Annons:
Etikettallmänt
Läst 22986 ggr
konfys
2010-11-09 11:12

Nitrit!

Vad gör jag för fel?

Har i nitrivec, toxivec och även bytt vatten med några dagars mellanrum…

Nitriten visar konstant, aningen svagt höjda värden…

Tycker det borde vara mindre nu…? Eller?

3 platysar, 3 guppysar, 2 ålar och en algätare på 54 liter. Har inte matat mer än en pyttig bit algätarmat de senast dagarna…

Fiskarna ser dock inte ut att må dåligt!

Hur ska jag gå vidare?

Annons:
oh-la
2010-11-09 13:13
#1

vad har du för växter i akvariet?

akvariet
2010-11-09 14:13
#2

Nitrit får du för att du har för många fiskar i ett akvarium som inte är inkört dvs att bakteriemängden i filtret är alldeles för liten. Nitrit får du akut bort genom att tillsätta en liten salttillsats, ca två matskedar duger till ditt 54 liters.  Det kan vara vanligt koksalt eller salt man köper i djuraffären så kallad ekrozon. Gör sedan försiktiga vattenbyten, 10% första veckan varje dag, sedan 20% nästa vecka varje dag. Kolla nitritvärdet varje dag. har du slam på botten så sug försigtigt upp det utan att röra upp botten så mycket. Dra ner lite på matningen och införskaffa INGA nya fiskar fören nitriten är åtgärdad.

Lycka till!

Akvariet

korsveka
2010-11-09 17:12
#3

Hej!

Har också haft problem med nitrit.

Har hittat ett prparat som hjälper. ÄNTLIGEN

Det heter stress zyme, från API.

En bra sak kan också vara att kolla färskvattnet, dvs dricksvattnet, har man egen brunn så kand det svaja en del.

konfys
2010-11-09 17:38
#4

# 1

De vanligaste förekommande i zoobutiken. Stoppat ner en hel del…

# 2

Har för mig att Toxivec tar bort nitrit. Salt skyddar väl bara? Inte tar bort nitrit?

# 3

Ska kolla stress zyme!

Vattnet är kommunalt och det finns ingen nitrit, har kollat redan :-)

Tack för tips!

Nån som har fler?

akvariet
2010-11-09 23:29
#5

nej du, jag lovar dig! om inte salt hjälper dig med att få bort nitritet så lovar jag att hoppa i plurret tillsammans med mina fiskar:P Salt hjälper mot allt! det skadar inte att testa;)

Akvariet

konfys
2010-11-10 08:59
#6

Tack akvariet!

Ska det vara så mycket som 2 matskedar?

Annons:
TccT
2010-11-10 09:02
#7

Saltet trollar inte bort nitrit men gör det "lättare att ta upp syre"

akvariet
2010-11-10 12:49
#8

2 matskedar blir bra till ditt 54 liters ja:D

oh-la
2010-11-10 15:52
#9

salt tar inte bort nitrit, däremot hjälper det fiskarna med andningen, som annars är orsaken till att de dör vid nitritförgiftning.

använder du någon växtnäring? och vilket typ av test använder du? stickor är ju kända för att ge felresultat, så det kanske bara är ett mätfel om du använder sådanna?

Niklas30
2010-11-10 18:43
#10

Jag hade problem i början med nitrit fick rådet att ha i 1 matsked per 50l vatten funkade fin fint

konfys
2010-11-10 20:02
#11

Inga stickor, utan Seras test.

Kollade nitrithalten idag, oförändrad från igår.

Har haft i salt, ska testa nytt imorgon.

Ska även ha i lite Nitrivec…

Fiskarna ser ut att må bra än så länge…

Tack för era svar!

Niklas30
2010-11-11 09:30
#12

Har du haft akvariet länge? Tar ju nån månad för att de ska bli stabilt..

konfys
2010-11-11 12:27
#13

Akvariet är inne på sin 5:e vecka Glad

20 ml Nitrivec pytsades in igår innan läggdax.

Kollar värdet ikväll igen!

Men fiskarna mår fortfarande bra!

Det är kanske tålamod som gäller…

Kanske inte behöver göra något egentligen om fiskarna är ok?

Annons:
Niklas30
2010-11-11 20:59
#14

Så länge fiskarna mår bra o du har gått om växter borde det inte vara någon fara…

Aribigga
2010-11-12 07:54
#15

#14 Det är precis vad jag har hört, att byta vatten en massa hjälper inte till att få bort nitriten eftersom man samtidigt byter bort de bra bakterierna som ska "äta" upp nitritbakterierna. Däremot om fiskarna verkar må dåligt så ska man givetvis byta vatten för att snabbt få ner nytt syre till dem.

Vattentester är skitbra! Men glöm inte att titta på akvariet också. Verkar fiskarna må bra så är det ingen panik, håll noggrann koll, mata sparsamt och låt bli en massa vattenbyten så kommer nitriten försvinna i takt med att de goda bakterierna ökar. Så sparar du en massa pengar på dyra preparat också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Nooon2
2010-11-12 19:04
#16

Jag är också lite tveksam till nitrivec och liknande preparat. De är ju jättebra i ett nödläge när fiskarnas liv står på spel… men samtidigt tar de ju bort förutsättningarna för att bakterierna som ska omvandla nitriten till nitrat inte får något nitrit att äta och får svälta och då kan de ju inte växa till i antal så att de småningom klarar av att hålla undan nitriten.

Vattenbyten tror jag inte är så farliga, särsklit inte om man använder något vattenberedningspreparat som tar bort klor och annat som bakterierna far illa av. Efter vad jag kunnat läsa mig till finns bakterierna främt i gruset/sanden och i filtret och inte alls i samma mängd fritt i vattnet.

Var snäll mot bakterierna i filtret och skölj det endast i akvarievatten. Inte i kranvatten.

konfys
2010-11-13 18:17
#17

Enligt zoobutiken skulle jag använda nitrivec 10 dagar.

Det skulle inte gå att överdosera…

Lugnar mig nu och håller koll på nitriten via test.

Gerbil2
2016-10-25 06:53
#18

#2 Jag har samma problem. Men har redan lagt i 1 msk från början. Ska jag lägga till en msk till nudå? Eller ska jag fortfarande ta 2?

ElinvBorg
2016-10-25 08:49
#19

Gerbil2, tråden är 6 år gammal. Men för att bli av med nitrit så är det dagliga vattenbyten som gäller tills nitriten är borta, skippa också att mata under tiden

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-10-25 10:36
#20

Håller med ElinvBorg, du behöver göra dagliga vattenbyten Gerbil2. Det är också intressant varför du har fått nitrit. Är akvariet nyligen uppstartat eller har du kanske olämpligt mycket belastning i akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
2016-10-26 09:51
#21

jag håller också med , dagliga vb  o rejält minskning på maten en tid, det där med salt o att det skulle ta bort nitrit har jag aldrig hört o inget jag rekommenderar utan att först kollat upp det rejä'lt!

Upp till toppen
Annons: