM
#115

Tack för svaret! De blir nog inte att lacka. Vi hittade inte heller färgfigment, vart köper man det?

Kram /Tess

MarieEriksson
9/17/11, 2:40 PM
#116

Bauhaus, byggvaruhus eller färgaffärer.

tesselituss
9/17/11, 3:32 PM
#117

Vi kikade på olika bygg men de hade inte. Får ta en tur ut i morgon!

Just nu håller vi på att mäta coh så för vi skall inte ha en hel bakgrund utan ha moduler, krångligt krångligt!

Kram /Tess

Chieko
11/8/11, 5:21 PM
#118

Finns det någon bild på hur det ser ut nu när det borde vara klart och hunnit stå ett tag?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
MarieEriksson
11/8/11, 6:25 PM
#119

Njae, men kan fixa. Någon särskild detalj du vill se?

Chieko
11/8/11, 6:29 PM
#120

Njä, karet som helhet, hur bakgrunden blev eller om du har något snyggt du vill visa upp.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

mickep
11/9/11, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

En liten uppdatering… växterna börjar ta sig skapligt. Bytt namn på en av Guldisarna till Rör Gurami =) Han trivs där, verkligen.

Bilden tagen utan blixt…

mickep
11/9/11, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Å en till från vänster, med blixt.

mickep
11/9/11, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Å sist från höger, med blixt.

MarieEriksson
11/9/11, 7:14 PM
#124

Hygrophila polysperma som ska va en lätt och snabbväxande växt?

Den lever men det är allt.

mickep
12/12/11, 10:43 AM
#125

Hej igen.

Nu har det smugit sig in ett par nya innevånare i byttan.

2 st Pakistan Botior, pigga och aktiva så alldeles =)

I övrigt så har Guldguramin återgått till sitt tidigare jag, dvs hanarna käbblas och jagar omväxland varandra och honorna.

Aktivitet alltså.

Annons:
tesselituss
12/12/11, 11:03 AM
#126

Hääärligt!!! :)

Kram /Tess

mejamylove
12/12/11, 11:10 AM
#127

vilket skojigt projekt skulle gärna göra allt ihop om jag hade ett 500 liter ellermer :P visa gärna fler bilder när ni är klara!

mickep
6/24/12, 2:04 PM
#128

Komplettering med mer firrar =)

8 st halvvuxna silver hajar =)  Fick dem billigt.

mickep
6/24/12, 2:07 PM
#129

kanske kommer nån bild vad det lider.

mickep
9/6/14, 5:36 PM
#130

Update… ja jag vet det är två år sen ;)

Omstartas idag, igen.

Den snygga hemmagjorda bakgrunden har klarat två flyttar sedan sist. Håller både färg och form. Lite oväntat. Mitt tidigare Asienprojekt är just nu ett blandkar. Men men, utbölingarna dör väl bort så småningom  ;)

Kvar sedan tidigare är iaf en knippe Kilfäckare, två Pakistanbotior och Algätaren. 

Tillkommit har Scalar och en knippe Ancistrus.

Saknar mina Guldgurami och mina Glasmalar, så det skaffas vad det lider.

LajvKrattan
9/6/14, 7:10 PM
#131

#130 Så spännande, lycka till!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mickep
5/16/17, 2:21 PM
#132

Tjoho igen =)

Vääldigt långt mellan inläggen, beror på mycket.

Men nu nya funderingar. Karet fortfarande igång sedan sist. En ny tanke är att fixa till någon form av filterhink. Är nöjd med flödet i karet, men för att behålla biologin i byttan vill jag ha ett extra filter. Iden är att seriekoppla en extra filtrering. Utan pump. Någon med ideer och förslag??

Annons:
Upp till toppen
Annons: