Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 17434 ggr
Otario
2011-04-22 12:17

Mina platy yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första kull med platys på ca 20 st yngel :)

Dag 1

/ Emma

Annons:
Otario
2011-04-22 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dag 1

/ Emma

[hilevij]
2011-04-22 18:25
#2

Oj vilka söta små krabater! Vad har du för färg på dina vuxna platys?

Bellabong
2011-04-22 22:47
#3

Naw bäbisarGlad

Otario
2011-04-22 23:57
#4

#2 Tack :) Mamman är mörk metallic blå med lite rött runt munnen och vit på magen, tror hon är musse pigg men det syns inte så bra eftersom hon är såpass mörk.. Ska testa att ta kort på henne med blixt så lär det visa sig bättre. Antagligen någon blandning av färger. Pappan är tyvärr okänd.

/ Emma

Otario
2011-04-23 13:44
#5

ehm.. detta var ju lite mysko… Mamman har gått från röd runt munnen till gul? Förvånad platys kan väl ändå inte byta färg!? herre vad konstigt…

Lägger upp ett litet videoklipp på ynglena senare idag :)

/ Emma

Otario
2011-04-23 17:54
#6

Miniklipp på ynglena 2 dagar gamla.

/ Emma

Annons:
Otario
2011-05-05 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dålig uppdatering här. **Dag 15
**Liten förändring syns om man tittar noga, haha ;)

/ Emma

Otario
2011-05-05 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mamman, dock är färgerna lite förvrängda.. Men hon glänser i blått iaf även i verkligheten.

Bär hon på yngel igen? Bilden är tagen idag.

/ Emma

[dynamitella]
2011-05-05 20:31
#9

OJ ja. Hon, min sköna höna, är höggravid ;)

Otario
2011-05-05 21:40
#10

#9 Hur kan hon bli så gravid 15 dagar efter sin första födsel!? Det är ju bara 15 dagar sedan.. :O Brukar det inte gå ca 1 månad?

/ Emma

[dynamitella]
2011-05-05 21:42
#11

Förrådsbefruktnnig? :)

Hon ser ut att vara redo för födsel om 1-2 veckor bara. Men jag vet visseligen inte hur hon ser ut i vanliga fall. Olika fiskar har olika kroppsform..

Men visst ser hon gravid ut? (stötta eller sänk mig ;)

[aammE]
2011-05-06 07:41
#12

A= look at the opening infront of the anal fin, this is open and white when she turned around you can see the opening quite clearly, if the opening has something dark in it she is just going for a poo, if its white and seems hollow then she is going into the first stages of labour. this is the best sign as some fish do differ b/c of the amount of fry inside.

B= this area will stay rounded until 24hours before she will give birth, then it will go box like shaped as ive shown in the picture. this happens with almost. every fish

C= this area will look like its an intense lighter colour than that of her natural colouring it will be swollen a fair bit if she has a lot of fry waiting to come out but this is not always the case as young fish with there first drop dont usual show this so well.

D= note that the shape of her back has started to arch, this is her getting into position so the birth canal will allow fry to drop.

she will be panting but not as heavy as guppies do and she will either be quite on the bottom or in weeds or she could and most of mine done go into a reverse swimming motion with her head to the floor and her tail in the air.

http://www.myfishtank.net/forum/breeding/63079-pregnant-platy.html

klon
2011-05-06 12:03
#13

#12, vilket bra inlägg om hur man kan se när det är dags för småttingar att komma ut. Har själv guppies och kunde känna igen åtminstone tecknen med öppningen och att ryggen "kröks" lite för förberedelsen.

Kul att se lite bilder på ynglen. Det är så kul att följa dem när de växer.

Annons:
Otario
2011-05-06 22:41
#14

#11 Hon var gravid när jag köpte henne, och hon födde kullen någon timma efter jag släppt i henne i hennes nya hem - alltså 16 dagar sedan, så har ingen aning om hur hon ser ut i vanliga fall… Men hon är ENORM i jämförelse med de andra i stimmet ;O

#12 Tack! Mycket bra info :) Min Platy bär alltså på yngel igen?

#13 Vad roligt att det uppskattas! :) Tänker fortsätta uppdatera tills de är redo att flytta hemifrån hade jag tänkt. Sedan får det bli en saluannons istället, haha.

/ Emma

johru
2011-05-10 22:04
#15

Hej,

fann att ni diskuterade Platy yngel och har försökt finna så många svar som möjiigt men

har precis skaffat ett nybörjar akvarium 60L och fick en hona som var gravid, idag kom Platy yngel vilket gör att jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap.

När jag såg att honan var höggravid flyttade jag henne till en egen stor skål med pump/filter.

Har nu flyttat tillbaka honan till akvariet, men ynglen är kvar i skålen.

Jag är rädd att filtret/pumpen är för kraftig för ynglen, dvs över dimensionerad för skålen som är en enorm cylinder vas. (Man tar vad man har.)

Kan ynglen klara sig utan pumpen?

Jag förstod att först var ynglena på botten men att de sedan gick upp till ytan. Där är jag rädd att det är för turbulen, eller att de sugs in i pumpen?

Klarar de sig med de vuxnas foder? Temperatur för att de skall trivas?

Tacksam för vägledning.

/johanna

Otario
2011-05-11 19:37
#16

#15 Skulle man kunna få se en bild av hur det ser ut? På skålen/vasen alltså? Det är lättare att bedöma då.

Jag tror allt att de skulle klara sig utan pumpen om du tycker att den ger för stark cirkulation eller tar för mycket plats, men då behövs någon typ av ersättning för att få vattnet syrerikt och några fler vattenbyten/vecka eftersom vattnet fortare blir smutsigt utan ett filter. Antingen kan du plantera några växter eller skaffa en luftpump.

För att undvika att de sugs in i pumpen, om du nu ska ha kvar den, så kan man trä en nylonstrumpa runtom så finns det ingen risk att de små liven sugs in :)

Vad har du för foder till dina vuxna fiskar? Flingfoder kan man smula sönder till "pulver" och ge dem - samma sak med algtabletter. Artemia funkar också bra, dock ej testat med levande själv.. bara torkad.

Temperaturen bör väl ligga runt 25-27 grader för att de ska må som bäst.

-

Känns som om mina yngel inte växer speciellt mycket :( Ändå får de mat minst två ggr/dag och ibland tre.. Gör jag något fel eller är det normalt att de växer relativt långsamt?

/ Emma

Karat
2011-05-11 22:58
#17

Yngel kan gärna få mat 4-5 gånger/dag men inte mer än vad som försvinner på någon minut varje gång. Var noga med vattenbyten eftersom växande fiskar som äter mycket också, ja, bajsar mycket… Har de för trångt hämmas också tillväxten. Sen tittar du på dem varje dag, och då är det svårt att se att de växer!

Jag har precis lagt över 25 av mina platyyngel i ett större akvarium, härligt att se dem sträcka ut! Din hona var fin!

Hälsningar Lotta

Simma lugnt!

Otario
2011-05-11 23:31
#18

#17 Jaha, så pass många gånger :) Då får det bli en liten förändring i matschemat alltså.

Har dem för tillfället i en yngelkasse som kanske syns på fotona, men har ett mindre akvarium på runt 30 L de skulle kunna flytta över till på fredag då mina fyra palettciklider (unga) som bor där tillsammans med två otocinclus ska flytta till min pojkvän. Jag märker i alla fall skillnad i deras aktivitet och rörelsebeteende, samt reaktionsförmåga, men märker inte att de växer.. Även fast de kanske gör det ändå.

Tack så mycket! :)

/ Emma

Otario
2011-05-12 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Dag 22 - Uppdatering med bilder! Har räknat dem ordentligt idag och de är exakt 21 st :) Skulle egentligen varit 22 st men hände en liten olycka när jag skulle håva upp dem ur yngelpåsen vid städning idag och jag blev tvungen att avliva stackaren :( Mådde skitdåligt efter det…

Här kommer tre bilder och notera hur klart vattnet blev efter städningen! Trodde aldrig jag skulle få bort det gula som kommer från rötterna, men jo det gick visst efter ett 50% vattenbyte ;) Nu ser jag verkligen att de har växt till sig också, som jag inte gjorde innan.

/ Emma

Otario
2011-05-12 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bild 2

/ Emma

Annons:
Otario
2011-05-12 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Bild 3

/ Emma

Otario
2011-05-17 17:03
#22

Litet videoklipp från igår; 27 dagar gamla :)

/ Emma

Otario
2011-05-30 21:11
#23

Dag 40 - Ser klart och tydligt allas färger/mönster nu :) De har även fått ett eget kar att simma i tillsammans med två ottosar och en helena. Livet leker!

Ni får ursäkta den dåliga fokusen på klippet, min kamera krånglar… Skrikandes

/ Emma

Upp till toppen
Annons: